Dramatization Seminar 1

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205XDSE1 ZK 2 10S Czech summer

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

To be able to select an appropriate prosaic text with good dramatic potential and based on this to create a script which will respect the basic literary quality of the original text, while at the same time increase its dramatic and theatrical quality. Proceeding from the knowledge of the group for which the script is intended, (age, composition, experience, interests), as well from the student's own abililties and the possibilities will reflect in choice, the manner of transforming the model and measure of the author's participation in the final reading of the script.

Mode of study

Readings, moderated discussions, discussions, literary basis analyses and other texts, creative writing.

Prerequisites and co-requisites

Orientation in theory literature issues and in the fundamentals of dramaturgy. Ability to discern the dramatic quality of a text and work with it with an idea of possible staging. Active interest in theatre production and the dramaturgy of children and youth ensembles and in some cases one's own experience in their leadership.

Course contents

Outline:

Syllabus:

Recommended or required reading

KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.

MATHAUSOVÁ, Milena. 12 pádů scenáristiky: scenáristický slabikář. Praha: Victoria Publishing, 1996. 162 s. ISBN 80-7187-071-4.

NOVOTNÝ, David Jan. Chcete psát scénář? Díl 1: Základy dramaturgie. Praha: FAMU, 1995. 96 s. ISBN 80-85883-06-6.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.

PANOVOVÁ, Olga. Cesty detskej literatúry na javisko. Bratislava: Mladé letá, 1989. 136 s. ISBN 80-06-00149-9.

RICHTER, Luděk. Literatura, divadlo a my: převod literárního díla do loutkového divadla. Praha: ÚKVČ; Hradec Králové: KKS Hradec Králové, 1985. 136 s.

---. Od pohádky... ...k pohádce: (Od literatury k divadlu). Praha: Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2005. 96 s. ISBN 80-902975-4-4.

---. Pohádka... a divadlo. Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 2004. 96 s. ISBN 80-902975-2-8.

SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.

WATTS, Nigel. Umění psát, Přel. Rostislav Matulík. Praha: Grada Publishing, 1998. 220 s. Přel. z: Writing a novel and getting published [1996]. ISBN 80-7169-570-X.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on: class participation.

During the semester independent readings and participation in class discussions are required, particularly taking part in the consultation of colleagues' work.

Condtions for successfull completion of the course: class participation, development of one's own dramatization.

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans