Children with Development Disorders and Drama in Education 1
Subject is not scheduled Not scheduled
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205DVP1 | Z | 3 | 12S | Czech | winter and summer |
Subject guarantor
Name of lecturer(s)
Learning outcomes of the course unit
The aim of the course is over the issues of children with learning disabilities, primarily frim the viewpoint of the education process. Particularly activation and investigating ways of meeting up with the uniqueness of a person with a handicap. Expanding the interest and professionalism in the field of rehabilitative methods and approaches.
Mode of study
Contact instruction. Discussion. Video-sample analyses of work with children with special needs. Study and review of trade literature.
Prerequisites and co-requisites
Students are required to have:
- completed the Drama Training Practical course,
- a fundamental bearing in issues in working with and approaches to children with special learning needs,
- completion of the Developmental Neuropsychology course.
Course contents
This course is focused on the issues of child with specific learning disabilities (SPU). The course introduces concepts with features of effective training and education, points out various forms of correction and proper approaches, group aims of drama training and special education in working with children with learning disabilities.
- Encountering disabilities, disability.
- A child with special education needs - concepts.
- Features of effective training and educating children with specific needs.
- Various forms of remedy of specific learning disabilities, recommendations - improving conditions.
- Group aims of drama training and special education in working with children with specific learning disabilities.
- Communication with parents and mutual support.
Recommended or required reading
ČERNÁ, Marie aj. Lehké mozkové dysfunkce. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1992. 160 s. ISBN 80-7066-597-1.
DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H & H, 1992. 108 s. ISBN 80-85467-69-0.
DOUBKOVÁ, Marcela. Dramatická výchova jako prostředek integrace dětí se specifickou poruchou učení. Praha, 2003. 69 s. Diplomová práce (Mgr.). Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
KOMÁREK, Vladimír. Mozkové zákulisí. Tvořivá dramatika. 1996-2000, roč. VII-XI, č. 1 (VII)- 3 (XI). ISSN 1211-8001.
KOVALIKOVÁ, Susan; OLSENOVÁ, Karen. Integrovaná tematická výuka - model. 2., upr. vyd. Přel. Jana Nováčková. Kroměříž: Pavel Kopřiva, vydavatelství SPIRÁLA, 1995. 304 s. Přel. z: ITI, the model: integrated thematic instruction [1993]. ISBN 80-901873-1-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3., upr. a rozš. vyd. Jinočany: H & H, 1995. 272 s. ISBN 80-85787-27-X.
MUNDEN, Alison; ARCELUS, Jon. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Přel. Dagmar Tomková. Praha: Portál, 2002. 120 s. Přel. z: ADHD handbook. A handbook for parents and professionals on attention deficit hyperactivity disorder [1999]. ISBN 80-7178-625-X.
NEŠPOROVÁ, Dana. Integrace dyslektiků a dětí s LMD do normální školy prostřednictvím dramatické výchovy. Praha, 2000. 69 s. Diplomová práce (Mgr.). Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
NOVOTNÁ, Lenka. Dramatická výchova a její přínos v procesu integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha, 2001. 72 s., 6 s. příl. Diplomová práce (Mgr.). Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
POKORNÁ, Věra. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení: rozvoj vnímání a pozorování. Praha: Portál, 1998. 156 s. ISBN 80-7178-228-9.
---. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997. 312 s. ISBN 80-7178-135-5.
PROVAZNÍK, Jaroslav. Dramatická výchova s dětmi s lehkou mozkovou dysfunkcí. Tvořivá dramatika, 1991, roč. II, č. 4, s. 7-11. ISSN 1211-8001.
RIEF(OVÁ), Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Přel. Lenka Staňková. Praha: Portál, 1999. 252 s. Přel. z: How to reach & teach ADD/ADHD children [1993]. ISBN 80-7178-287-4.
SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení: co to jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče a jak to bývá v dospělosti. Přel. Andrea Civínová. Praha: Grada, 2000. 136 s. Přel. z: Dyslexia and other learning difficulties [1998]. ISBN 80-7169-773-7.
VÁGNEROVÁ, Marie; HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana; ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 1992. 116 s. ISBN 80-7066-582-3.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. Praha: Portál; KPK, 1994. 196 s. ISBN 80-7178-038-3.
Assessment methods and criteria
Credit is awarded based on:
- class and lecture participation,
- completion of the semester paper.
A presentation of one's work with children with learning disabilities, a course paper on issues of children with learning disabilities.
Further information
No schedule has been prepared for this course