Pedagogy 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205YPED3 | ZK | 2 | 12S | Czech | winter |
Subject guarantor
Name of lecturer(s)
Learning outcomes of the course unit
- An understanding of the fundamental principles of education practice with various participants.
- An understanding of the instruments for a purposefull development of a personality.
- Linking of pedagogical thought with drama training themes.
- Form fundamental skills for creating the conditions for teaching others.
Mode of study
Readings, lecture, moderated discussions, discussions, media recorded sample analyses, text analyses.
Prerequisites and co-requisites
A general knowledge of the study material and ability to manage a range of issues in pedagogy are required.
Course contents
Curriculum:
- Creating conditions for teaching others.
- Behaviour and other factors influencing the develpment of personality.
- In school and extra-school influence.
- Basic requirements of the teaching process.
- Creativity and its support.
- Teaching styles and working with them.
- Basic requirements for effective education.
- Pedagogic conditions for expressive activties.
Syllabus
- Societal values and behaviour.
- Human needs and behaviour.
- Ethics and aesthetics education.
- How to reflect over training and education activity.
- Wholistic educational concepts: subject and social instruction.
- Drama training in school curricula.
- Transmissive vs. constructive schools and instruction and their relationship to the concept of drama training practice.
- Fundamental requirement for constructive instruction.
- Drama training in schools.
- Experienced teaching as the basis for drama training: in fiction and outside of it.
- Freedom in training and educations, it's aspects.
- Bases of creativity
- Barriers to creativity, creative abilities and their development.
- How to individualize in training and education practice.
- Relationship of training and education goals to evaluation.
- Specifics of evaluation instruments in artistic training.
- Social relationships and working with them in groups. Cooperation, competitiveness.
- Working under stress with group activities. Class management.
Recommended or required reading
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Přel. Oldřich Selucký. Praha: Portál, 1998. 248 s. Přel. z: Théories contemporaines de l'éducation [1990]. ISBN 80-7178-216-5.
CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Přel. Milan Koldinský. Praha: Portál, 1994. 296 s. Přel. z: Cooperation in the classroom: Students and teachers together. ISBN 80-7118-022-7.
ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.
DITRICH, Pavel aj. Pedagogika pro učitele: (Aktuální otázky pedagogiky konce 20. století). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1992. 168 s. ISBN 80-7043-055-9.
KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.
---. Kooperativní učení a vyučování: Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. 180 s. ISBN 80-246-0192-3.
KASÍKOVÁ, Hana; VALIŠOVÁ, Alena aj. Pedagogické otázky současnosti: (Učební text pro studenty učitelství). Praha: ISV nakladatelství, 1994. 130 s. ISBN 80-85866-05-6.
KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Přel. Dominik Dvořák a Milan Koldinský. Praha: Portál, 1996. 154 s. Přel. z: Essential teaching skills [1981]. ISBN 80-7178-022-7.
MAREŠ, Jiří; KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 212 s. ISBN 80-210-1070-3.
PASCH, Marvin; GARDNER, Trevor G.; SPARKS-LANGER(OVÁ), Georgea; STARK(OVÁ), Alane J.; MOODY(OVÁ), Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Přel. Milan Koldinský, Praha: Portál, 1998. 424 s. Přel. z: Teaching as Decision Making. ISBN 80-7178-127-4.
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Přel. Štěpán Kovařík. Praha: Portál, 1996. 380 s. Přel. z: Teaching Today. A Practical Guide. ISBN 80-7178-070-7.
SINGULE, František. Americká pragmatická pedagogika: John Dewey a jeho američtí následovníci. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 200 s. Z dějin pedagogiky, sv. 35. ISBN 80-04-20715-4.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
TONUCCI, Francesco. Vyučovat, nebo naučit? Přel. Stanislav Štech. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Středisko vědeckých informací, 1991. 66 s. Přel. z: Insegnare o imparare? ISBN 80-901065-1-X.
VALENTA, Josef (ed.). Pohledy: Projektová metoda ve škole i za školou. Praha: IPOS ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1993. 60 s. ISBN 80-7068-066-0.
Assessment methods and criteria
Credit is awarded based on activity in lectures and exercises, and completion of the semester paper.
Schedule for winter semester 2018/2019:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2018/2019:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans
- Drama in Education - full-time 3 years (B. A.) (required subject)