Theatre in Education 1

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205DIV1 Z 1 15S Czech winter

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

  1. Students describe the prinicples of interactive/participatory theatre in education.
  2. Defining various forms of theatre in education.
  3. Students are able to organize a collection of material for theatre performance in education in the field.
  4. Students guide their students through the building of proper dramaturgy for the creation of the performance concept.
  5. Students guide their students through the complete performance of theatre in education.

Mode of study

Lectures, field research, improvisation, discussions, setting of the script, rehearsals, acting, leading post-performance activities or other education access.

Prerequisites and co-requisites

A knowledge of the fundamental inherent laws of dramaturgy and directing are presumed and the completion of the preparatory pedagogical components.

Course contents

  1. Interactive and participatory theatre, theatre in education and its types.
  2. Structuring theatre events in education.
  3. Methodological elements in selecting material for performance.
  4. The goal and potential division of the education sequence of a theatrical event in education.
  5. Research of - generating topics and situations - dramaturgy - script - rehearsals and development of education sequences - performance and educational events.

Recommended or required reading

BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. Přel. Adrian Jackson. London-New York: Routlege, 1992. 248 s. Přel. z: Jeux pour actuerus et non-acteurs. ISBN 0-415-06155-5.

ČERMÁKOVÁ, Ivona. Augusto Boal a dramatická výchova. Tvořivá dramatika, 1999, roč. X. č. 1, s. I-XII. ISSN 1211-8001.

HENDL, Jan (ed.). Lidové divadlo Augusta Boala jako prostředek třídního boje v Latinské Americe. Praha: Kulturní dům hl. m, Prahy, 1983. 96 s.

HORÁČEK, Lukáš. Projekty ?divadlo ve výchově?: problém cílů. Praha, 2001. 104 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, katedra pedagogiky.

JACKSON, Tony (ed.). Learning through Theatre: New Perspectives on Theatre in Education. London-New York: Routledge, 1993. 298 s. ISBN 0-415-08610-8

KASÍKOVÁ, Hana. Divadlo utlačovaných: o zkoušce na revoluci v po(st)revoluční době. Tvořivá dramatika, 2008, roč. XIX, č. 1, s. 8-11. ISSN 1211-8001

KASÍKOVÁ, Hana. Divadlo ve výchově: Holandsko. Tvořivá dramatika, 2001, roč. XII, č. 2, s. 30-32. ISSN 1211-8001

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

OPLUŠTILOVÁ, Alena. Divadlo fórum jako nástroj pro změnu postojů. Brno, 2007. Diplomová práce (Bc.). 73 s. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, katedra sociální pedagogiky.

ŠVECOVÁ, Gábina. Divadlo ve výchově. Praha, 1998. Diplomová práce (Mgr.). 71 s. Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

VALENTA, Josef. Divadlo fórum - nemluv a hraj!(?). Tvořivá dramatika, 2008, roč. XIX, č. 1, s. 1-3. ISSN 1211-8001.

VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. In ASSITEJ, Institut umění-Divadelní ústav [online]. Praha: Institut umění-Divadelní ústav, 2003- Dostupný z WWW: http://www.divadlo.cz/assitej/clanek.asp?id=5110.

VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. Tvořivá dramatika, 2005, roč. XVI, č. 2, s.1-2. ISSN 1211-8001.

Assessment methods and criteria

The condition for successful completion of the course is active participation in the performance.

Course web page

www.spolupospolu.cz/
http://www.vasaugusto.net/
http://moodlinka.ped.muni.cz

Note

This course may be completed in the 3rd or 4th study year.

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans