Movement within Methodology 3

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205PVM3 Z 1 18S Czech winter

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

To get to know one's own body as an instrument of communication and the readiness to enter into conversation with that body in a space so that the body becomes a source of the communication.

Mode of study

Contact instruction, analysis of media recorded examples, group work.

Prerequisites and co-requisites

Course contents

Anatomy in motion:

Based on the theory knowledge and subsequent partnered manipulative research of the human body as system of bones and joints. Knowledge from areas of anatomy and neurology, based on experience, become conscious information usable for uncovering new movement material which can be effectively used in dance. This helps in understanding one's body, to get to know it, use appropriately, save energy and avoid injury.

Quality of internal mass:

Working with internal space; it's quality, with it state, density, viscosity and changing quality of its internal mass. Base on changes in the physical characteristics of mass of the internal space we discover the change in quality of movement of one's own body, changes in emotion and subsequent changes in communication in a conversation.

Surface, touch:

Working with intimate space of the human body; sensitizing the skin surface, sense of touch,. Touch as a bearer of information in varous qualities, ex., dragging across the skin, resisting touch of the internal mass, trusting personal mass through touch. Subsequent research into the possibilities which these qualities for discussion.

Detecting, communication:

Working with external space; building a sensitivity to the space, to the partner, to the environment. The fascination with the movement of one's own body, partner's movements, movement of the space, movement in the space. Finding conscious movement. Work with time and gravity. Detecting the narrative written in space and time.

Composition: Fundamental principles and communication of a stage space in European culture. Working with movement material, space structure and the subsequent transfer of spontaneous composition to the conscious level. Building a narrative, relationship, emotion.

Recommended or required reading

BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928. 168 s., obr. příl.

---. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha: Česká grafická unie, 1935. 84 s.

BLAHUTKOVÁ, Marie; JONÁŠOVÁ, Daniela. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 44 s. ISBN 978-80-210-4838-6.

BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 92 s. ISBN 80-210-3067-4.

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 156 s. Odborná literatura pro veřejnost.

KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.

---. Ladění: Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: DAMU, 1998. 78 s. ISBN 80-85883-38-4

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Nauka o pohybu: Odborný učební text pro pedagogy tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974. 144 s.

---. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964. 262 s., 40 s. příl.

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila; KRÖSCHLOVÁ, Eva. Výrazový tanec: Taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 194 s. ISBN 80-7068-106-3.

KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s.

---. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971. 108 s. Knižnice metodické literatury.

KURKOVÁ, Libuše aj. Hudebně pohybové hry v mateřské škole: Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách. Praha: SPN, 1989. 140 s., 72 s. not. příl. Ed. Učebnice pro střední školy.

KURKOVÁ, Libuše; EBEN, Petr. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí: Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění. Praha: SPN, 1975. 62 s.

ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Taneční gymnastika. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 92 s. ISBN 80-7068-167-5.

---. Základy taneční gymnastiky. Praha: SPN, 1980. 104 s.

LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl: Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let). Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1996. 132 s.

---. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. II. díl: Pohybová průprava mladšího žactva v hodinách rytmické a pohybové výchovy. Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1999. 164 s.

---. Tvořivý vztah k pohybu: Deset lekcí rytmické a pohybové výchovy mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let). Talent. 2003-2004, roč. 6, č. 1-10.

POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: (Průprava dětí mladšího školního věku). Praha: ARTAMA-IPOS, 1995. 24 s. ISBN 80-7068-068-7.

Assessment methods and criteria

Attendance in class and workshops, written reviews.

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans