History of Literature for Children and Youth 2

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205HLY2 Z 1 10S Czech winter

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

The course aim is to open the road to a knowledge of literary types, genres and genre variations in literature for children and youth.

  1. Introduction to the roots of literature for children and youth and the origins of works intended for children.
  2. Introduction to folklore as an important source for literature for children.
  3. Understanding of the specificity of literature for children and youth and place of creation for children and youth in a nationwide context.
  4. Recognition of the dramatic and drama education potential of a literary work for children and youth.

Mode of study

Readings, moderated discussion, text analyses, creative group work.

Prerequisites and co-requisites

  1. Successfull completion of the first semester course „History of Literature for Children and Youth“.
  2. Completion of „Chapters in Literary History“.
  3. Knowledge of general literary history at the pre-college level.
  4. Ability to perceive various components and merits of a text.
  5. Creativity.

Course contents

This course provides the basic phases of the development of Czech and world literature for children and youth and the changes in its genre composition. The development of literature for children and youth is set into the context of nationwide and world literature, traces the development of the basic phases of Czech literature for children and youth, presents issues of verbal folklore with a consideration of literature for children and youth, offers basic knowledge of world literature for children and you and introduces key persons and works.

> Non-illusion literature (literature over language, experimental works) and addressing children.

> Pre-history and ancient history of literature for children.

> The pre-Romantic and Romantic and Czech and World literature for children.

> Changes in fairy tale prose from the beginning of the 19th century in Czech and World literature.

> Czech and World poetry for children in the 19th century.

> Modern poetry for children and youth.

> Child heros and their image in literature.

> Adventure narratives and their changes from the beginning of the 19th century to the present.

> Features of the modern literary context and space for creation for children and youth in it.

> Periodicals for children and youth - a look into the history and a sketch of the current situation.

Recommended or required reading

DOROVSKÝ, Ivan; ŘEŘICHOVÁ, Vlasta aj. Slovník autorů literatury pro děti a mládež I: Zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2007. 848 s. ISBN 978-80-7277-314-5.

CHALOUPKA, Otakar; NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. 116 s.

--. 1976. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros. 132 s.

--. 1979. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros. 152 s.

JANOUŠEK, Pavel aj. Dějiny české literatury 1945-1989: I. 1945-1948. Praha: Nakladatelství Academia, 2007. 432 s. ISBN 978-80-200-1527-3.

---. Dějiny české literatury 1945-1989: II. 1948-1958. Praha: Nakladatelství Academia, 2007. 552 s. ISBN 978-80-200-1528-0.

---. Dějiny české literatury 1945-1989: III. 1958-1969. Praha: Nakladatelství Academia, 2008. 692 s. ISBN 978-80-200-1583-9.

---. Dějiny české literatury 1945-1989: IV. 1969-1989. Praha: Nakladatelství Academia, 2008. 980 s. ISBN 978-80-200-1631-7.

NOVÁK, J. V.; NOVÁK, Arne. Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. 4., přepr. a rozš. vyd. Olomouc: R. Promberger, 1936-1939. 1804 s.

NÜNNING, Ansgar (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury: koncepce, osobnosti, základní pojmy. Přel. Aleš Urválek a Zuzana Adamová. Brno: Host, 2006. 912 s. Přel. z: Metzler Lexikon Liteatur- und Kulturtheorie. Ansätze - Personen - Grundbegriffe [2001]. ISBN 80-7294-170-4.

POSPÍŠIL, Otakar; SUK, Václav František. Dětská literatura česká: Příručka dějin literárních pro školu, knihovny i širší veřejnost. Praha: Státní nakladatelství v Praze, 1924. 320 s.

PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová. Praha: H & H, 1999. 364 s. Přel. z: ?????????? ?????? atd. ISBN 80-86022-16-1.

PROVAZNÍK, Jaroslav. Literatura pro české děti v posledním desetiletí. Duha. 2002, roč. 16, č. 1. ISSN 0862-1985.

SEDLÁK, Ján. Epické žánre v literatúre pre mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1972. 272 s.

SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. 184 s. ISBN 80-85010-06-2.

ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 2., upr. vyd. Praha: Albatros, 1989. 240 s.

ŠUBRTOVÁ, Milena. Kapitoly ze světové literatury pro mládež I, II. Brno: CERM, 1998. 16, 16 s. ISBN 80-7204-072-3, ISBN 80-7204-093-6.

URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. 368 s. ISBN 80-7198-548-1

URBANOVÁ, Svatava aj. 2004. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (Reflexe české tvorby a reflexe). Olomouc: Votobia. 464 s. ISBN 80-7220-185-9.

VORÁČEK, Jaroslav; CHALOUPKA, Otakar. Kontury české literatury pro mládež: od začátku 19. století po současnost. 2., revid. vyd. Praha: Albatros, 1984. 540 s.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on:

During the semester independent readings and participation in class discussions are required.

Conditions for successfull completion of the course: class participation, completion of the course paper.

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans