Psychological Aspects of Instruction

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205PAV1 Z 2 15S Czech summer

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

Students study education process situations with great understanding, supported by a knowledge of psychology and consider alternative solutions and intervention.

Mode of study

Classes, instruction, group work, case study debate and analysis.

Prerequisites and co-requisites

Completion of Psychology and Drama Training courses.

Course contents

This elective course, Psychological Aspects of Instruction addresses the needs of students to study in depth some issues in the psychology of instruction (problematic education situations and their psychology context, the individual and group dynamics, Process developmental determinants of drama training, and the like). The topics arise from the needs of the students considering their practical needs.

Recommended or required reading

ATKINSON, Rita L.; ATKINSON, Richard C.; SMITH, Edward E.; BEM, Daryl J.; NOLEN-HOEKSEMA, Susan. Psychologie. Přel. Erik Herman, Miroslav Petržela a Dagmar Brejlová. 2., aktul. vyd. Praha: Portál, 2003. 752 s. Přel. z: Hilgard´s Introduction to Psychology. ISBN 80-7178-640-3.

ERIKSON, Erik, H.: Osm věku člověka. Praha: Propsy, 1997. 21 s.

FONAGY, Pete. TARGET, Mary, Psychoanalytické teorie. Praha: Portál, 2005 400s, ISBN (EAN): 80-7178-993-3.

LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. 284 s. ISBN 80-201-0098-9.

LORENZ, Konrad. Takzvané zlo. Přeložila Alena Veselovská, Praha: Academia, 2003, ISBN 80-200-1098-X

NAKONEČNÝ, Milan. Lexikon psychologie. Praha: Vodnář, 1995. 400 s. ISBN 80-85255-74-X.

NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995. 336 s. ISBN 80-200-0525-0.

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Přeložil František JIRÁNEK. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. 148 s. Knižnice psychologické literatury. Přel. z: La Psychologie de l´intelligence.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. 528 s. ISBN 80-7178-308-0.

Assessment methods and criteria

Case studies.

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans