History of Drama in Education and Theatre with Children 1

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205HDD1 Z 1 10S Czech winter

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

The aim of the course is a knowledge of the basic types and directions of drama training from the turn of the 19th to 20th century until the present and an introduction to the oldest phases of children's and youth theatre and their various forms and functions. Another goal is the develpment of abilities and skills in analysis of various types and concepts of drama training and to uncover their possible applications in the work of the students.

Mode of study

Discussion, written and media recording sample analyses, screenings, student presentations based on study literature.

Prerequisites and co-requisites

This instructions is linked to acquired experience with various types of drama training, particularly the instruction in „Practikum DV“, managed projects and knowledge from participating various reviews and workshops (particularly Children's theatre). The students are required to have a knowledge of the literature of the Drama training, education and theatre studies fields. Part of the course is a systematic monitoring of the development of the field and particular sources based on the field literature and other materials.

Course contents

> Children in the service of theatre and the theatre in the service of education and training:

> The Pre-Romantic and Romantic and children's theatre:

> Children's theatre as a means of edification and national consciousness:

> Drama training in the Century of the child:

> Drama training in the second half of the 20th century:

> New forms of drama training in the last quarter of the 29th century:

Recommended or required reading

BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny).

ČERNÝ, František (ed.). Dějiny českého divadla I, II, III, IV. Praha: Academia, 1968, 1969, 1977, 1983. 428, 432, 660, 708 s.

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

---. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.

PROVAZNÍK, Jaroslav. Děti a loutky: Chrudimské kapitoly moderního dětského divadla. Praha: AMU, Divadelní fakulta, KVD, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7331-111-7.

PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Příspěvky z konference o dramatické výchově, kterou roku 2007 uspořádaly katedra výchovné dramatiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a Sdružení pro tvořivou dramatiku. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 220 s. ISBN 978-80-903901-2-6.

---. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.

ŘEZNÍČKOVÁ, Kateřina. České divadlo pro děti v první polovině 19. století. Praha, 2011. 79 s. Diplomová práce (Mgr.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

ZYMONOVÁ, Helena. Dějiny tvořivého dramatu - pohled z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 3, s. I-XVI. ISSN 1211-8001.

Divadelní výchova. 1964-1974. Praha: ÚDLUT, později ÚKVČ.

Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.

Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance. Published by Routledge, Taylor & Francis Group. 1996-, vol. 1, no. 1-. Abingdon (UK): Routledge Journals, Taylor & Francis. 3x ročně. ISSN 1356-9783.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on: class participation, completion of the course paper, presentation.

During the semester independent study of professional literature and participation in class discussions is required.

Course web page

Informace
o
historii
a
současnosných
podobách
dramatické
výchovy
obsahuje
webová
stránka
www.drama.cz.

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans