Drama I. - Dramatic Playing and Exercises 1
Subject is not scheduled Not scheduled
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205PDV1 | Z | 2 | 55S | Czech | winter |
Subject guarantor
Name of lecturer(s)
Learning outcomes of the course unit
Introduction to the activities of a drama training teacher in practice. Participation in games, exercises and improvisations to learn the principles of drama training with „one's own body“ and understand their training-educational ability. To learn the methodic process of constructing individual types of lessons. To independently prepare and execute one's own lesson. To reflect upon one's own and the work of others.
Each student should actively participate in all lessons given by the instructor and students. They should adopt a broad range of drama training methods and be able to use them in their education practice. Students should, based on experience, be able to plan a drama training lesson so it is in tune with the selected motif of the activities and sufficiently formulate goals. Students should be able to react to unplanned newly arising in the class and avoid insensitive steps.
Mode of study
Contact instruction, discussion, lecture, media recorded example analyses, readings.
Prerequisites and co-requisites
- Desire to participate in group work.
- Empathy and ability cooperatre.
- Analytical and review skills.
- Creativity.
Course contents
A course in which the students are introduced to the widest spectrum of Drama training lesson types in practice:
- Introduction. Group. Space.
- Working iwth smaller groups and pairs.
- Motivation. coaching, Movement.
- Dialogues: communication without words and with a text. Simple situations.
- What is important in the structuring of a class. Warm-up activities and their purpose. Planning.
- Games with rules. Their importance. Modifications to traditional children's games reinforcing the drama elements.
- Games and exercises for theatre.
- Real props, substitute props, imaginary props, Working with material.
- Sources of creativity: sensory perception, emotional memory, experiences and their development.
- Observation skills, memory, Kim's game.
- Story, narration, drama improvisation. Researching life situation from various viewpoints.
- Entering a rol, character, characterization.
Recommended or required reading
BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Praha: PRESSFOTO, 1976. 196 s.
BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
BOLESLAVSKÝ, Richard. Herectví: Šest prvních lekcí. Přel. Kateřina Borková. Praha: Československé filmové nakladatelství, 1948. Přel. z: Acting. The First Six Lessons [1933]. 124 s.
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
ERBEN, Karel Jaromír. Prostonárodní české písně a říkadla: S přílohou nápěvů. Nové vydání. Praha: Alois Hynek, 1886. 610 s., 204 s. příl.
KARLÍK, Josef. Úvod do herecké výchovy. Brno: JAMU, 1992. 48 s. ISBN 80-85429-11-X.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.
MARTINEC, Václav. Lidské tělo - inspirace a nástroj dramatického projevu. Praha: ÚKVČ, 1975. 100 s. Knihovnička divadelní výchovy, sv. 8.
MAŠATOVÁ, Milada. Dramatika s loutkou: Metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ pro potřeby členů STD a zájemců o tvořivou dramatiku. Olomouc: STD, regionální sekce při OKS Olomouc, 1991. 28 s. ISBN 80-85077-36-1.
MAZAL, Ferdinand. Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku. 2. vyd. Olomouc, HANEX v nakladatelství ARTAD, 1991. 16 s., 45 prac. listů. Ed. Kdo si hraje, nezlobí. ISBN 80-900925-0-0.
MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS ARTAMA, 1997.152 s. ISBN 80-7068-104-7.
MORRIS, Desmond. Lidský živočich: Osobní pohled na lidský druh. Přel. Jaroslav Kovanda. Praha: Euromedia Group-Knižní klub-Balios, 1997. 224 s. Přel. z: The Human animal [1994]. ISBN 80-7176-529-5.
PAVELKOVÁ, Soňa. Dramatická výchova. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1983. 72 s.
PORTMANN(OVÁ), Rosemarie; SCHNEIDER(OVÁ), Elisabeth. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. Přel. Pavel Kouba. Praha: Portál, 1993. 72 s. Spiele zur Entspannung und Konzentration [1991]. ISBN 80-85282-67-4.
READ, Herbert. Výchova uměním. Přel. Jan Caha. Praha: Odeon, 1967. 424 s. Education through Art [1943].
VINAŘ, Josef. Elementy herectví. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra teorie a kritiky, 1999. 182 s. ISBN 80-85883-41-4.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.
ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her I: Hry v přírodě. 2. vyd. Praha: Olympia, 1987 [1985]. 640 s.
---. Encyklopedie her II: Hry v klubovně. Praha: Olympia, 1986. 576 s.
---. Encyklopedie her III: Hry na hřišti a v tělocvičně. Praha: Olympia, 1978. 512 s.
---. Encyklopedie her IV: Hry ve městě a na vsi. Praha: Olympia, 1988. 576 s.
Assessment methods and criteria
Credit is awarded based on:
- Activity in exercises and in class,
- completion of the semester paper,
- presentation of one's own lesson.
Further information
No schedule has been prepared for this course