History of World and Czech Theatre 3

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205XDSS3 ZK 3 10S Czech winter

Subject guarantor

Eva KYSELOVÁ

Name of lecturer(s)

Eva KYSELOVÁ

Learning outcomes of the course unit

Mode of study

Readings, moderated discussions, discussion, Theatre production media recordings, text analyses.

Prerequisites and co-requisites

Course contents

Origins and essence of theatre.

Theatre of the antiquity; theatre changes, its types and functions, sources of later inspiration.

Theatre Celebrations: organization, the audience, space, actors, music and dance, costumes, make-up; Helenistic and Roman theatre; todays staging in the antiquity.

Medieval theatre and drama; Carneval, fold culture and theatre.

Types of Italian theatre and drama from the Renaissance; theatre space, stage design.

English theatre and drama; theatre professionals; Shakespeare.

Spanish theatre and drama; Sacred and educational theatre; The Baroque.

French theatre and drama 1500-1800; genesis, existence and changes in style.

German theatre and drama and its reforms; the National theatre phenomenon (the function of the dramaturg).

European theatre and drama from 1800 to the beginnings of modern theatre; artistic v. popular theatre (from Romanticism to Realism). Forms of Realistic drama; Illusion theatre

The Great Theatre Reform (from Wagner to Modernism); new drama and theatre staging. New expression means, the theatre artist, director; illusion and non-illusion theatre.

Inter-war and Post-war years of European theatre. Avant Garde, Epic theatre, Existentialism and absurd drama.

The Second Theatre Reform; new social relationships, repertoire and alternative theatre.

Changes in acting and directin gin the 20th century; Stanislavsky, Mejerchold, Brecht, Grotowski (and others).

Recommended or required reading

BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma? Přel. Jiří Vondráček. Praha: Divadelní ústav; Praha: Městská knihovna; Praha: AMU; Brno: JAMU, 1993. 176 s. Přel. z: Druga reforma teatru? ISBN 80-7008-037-X.

BROOK, Peter. Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Přel. Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 248 s. Přel. z: The Shifting Point.

---. Prázdný prostor. Přel. Alois Bejblík. Praha: Panorama, 1988. 232 s. Přel. z: The Empty Space.

BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan Lukeš a Zdena Benešová. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. Přel. z: History of the Theatre [1968, 1999]. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). 80-7106-364-9 (Lidové noviny).

CÍSAŘ, Jan. Přehled dějin českého divadla: I. Od počátků do roku 1862. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra teorie a kritiky, 2004. 100 s. ISBN 80-7331-007-4.

---. Přehled dějin českého divadla: II. Od roku 1862 do roku 1945. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra teorie a kritiky, 2004. 220 s. ISBN 80-7331-027-9.

---. Vývoj divadelního jazyka. České Budějovice: Krajské kulturní středisko České Budějovice, 1990. 134 s. ISBN 80-85028-36-0.

ČERNÝ, František (ed.). Dějiny českého divadla I, II, III, IV. Praha: Academia, 1968, 1969, 1977, 1983. 428, 432, 660, 708 s.

HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000. 296 s. ISBN 80-86102-07-6.

LEHMANN, Hans Thies. Postdramatické divadlo. Prel. Anna Grusková a Elena Diamantová. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 368 s. Ed. Svetové divadlo. Prel. z: Postdramatisches Theater. ISBN 978-80-88987-81-9.

PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Přel. Daniela Jobertová. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496. Přel. z: Dictionnaire du Théâtre [1996]. ISBN 80-7008-157-0.

SCHERHAUFER, Petr. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od Goetheho a Schillera po Reinhardta. Bratislava: NOC, 1998. 328 s. ISBN 80-85455-75-7.

---. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od neandertálca po Meiningenčanov. Bratislava: NOC, 1998. 368 s. ISBN 80-85455-74-9.

---. Čítanka z dejín divadelnej réžie: od futuristov po Ejzenštejna. Bratislava: Divadelný ústav, 1999. 368 s. ISBN 80-88987-02-4.

STEHLÍKOVÁ Eva. Antické divadlo. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2005. 384 s. ISBN 80-246-1105-8.

Assessment methods and criteria

During the semester independent readings and participation in class discussions are required which are conditions for taking the exam. The exam is written and oral. The overall grading is comprised of 30% for class participation, 40% for the written and 30% for the oral part of the exam.

Schedule for winter semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

Schedule for summer semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans