Theatre in Education 2
Subject is not scheduled Not scheduled
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205DVX2 | Z | 2 | 45S | Czech | summer |
Subject guarantor
Name of lecturer(s)
Learning outcomes of the course unit
- Students describe the principles of interactive/partipatory theatre in education.
- Students define various forms of theatre in education.
- Students are able to organize a collection of material for theatre education performance in the field.
- Students guide their pupils in the proper dramaturgical structure building for the performance concept.
- Students guide their pupils in the execution of a theature education performance.
Mode of study
Lectures, field research, improvisation, discussions, setting a script, rehearsals, acting, directing post-performance activites or other educational processes.
Prerequisites and co-requisites
A knowledge of the inherent rules of dramaturgy and directing and the completion of the pedagogy element preparations.
Course contents
- Interactive and particapatory theatre, theatre in education and its types.
- The struecture of theatre in education events.
- Methodology elements in the selection of performance material.
- The aim and potential division of the education sequence for theatre in education events.
- Research - generating topics and situations - dramaturgy - script.
Recommended or required reading
BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. Přel. Adrian Jackson. London-New York: Routlege, 1992. 248 s. Přel. z: Jeux pour actuerus et non-acteurs. ISBN 0-415-06155-5.
ČERMÁKOVÁ, Ivona. Augusto Boal a dramatická výchova. Tvořivá dramatika, 1999, roč. X. č. 1, s. I-XII. ISSN 1211-8001.
HENDL, Jan (ed.). Lidové divadlo Augusta Boala jako prostředek třídního boje v Latinské Americe. Praha: Kulturní dům hl. m, Prahy, 1983. 96 s.
HORÁČEK, Lukáš. Projekty „divadlo ve výchově“: problém cílů. Praha, 2001. 104 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, katedra pedagogiky.
JACKSON, Tony (ed.). Learning through Theatre: New Perspectives on Theatre in Education. London-New York: Routledge, 1993. 298 s. ISBN 0-415-08610-8
KASÍKOVÁ, Hana. Divadlo utlačovaných: o zkoušce na revoluci v po(st)revoluční době. Tvořivá dramatika, 2008, roč. XIX, č. 1, s. 8-11. ISSN 1211-8001
KASÍKOVÁ, Hana. Divadlo ve výchově: Holandsko. Tvořivá dramatika, 2001, roč. XII, č. 2, s. 30-32. ISSN 1211-8001
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
OPLUŠTILOVÁ, Alena. Divadlo fórum jako nástroj pro změnu postojů. Brno, 2007. Diplomová práce (Bc.). 73 s. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, katedra sociální pedagogiky.
ŠVECOVÁ, Gábina. Divadlo ve výchově. Praha, 1998. Diplomová práce (Mgr.). 71 s. Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
VALENTA, Josef. Divadlo fórum - nemluv a hraj!(?). Tvořivá dramatika, 2008, roč. XIX, č. 1, s. 1-3. ISSN 1211-8001.
VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. In ASSITEJ, Institut umění-Divadelní ústav [online]. Praha: Institut umění-Divadelní ústav, 2003- Dostupný z WWW: http://www.divadlo.cz/assitej/clanek.asp?id=5110.
VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. Tvořivá dramatika, 2005, roč. XVI, č. 2, s.1-2. ISSN 1211-8001.
Assessment methods and criteria
The condition for successful completion of the course is active participation in the performance.
Course web page
www.spolupospolu.cz/
http://www.vasaugusto.net/
http://moodlinka.ped.muni.cz
Further information
No schedule has been prepared for this course