Theatrical Sports and Improvisation 1
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205DSI1 | Z | 2 | 10S | Czech | winter |
Subject guarantor
Name of lecturer(s)
Learning outcomes of the course unit
- Comprehension of play structure.
- Developing individual improvisational skills in cooperation with actors.
- Skill in finding the educational-psychological possibilities for application in a play.
- Know and be able to apply methodic practice in improvisational games.
Mode of study
Active participation in exercises and improvisation, study of trade literature.
Prerequisites and co-requisites
Involvement, attendance, concentration.
Course contents
Curriculum:
- Improvisational games and the theatre.
- Improvisational games and training.
- Methods of working with improvisational games.
Syllabus
- Conditions for the origins of improvisational theatre scenes. So-called theatre sports, roots, forms, regulation, application in the Czech Republic and international criteria.
- How to give and receive suggestions, educational-psychological dependencies of this process.
- How to continue working with suggestions (designation and expansion) - verbal, non-verbal.
- Keeping focus.
- Working with status.
- Improvisational theatre and its participants: age and individual characteristics, personalities and social disposition.
- Coaching - its bases, problematic areas.
Recommended or required reading
GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Přel. M. Bílková. Praha: Columbus, 1997. 352 s. Přel. z: Emotional Intelligence. ISBN ISBN 80-85928-48-5.
JOHNSTONE, Keith. IMPRO: Improvisation and the Theatre. New York: Routledge, 1992. 208 s. ISBN 0-87830-117-8.
---. Impro for storytellers: theatresports and the art of making things happen. London: Faber and Faber. 1999. xii, 376 s. ISBN 0-87830-105-4.
MACHALÍKOVÁ, Jana. Improvizační liga se středoškolským souborem. Praha, 2004. Diplomováý práce (Mgr.). 85 s. Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
MACHALÍKOVÁ, Jana; ŠIMONOVÁ, Jana. Zápasy v improvizaci jako nabídka pro práci se středoškolským souborem. Tvořivá dramatika, 2002, roč. XIII, č. 2. s. I-VII. ISSN 1211-8001.
---. Č.I.LI: občanské sdružení Česká Improvizační Liga. Tvořivá dramatika, 2002, roč. XIII, č. 2, s. VII-VIII-č. 3, s. I-VIII. ISSN 1211-8001.
---. Zápasy v improvizaci v práci se středoškolskými skupinami. Tvořivá dramatika, 2002, roč. XIII, č. 3, s. 3-7. ISSN 1211-8001.
PAZDERKOVÁ, Iva. Keith Johnstone: Improvizace a divadlo: Zamyšlení nad Johnstoneovými metoda mi herecké improvizace. Tvořivá dramatika, 2004, roč. XI, č. 2, s. 14-24. ISSN 1211-8001.
PIERSE, Lyn. Theatresports Down Under. A Guide for Coaches and Players. 2. vyd. Sydney: Improcorp Australia, Isch Production and Design, 1993. 428 s. ISBN 0-646-23861-2.
SPOLIN, Viola. Improvisation for the Theatre: a handbook of teaching and directing techniques. Evanston, Illinois: Northwestern University Press, 1963. 396 s.
---. Theater Games for the Classroom: A Teacher´s Handbook. Evanston (Illinois): Northwestern University Press, 1986. 234 s. ISBN 0-8101-4004-7.
---. Theater Games for Reahearsal: A Director's Handbook. Evanston, Illinois: Northwestern University Press, 1985. 120 s.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
VASQUES, Martin. Principy divadelní improvizace: (v prostředí zápasů v divadelní improvizaci). Brno, 2008. Disertační práce (Ph.D.). 201 s. 8 příl. Janáčkova akademie múzických umění, Divadelní fakulta.
Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.
Assessment methods and criteria
Credit is awarded based on activity in exercises.
Further information
Course may be repeated
This course is an elective for all students of this school
Schedule for winter semester 2018/2019:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2018/2019:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans
- Drama in Education - part-time 3 years (B. A.) (optional subject)
- Drama in Education - full-time 3 years (B. A.) (optional subject)
- Drama in Education - part-time 2 years (M.A.) (optional subject)