Drama I. - Dramatic Playing and Improvisation 3

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205YPDA3 ZK 4 30S Czech winter

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

Introduction to the activities of a drama training teacher in practice. Participation in games, exercises and improvisations to learn the principles of drama training with „one's own body“ and understand their training-educational ability. To learn the methodic process of constructing individual types of lessons. To independently prepare and execute one's own lesson. To reflect upon one's own and the work of others.

Each student should actively participate in all lessons given by the instructor and students. They should adopt a broad range of drama training methods and be able to use them in their education practice. Students should, based on experience, be able to plan a drama training lesson so it is in tune with the selected motif of the activities and sufficiently formulate goals. Students should be able to react to unplanned newly arising in the class and avoid insensitive steps.

Mode of study

Contact instruction, discussion, lecture, media recorded example analyses, readings.

Prerequisites and co-requisites

Course contents

A course in which students are introduced to the widest range of drama training lessons in practice.

  1. Introduction. Group. Space.
  2. Work in small groups and pairs.
  3. Motivation, coaching, movement.
  4. Dialogs: communication without words and with texts. Simple situations.
  5. What is required in the building of a lesson? Warm-up activities and their sense. Planning.
  6. Games with rules, their significance. Variations in traditional children's games with reinforcement of the dramatic element.
  7. Games and exercises for theatre.
  8. Real, substitute and imaginary props. Working with material.
  9. Sources for creativity: sense perception, emotional memory, experiences and their processing.
  10. Observations skills, memory, Kim's game.
  11. Narrative, story telling, dramatic improvisation. Researching life situations from various points of view.
  12. Entering into a role, character or characterization.

Recommended or required reading

BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Praha: PRESSFOTO, 1976. 196 s.

BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

BOLESLAVSKÝ, Richard. Herectví: Šest prvních lekcí. Přel. Kateřina Borková. Praha: Československé filmové nakladatelství, 1948. Přel. z: Acting. The First Six Lessons [1933]. 124 s.

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.

ERBEN, Karel Jaromír. Prostonárodní české písně a říkadla: S přílohou nápěvů. Nové vydání. Praha: Alois Hynek, 1886. 610 s., 204 s. příl.

KARLÍK, Josef. Úvod do herecké výchovy. Brno: JAMU, 1992. 48 s. ISBN 80-85429-11-X.

MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.

MARTINEC, Václav. Lidské tělo - inspirace a nástroj dramatického projevu. Praha: ÚKVČ, 1975. 100 s. Knihovnička divadelní výchovy, sv. 8.

MAŠATOVÁ, Milada. Dramatika s loutkou: Metodický materiál literárně dramatického oboru ZUŠ pro potřeby členů STD a zájemců o tvořivou dramatiku. Olomouc: STD, regionální sekce při OKS Olomouc, 1991. 28 s. ISBN 80-85077-36-1.

MAZAL, Ferdinand. Soubor pohybových her pro děti mladšího školního věku. 2. vyd. Olomouc, HANEX v nakladatelství ARTAD, 1991. 16 s., 45 prac. listů. Ed. Kdo si hraje, nezlobí. ISBN 80-900925-0-0.

MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS ARTAMA, 1997.152 s. ISBN 80-7068-104-7.

MORRIS, Desmond. Lidský živočich: Osobní pohled na lidský druh. Přel. Jaroslav Kovanda. Praha: Euromedia Group-Knižní klub-Balios, 1997. 224 s. Přel. z: The Human animal [1994]. ISBN 80-7176-529-5.

PAVELKOVÁ, Soňa. Dramatická výchova. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1983. 72 s.

PORTMANN(OVÁ), Rosemarie; SCHNEIDER(OVÁ), Elisabeth. Hry zaměřené na zvýšení koncentrace a uvolnění. Přel. Pavel Kouba. Praha: Portál, 1993. 72 s. Spiele zur Entspannung und Konzentration [1991]. ISBN 80-85282-67-4.

READ, Herbert. Výchova uměním. Přel. Jan Caha. Praha: Odeon, 1967. 424 s. Education through Art [1943].

VINAŘ, Josef. Elementy herectví. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra teorie a kritiky, 1999. 182 s. ISBN 80-85883-41-4.

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.

ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her I: Hry v přírodě. 2. vyd. Praha: Olympia, 1987 [1985]. 640 s.

---. Encyklopedie her II: Hry v klubovně. Praha: Olympia, 1986. 576 s.

---. Encyklopedie her III: Hry na hřišti a v tělocvičně. Praha: Olympia, 1978. 512 s.

---. Encyklopedie her IV: Hry ve městě a na vsi. Praha: Olympia, 1988. 576 s.

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on:

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans