Methodology of the Theatre with Children and Youth 1

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205MDM1 Z 1 10S Czech winter

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

Mode of study

Media recorded sample analyses, moderated discussion and discussions, implementation of methodic procedures in a group and reflecting upon them, group work on a product.

Prerequisites and co-requisites

Students employ knowled from the Dv I, & II Practicals and Didactics of Drama training.

Course contents

Curriculum:

Syllabus:

In the first part of the course (first semester) the student will cover working methods with a view to developmental psychology. Theory will be established in lecture examples of particular child age groups and examples though monitoring age group theatre performances. In the second section of the course the student will get to know the various types of lesson for various goals (warm-up exercises, searching for topics, working on characters, use of improvization and drama plays). The third semester will be devoted to long-term work on a particular topic from selection of the subject, searching for content, topics, situations and possible product directions.

Recommended or required reading

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.

HORÁKOVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. Listování Kaplickou čítankou: Ze zpravodajů Kaplických divadelních let 1979-1984. Kaplice: organizační štáb KDL 1985; Praha: ÚKVČ, 1985. 226 s.

HOROVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. 20 kaplických let: Kaplické kapitoly dětského divadla. Praha: Koordinační centrum pro dramatickou výchovu ÚKVČ; Kaplice: organizační štáb KDL; Praha: STD, 1989. 72 s.

KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.

MAŠATOVÁ, Milada. O loutkovém divadle hraném dětmi. Tvořivá dramatika. 2000, roč. XI, č. 2, s. 1-4. ISSN 1211-8001.

MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.

SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.

ŠPALKOVÁ, Dominika. Hra, herectví a děti: Některé zdroje, podmínky a možnosti dětského dramatického projevu v konfrontaci s prvky herectví. Praha. 71 s. Diplomová práce (Mgr.). AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2002.

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on: participation in classs, preparation and completion of a team performance - paper, and completion of one's own lesson and performance with a group.

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans