Communication 1

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205XKOM1 Z 1 12S Czech summer

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

  1. Students understand the relationship between communication phenomena (see content below) and are able to explain (theatre and communication; drama education and communication; personality and communication; education and communication).
  2. Challenge their own ideas with common models of communication, communcation skills and social-educational skills and be able to verbalize those reflections.
  3. Explain the bases of human behaviour and indicative forms.
  4. Broaden skills in the perception of communicative behaviour as a group of signs and effectively interpret them; create communicative behaviour as a collection of defined and undefined signs for interpretation and present those skills.

Mode of study

Discussions, evocative experience, practical exercises, communication games and simulations, presentation.

Prerequisites and co-requisites

Basic experience with drama acting.

Course contents

  1. Contact between drama/theatre - drama education - communication manifestations.
  2. Informational-relational, theatrical-drama and educational relations of communication and drama education.
  3. Communication and I, Non-specific vividness in my communication and I.
  4. Semiotic behaviour, a glimpse into behavioural studies and human ethology.
  5. Methodology of everyday readings in behavioural and communcation signs.

Recommended or required reading

FRAŇKOVÁ, Slávka; KLEIN, Zdeněk. Úvod do etologie člověka. Praha: HZ, 1997. 194 s. ISBN 80-86009-15-7.

KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme: Kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda, 1988. 236 s. Členská knižnice.

MüLLEROVÁ, Olga; HOFFMANNOVÁ, Jana. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994. 96 s. ISBN 80-85804-29-8.

OSOLSOBĚ, Ivo. Mnoho povyku pro sémiotiku: Ne zcela úspěšný pokus o encyklopedické heslo semiotika divadla. Brno: Nakladatelství ?G? hudba a divadlo, 1992. 224 s. ISBN 80-901112-0-3.

VALENTA, Josef. Manuál k tréninku řeči lidského těla: (didaktika neverbální komunikace). Praha: AISIS, 2004. 260 s. Ed. Dokážu to? ISBN 80-239-2575-X

---. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

---. Učíme (se) komunikovat. 2. vyd. Kladno: AISIS, 2010, 216 s. ISBN 978-80-904071-5-2

VÁVRA, Vlastimil V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. 312 s. ISBN 80-7038-128-0.

VELTRUSKÝ, Jiří. Příspěvky k teorii divadla. Praha: Divadelní ústav; Praha: DAMU, 1994. 272 s. ISBN 80-7008-046-9.

VOSTRÝ, Jaroslav. Předpoklady hereckého projevu. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 1991. 146 s.

VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. 264 s. ISBN 80-7178-291-2.

VYSKOČILOVÁ, Eva; SLAVÍKOVÁ, Eva (eds.). Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum: sborník z konference 14. a 15. 10. 1999: výstup grantu Ministerstva kultury ČR č. 827/99. Praha: AMU, 2000. 182 s. ISBN 80-85883-50-3.

WILSON, Edward Osborne. O lidské přirozenosti: máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem? Přel. Eduard Bakalář a Zdeněk Urban. Praha: Lidové noviny, 1993. 248 s. Edice 21, sv. 2. Přel. z: On Human Nature. ISBN 80-7106-076-3.

Assessment methods and criteria

The conditions for successful completion of the course are: active participation, and according to the orientation of the group in the topic, the ability to complete a written work (each student - one significant communication topic).

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans