History of Drama in Education and Theatre with Children 2

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205HDD2 ZK 2 20S Czech summer

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

The goal of the course is a knowledge of the fundamental types and branches of drama training from the turn of the 19th to 20th century to the present and an introduction to the oldest phases children's theatre and its various forms and functions. Another goal is the development of skills and abilities in analysing various drama training types and concepts and discover their application possibilities in students' practice.

Mode of study

Discussion, written and media recording sample analyses, screenings, student presentations based on study literature.

Prerequisites and co-requisites

Instruction links into the acquired experience with various types of drama training, particularly Practical Drama Training and the framework of arranged practicals and knowledge from reviews and workshops (particularly Children's stage). The students should have a knowledge of fundamental drama training literature, education and theatre studies. A part of the work in this course is a systematic tracing the development of the field and personal procedures based on the literature and other materials.

Course contents

> Chldren in service of the theatre and theatre in the service of education and training:

> Pre-Romantic and the Romantic and children's theatre:

> Children's theatre as a vehicle for education and national consciousness:

> Drama training in the „centry of the child“:

> Drama training in the second half of the 20th century:

> New forms of drama training in the last quarter of the 20th century:

Recommended or required reading

BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny).

ČERNÝ, František (ed.). Dějiny českého divadla I, II, III, IV. Praha: Academia, 1968, 1969, 1977, 1983. 428, 432, 660, 708 s.

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

---. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.

PROVAZNÍK, Jaroslav. Děti a loutky: Chrudimské kapitoly moderního dětského divadla. Praha: AMU, Divadelní fakulta, KVD, 2007. 224 s. ISBN 978-80-7331-111-7.

PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Příspěvky z konference o dramatické výchově, kterou roku 2007 uspořádaly katedra výchovné dramatiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a Sdružení pro tvořivou dramatiku. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 220 s. ISBN 978-80-903901-2-6.

---. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.

ŘEZNÍČKOVÁ, Kateřina. České divadlo pro děti v první polovině 19. století. Praha, 2011. 79 s. Diplomová práce (Mgr.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

ZYMONOVÁ, Helena. Dějiny tvořivého dramatu - pohled z USA. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 3, s. I-XVI. ISSN 1211-8001.

Divadelní výchova. 1964-1974. Praha: ÚDLUT, později ÚKVČ.

Tvořivá dramatika. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. 3x ročně. ISSN 1211-8001.

Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance. Published by Routledge, Taylor & Francis Group. 1996-, vol. 1, no. 1-. Abingdon (UK): Routledge Journals, Taylor & Francis. 3x ročně. ISSN 1356-9783.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on: class participation, completion of the course paper, presentation.

During the semester independent study of professional literature and participation in class discussions is required. A condition for the exam is the course paper.

Course web page

Informace
o
historii
a
současnosných
podobách
dramatické
výchovy
obsahuje
webová
stránka
www.drama.cz.

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans