Methodology of the Theatre with Children and Youth 1

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205MDY1 Z 2 14S Czech winter

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

Mode of study

Media recording sample analyses, Moderated discussion and discussions, Execution of methodology procedures in a group with review. Group work on a product.

Prerequisites and co-requisites

Knowledge from Drama Training Practice I, II. Drama training education.

Course contents

Curriculum:

Syllabus:

In the first part of the course (first semester) the students will go over working methods from the viewpoint of developmental psychology. Theory findings will be linked to lesson examples for particular child age groups and samples of theatre productions watched by age groups. In the second part of the course, students are introduced to various types of lessons with various aims (preparatory exercises, investigating topics, working on characters, use of improvisation and drama acting). The third semester will be devoted to consistent work on a defined theme from the selection of the subject matter, through investigating content, theme and situation with possible directing towards the product.

Recommended or required reading

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.

HORÁKOVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. Listování Kaplickou čítankou: Ze zpravodajů Kaplických divadelních let 1979-1984. Kaplice: organizační štáb KDL 1985; Praha: ÚKVČ, 1985. 226 s.

HOROVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. 20 kaplických let: Kaplické kapitoly dětského divadla. Praha: Koordinační centrum pro dramatickou výchovu ÚKVČ; Kaplice: organizační štáb KDL; Praha: STD, 1989. 72 s.

KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.

MAŠATOVÁ, Milada. O loutkovém divadle hraném dětmi. Tvořivá dramatika. 2000, roč. XI, č. 2, s. 1-4. ISSN 1211-8001.

MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.

SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.

ŠPALKOVÁ, Dominika. Hra, herectví a děti: Některé zdroje, podmínky a možnosti dětského dramatického projevu v konfrontaci s prvky herectví. Praha. 71 s. Diplomová práce (Mgr.). AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2002.

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on: participation in classs, preparation and completion of a team performance - paper, and completion of one's own lesson and performance with a group.

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans