Communication and Semiotics of Behavior 1

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205KSE1 Z 1 10S Czech winter

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

  1. Students understand the relationship between communication phenomena (see content below) and are able to explain it (theatre and communication; drama education and communication; personality and communication; education and communication).
  2. Students confront their own ideas about general communication models, communcation skills and social-pedagogic skills and reflect upon them verbally.
  3. Explain the prinicples of human behaviour and its indicative forms.
  4. Expand perceptive skills in communication behaviour as a collection of signs and interpret them effectively; create communication behaviours as a collection of define and undefined signs for interpretation and present those skills.

Mode of study

Discussions, evocation experience, practical exercises, communication acting and simulations, presentation.

Prerequisites and co-requisites

Basic drama acting experience.

Course contents

  1. Contact between drama/theatre - drama education - communication manifestations.
  2. Informational-relational, theatrical-drama and educational relations of communication and drama education.
  3. Communication and I, Non-specific vividness in my communication and I.
  4. Semiotic behaviour, a glimpse into behavioural studies and human ethology.
  5. Methodology of everyday readings in behavioural and communcation signs.

Recommended or required reading

FRAŇKOVÁ, Slávka; KLEIN, Zdeněk. Úvod do etologie člověka. Praha: HZ, 1997. 194 s. ISBN 80-86009-15-7.

KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme: Kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda, 1988. 236 s. Členská knižnice.

MüLLEROVÁ, Olga; HOFFMANNOVÁ, Jana. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994. 96 s. ISBN 80-85804-29-8.

OSOLSOBĚ, Ivo. Mnoho povyku pro sémiotiku: Ne zcela úspěšný pokus o encyklopedické heslo semiotika divadla. Brno: Nakladatelství ?G? hudba a divadlo, 1992. 224 s. ISBN 80-901112-0-3.

VALENTA, Josef. Manuál k tréninku řeči lidského těla: (didaktika neverbální komunikace). Praha: AISIS, 2004. 260 s. Ed. Dokážu to? ISBN 80-239-2575-X

---. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

---. Učíme (se) komunikovat. 2. vyd. Kladno: AISIS, 2010, 216 s. ISBN 978-80-904071-5-2

VÁVRA, Vlastimil V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. 312 s. ISBN 80-7038-128-0.

VELTRUSKÝ, Jiří. Příspěvky k teorii divadla. Praha: Divadelní ústav; Praha: DAMU, 1994. 272 s. ISBN 80-7008-046-9.

VOSTRÝ, Jaroslav. Předpoklady hereckého projevu. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 1991. 146 s.

VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. 264 s. ISBN 80-7178-291-2.

VYSKOČILOVÁ, Eva; SLAVÍKOVÁ, Eva (eds.). Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum: sborník z konference 14. a 15. 10. 1999: výstup grantu Ministerstva kultury ČR č. 827/99. Praha: AMU, 2000. 182 s. ISBN 80-85883-50-3.

WILSON, Edward Osborne. O lidské přirozenosti: máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem? Přel. Eduard Bakalář a Zdeněk Urban. Praha: Lidové noviny, 1993. 248 s. Edice 21, sv. 2. Přel. z: On Human Nature. ISBN 80-7106-076-3.

Assessment methods and criteria

Conditions for successful completion of the course: active participation, according to the orientation of the group in the topic, possible written work (each student - one significant communication topic).

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans