Speech Propedeutics 1

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
202VPB1 Z 1 1T Czech winter

Subject guarantor

Michal ČUNDERLE

Name of lecturer(s)

Michal ČUNDERLE, Markéta POTUŽÁKOVÁ, Pavel ZAJÍČEK

Learning outcomes of the course unit

Recognize one's spoken word and use it.

Recognize one's spoken Czech and use it.

Learn to hear and listen.

Learn to speak in the sense and logic of things

Learn to speak with expression and expressively.

Learn to speak to someone (and to oneself).

This all based on appropriately selected texts, predominantly of Czech provenience.

Mode of study

Regular practice classes mainly one-to-one. Analysis of rehearsals and summary exam. Discussions over the recommended literature.

Prerequisites and co-requisites

Functional speech listening skills and ability in functional speech.

Communicativeness.

Interest.

Basic talent and education.

Course contents

Systematic work from class to class and intensive preparations at home on a selected text or texts.

Recommended or required reading

Brecht: O nerýmované lyrice s nepravidelnými rytmy (in Myšlenky, Praha, 1958)

Červinka: Kýč v uměleckém přednesu (in Slyšet se navzájem, Praha 1966, ed. Vladimír Justl)

Čunderle: O řeči, 2012, Dialogy řeči, 2013

Čunderle, Michal: O řeči. Praha: Brkola, 2012.

Sacks, Oliver: Muž, který si pletl manželku s kloboukem. Praha: 1993, 2008, 2015.

Frynta, Emanuel: Zastřená tvář poezie. Praha: Nakladatelství Franze Kafky 1993. (Totéž in: Frynta, Emanuel: Eseje. Praha: Torst, 2013.), zvl. eseje Odsouzeni k poezii, Hospodská historka, Zaříkadla, K čemu je

verš, Slovesná umění a kniha)

Potužáková, Markéta: Psáno ústy, čteno ušima. Praha: Brkola, 2013.

Pulicarová, Irena: K naplněnému sdělení. Praha: Brkola, 2014.

Rut, Přemysl: Parlando cantabile. Praha: Brkola, 2017.

Hlas, mluva, řeč / Řeč, mluva, hlas. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2006.

Válková, Libuše – Vyskočilová, Eva: Hlas individuality, psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví, KATaP DAMU, 2005.

Vyskočil, Ivan a kol.: Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno, 2005, Praha, 2012.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on: class participation, attendance (75%), paper and disucssions over the recommended readings.

Schedule for winter semester 2018/2019:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
Wed
room R312
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

14:00–17:00
(parallel1)
room R313
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

14:00–17:00
(parallel1)
room R407
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

14:00–17:00
(parallel1)
Thu
Fri
Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel
Wed 14:00–17:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
parallel1
Wed 14:00–17:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
parallel1
Wed 14:00–17:00 Učebna
Karlova 26, Praha 1
parallel1

Schedule for summer semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans