Theatre in Education 2

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205QDVV2 Z 2 20S Czech summer

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

  1. Student popíše principy interaktivního/participativního a divadla ve výchově.
  2. Definuje různé formy divadla ve výchově.
  3. Student umí zorganizovat sběr materiálu pro představení divadla ve výchově v terénu.
  4. Student vede své žáky k výstavbě dramaturgicky náležité výstavbě konceptu představení.
  5. Student vede své žáky k realizaci představení divadla ve výchově.

Mode of study

Lectures, field research, improvisation, discussions, setting a script, rehearsals, acting, directing post-performance activites or other educational processes.

Prerequisites and co-requisites

A knowledge of the inherent rules of dramaturgy and directing and the completion of the pedagogy element preparations.

Course contents

  1. Interactive and particapatory theatre, theatre in education and its types.
  2. The struecture of theatre in education events.
  3. Methodology elements in the selection of performance material.
  4. The aim and potential division of the education sequence for theatre in education events.
  5. Research - generating topics and situations - dramaturgy - script.

Recommended or required reading

BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. Přel. Adrian Jackson. London-New York: Routlege, 1992. 248 s. Přel. z: Jeux pour actuerus et non-acteurs. ISBN 0-415-06155-5.

ČERMÁKOVÁ, Ivona. Augusto Boal a dramatická výchova. Tvořivá dramatika, 1999, roč. X. č. 1, s. I-XII. ISSN 1211-8001.

HENDL, Jan (ed.). Lidové divadlo Augusta Boala jako prostředek třídního boje v Latinské Americe. Praha: Kulturní dům hl. m, Prahy, 1983. 96 s.

HORÁČEK, Lukáš. Projekty „divadlo ve výchově“: problém cílů. Praha, 2001. 104 s. Diplomová práce (Mgr.). Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, katedra pedagogiky.

JACKSON, Tony (ed.). Learning through Theatre: New Perspectives on Theatre in Education. London-New York: Routledge, 1993. 298 s. ISBN 0-415-08610-8

KASÍKOVÁ, Hana. Divadlo utlačovaných: o zkoušce na revoluci v po(st)revoluční době. Tvořivá dramatika, 2008, roč. XIX, č. 1, s. 8-11. ISSN 1211-8001

KASÍKOVÁ, Hana. Divadlo ve výchově: Holandsko. Tvořivá dramatika, 2001, roč. XII, č. 2, s. 30-32. ISSN 1211-8001

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

OPLUŠTILOVÁ, Alena. Divadlo fórum jako nástroj pro změnu postojů. Brno, 2007. Diplomová práce (Bc.). 73 s. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, katedra sociální pedagogiky.

ŠVECOVÁ, Gábina. Divadlo ve výchově. Praha, 1998. Diplomová práce (Mgr.). 71 s. Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.

VALENTA, Josef. Divadlo fórum - nemluv a hraj!(?). Tvořivá dramatika, 2008, roč. XIX, č. 1, s. 1-3. ISSN 1211-8001.

VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. In ASSITEJ, Institut umění-Divadelní ústav [online]. Praha: Institut umění-Divadelní ústav, 2003- Dostupný z WWW: http://www.divadlo.cz/assitej/clanek.asp?id=5110.

VALENTA, Josef. Divadlo ve výchově. Tvořivá dramatika, 2005, roč. XVI, č. 2, s.1-2. ISSN 1211-8001.

Assessment methods and criteria

The condition for successful completion of the course is active participation in the performance.

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans