Acting II. 3

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205HB3 Z 1 8S Czech winter

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

The basic range of goals is a development of communication skills of the student. Furthermore this course develops conscious imagination and creativity and processes of self-reflection, self-awareness and self-creation leading to psychosomatically true essence and action which are in conflict with the deep-rooted idea of acting as a superficial imitative activity.

Mode of study

Improvisation, contact instruction.

Prerequisites and co-requisites

Cooperation skills, perception towards a partner, empathy, imagination, sense for rhythm of movement and speech.

Course contents

The course expands the balance of the conscious plane and students' mental-physical personality. The purpose of acting training is through intuitive shared presenting the demand for the organic cultivation of personality. Also students learn to identify technical requirements, which are observable through th intellect and seeks to understand and grasp specific skills.

Recommended or required reading

BROOK, Peter. Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Přel. Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 248 s. Přel. z: The Shifting Point.

---. Prázdný prostor. Přel. Alois Bejblík. Praha: Panorama, 1988. 232 s. Přel. z: The Empty Space.

ČECHOV, Michail. Hercova cesta. Přel. Zoja Oubramová. Praha: Panorama, 1990. 224 s. Přel. z: Puť akťjora. ISBN 80-7038-154-X.

---. O herecké technice. Přel. Zoja Oubramová. Praha: Divadelní ústav; Praha: DAMU, 1996. Přel. z: To the Actor. 134 s. Edice Světové divadlo. ISBN 80-7008-054-X.

DIDEROT, Denis. Herecký paradox. Přel. Jan Binder. In DIDEROT, Denis. O umění: výbor statí a textů. Praha: Odeon, 1983. 436 s. Ed. Estetická knihovna, sv. 9. Přel. z: Paradoxe sur le comédien.

GROTOWSKI, Jerzy. Divadlo a rituál: texty 1965-1969. Přel. z polštiny. Bratislava, Kalligram, 1999. 208 s. ISBN 80-7149-276-0.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví 20. století. Praha: Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102-07-6

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.

LUKAVSKÝ, Radovan. Být nebo nebýt: Monology o herectví. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 248 s.

MARTINEC, Václav. Herecké techniky a zdroje herecké tvorby: Příručka pro adepty a studenty herectví. Praha: Pražská scéna-IPOS-Vyšší odborná škola herecká, 2003. 192 s. ISBN 80-7068-171-3.

PILÁTOVÁ, Jana (ed.). Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium: Texty: (první část). Praha: Pražské kulturní středisko, 1990130 s. ISBN 80-85040-05-3.

---. Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium: Texty: (druhá část). Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 126 s. ISBN 80-85040-07-7.

---. Jerzy Grotowski a Teatr Laboratorium: Texty: (třetí část). Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 134 s. ISBN 80-85040-07-8.

RUTTE, Miroslav. O umění hereckém: K estetice a psychologii divadelní a filmové tvorby. Praha: Jos. R. Vilímek, 1946. 416 s.

STANISLAVSKIJ, vl. ALEXEJEV, Konstantin Sergejevič. Moje výchova k herectví: Z deníku hereckého adepta. Přel. Jaroslav Hulák. Praha: Athos, 1946. 464 s. Přel. z: Rabota akťjora nad soboj. Dněvnik uřenika [1938].

---. O hereckej práci. Prel. a prepracovala Viera Mikulášová-Škridlová. Bratislava: TÁLIA-press, 1997. 276 s. Prel. z: Rabota akťjora nad soboj. Dněvnik učenika [1938]. ISBN 80-85455-47-1.

TAIROV, Alexandr Jakovlevič. Odpoutané divadlo. Přel. Alena Morávková a Zdeňka Psůtková. Praha: AMU, Divadelní fakulta, ústav dramatické a scénické tvorby, 2005. 200 s. Disk, velká řada, sv. 1. Přel. z: Zapiski režissjora. Statji, besedy, reči, pisma. ISBN 80-7331-035-X.

VOSTRÝ, Jaroslav. Proměny herectví: Metodický materiál pro potřeby amatérských divadelních souborů. Praha: OKS Praha-západ, 1983. 58 s.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on activity in exercises.

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans