Playing with Object and Puppet 2

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205YHPL2 ZK 2 18S Czech summer

Subject guarantor

Radek MARUŠÁK

Name of lecturer(s)

Radek MARUŠÁK

Learning outcomes of the course unit

The goal of the course is to develop the sensitivity of the students to sense the metaphoric and metonymical use of an object for a drama training instructor (the characteristics of the subject, transfer of significance, putting the finishing touches on a subject for theatre use, etc.). Items such as substitute props, animated props, props such as a simple puppet.... Preparation of one's own etude, a „mini-staging“ with a prop. The work with the puppet will be focused upon acquiring basic skills and habits of puppetry theory and practice.

Mode of study

Improvisation, discussion, media recording analyses, contact instruction, group instruction.

Prerequisites and co-requisites

Knowledge of music and creative arts education at the middle-school level. Fundamental aesthetic and theatrical sense. Desire to experiment and „play“.

Course contents

  1. Introduction to issues, some fundamental concepts and relationships:
  1. Props as original material:
  1. Characteristics of props and their use in drama training:
  1. Shifting meaning based on metaphor and metonymics:
  1. Putting the final touches on a prop for theatre use:
  1. Animating a prop:
  1. Creating a mini-staging:
  1. Fundamental overview of the types of puppets and working with them:

Recommended or required reading

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.

DVOŘÁK, Jan V. Herectví s loutkou. Praha: IPOS, 1997. 88 s. 80-7068-069-5.

---. Zkuste to s námi. Ostrava: KKS, 1979. 32 s.

JURKOWSKI, Henryk. Magie loutky. Skici z teorie loutkového divadla. Přel. Jana Pilátová, Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1997. 288 s. Přel. z: Szkice z teorii teatru lalek. ISBN 80-902482-0-9.

MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře: Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 1996. 54 s. ISBN 80-85883-13-9.

---. Dramatika s loutkou: Metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ pro potřeby členů STD a zájemců o tvořivou dramatiku. Olomouc: STD, regionální sekce při OKS Olomouc, 1991. 28 s. ISBN 80-85077-36-1.

---. O loutkovém divadle hraném dětmi. Tvořivá dramatika. 2000, roč. XI, č. 2, s. 1-4. ISSN 1211-8001.

OBRAZCOV, Sergej Vladimirovič. Herec s loutkou. Přel. Jan Malík. Praha: Československý Kompas, 1947. 160 s. Příručky Umělecké loutkové scény, sv. 1. Přel. z: ????? ? ?????? [1938].

RICHTER, Luděk. Od předmětu k loutce, od loutky k předmětu: O vzniku a možnostech výpovědi loutky a loutkou. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež Dobré divadlo dětem, 1997. 56 s. ISBN 80-7068-097-0.

SOKOL, František (ed.). Svět loutkového divadla. Praha: Albatros, 1987. 360 s.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on participation in exercises and in class and in working on small puppet productions.

Condition for successfull completion of the course: presentation of a small puppet production.

Note

This course may be completed in the 2nd or 3rd year.

Schedule for winter semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

Schedule for summer semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans