Methodology of the Theatre with Children and Youth 2

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205YMDM2 Z 2 36S Czech winter

Subject guarantor

Ivana SOBKOVÁ

Name of lecturer(s)

Ivana SOBKOVÁ

Learning outcomes of the course unit

Mode of study

Media sample analysis, moderated discussion and discussion, implementation of methodological procedure with a group and its review, group work on the product.

Prerequisites and co-requisites

Students employ knowledge from courses Drama training Practical I, II and Didactics of drama training.

Course contents

Curriculum:

Syllabus:

In the first part of the course (first semester) the students will deal with methodic work from the viewpoint of developmental psychology. Confirmation of theory will accompany samples of lessons for particular age groups of children and samples of theatre performances of the considered age group. In the second part of the course the students will be introduced to various lessons with various aims (preparatory exercises, searching for a topic, working on characters, use of improvisation and drama plays). The third seminar will be devoted to long-term continued work on a particular topic from the selection of the subject matter, to the search for content, topics, situations while moving towards the final product.

Recommended or required reading

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.

HORÁKOVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. Listování Kaplickou čítankou: Ze zpravodajů Kaplických divadelních let 1979-1984. Kaplice: organizační štáb KDL 1985; Praha: ÚKVČ, 1985. 226 s.

HOROVÁ, Eva; PROVAZNÍK, Jaroslav. 20 kaplických let: Kaplické kapitoly dětského divadla. Praha: Koordinační centrum pro dramatickou výchovu ÚKVČ; Kaplice: organizační štáb KDL; Praha: STD, 1989. 72 s.

KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.

MAŠATOVÁ, Milada. O loutkovém divadle hraném dětmi. Tvořivá dramatika. 2000, roč. XI, č. 2, s. 1-4. ISSN 1211-8001.

MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.

SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.

ŠPALKOVÁ, Dominika. Hra, herectví a děti: Některé zdroje, podmínky a možnosti dětského dramatického projevu v konfrontaci s prvky herectví. Praha. 71 s. Diplomová práce (Mgr.). AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2002.

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on: participation in classs, preparation and completion of a team performance - paper, and completion of one's own lesson and performance with a group.

Schedule for winter semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

Schedule for summer semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

The subject is a part of the following study plans