Close Reading of Texts about Theatre 2

Display Schedule

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
207PCO2 ZK 2 2T Czech summer

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Vít NEZNAL

Learning outcomes of the course unit

Upon completion of the course the student will be able to independently critically analyse covered writings and possible additional studies, this means to indicate key passages, formulate astracts and theses, interpret individual terms, etc. and arrange them in the context of Czech theatre theory.

Mode of study

Classes, moderated discussion, „close-reading“.

Prerequisites and co-requisites

Completion of course in the Winter semester of the academic year.

Course contents

Contiuance and expansion of issues.

This course is devoted to the analysis of pivotal writings, primarily the Czech post-Zich structural-semiotic school. As well it offers its arrangement into the context of foreign theatre theory. The conclusions should serve the students as a greater understanding of the terminology of Czech theatre theory (acting figure and drama person, significant image presentation and technique, stage character, intention and non-intention, interpretation, components of theatre, direction and dramaturgy, artefact and aesthetic objects and a piece, authorship, medial structure of a theatre act, rehearsal, etc.). As well, the course should elucidate to the students the particular of Czech thought about theatre based on covered writings.

Recommended or required reading

Writings analysis will be selected from the following:

CÍSAŘ, Jan. Hmota v pohybu a prostoru. In Disk, č. 10. Praha: AMU, 2004, s. 30-44.

CÍSAŘ, Jan. Proměna Herectví. In České divadlo 4: Nad současným českým herectvím. Praha: DÚ, 1981, s. 7-19.

ETLÍK, Jaroslav. Činohra. In Divadelní revue, 2001, č. 1, s. 61-62.

ETLÍK, Jaroslav. Divadlo jako zakoušení: Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění. In. Divadelní revue 10, 1999, č. 1, s. 3-30.

ETLÍK, Jaroslav. Termíny k dohodnutí. In KLÍMA, Miloslav a kol. Divadlo a interakce. Praha: Pražská scéna, 2006, s. 13-26.

FISCHER-LICHTE, Erika. Čím je představení v kultuře performancí? Pokus o definici. In Divadelní revue, 2009, č. 3, s. 13-21.

HOSTINSKÝ, Otakar. O klasifikaci uměn. In. O umění. praha: Československý spisovatel, 1956, s.

PAVLOVSKÝ, Petr. Člověk a předmět na jevišti. In Divadelní revue, č. 3. Praha: DÚ, 1995, s. 73-75.

PŠENIČKA, Martin. Nejen k postdramatickému konceptu Hans - Thiese Lehmanna. In. Divadelní revue, 2010, č. 1, s. 29-49.

VEDRAL, Jan. Horizint události: Dramaturgie řádu, postdramaturgie chaosu. Divadelná fakulta Vysokej školy múzických umení Bratislava. Vyd. 2009. 232 s. Vedoucí disertační práce Miloš Mistrík.

CÍSAŘ, Jan. Teorie herectví loutkového divadla. Praha: SPN, 1985. 114 s.

CÍSAŘ, Jan. Proměny divadelního jazyka. Praha: Melantrich, 1986. 195 s. (vybrané kapitoly)

FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Praha: NA KONÁRI, 2011, 336 s. (vybrané kapitoly)

HONZL, JINDŘICH. Roztočené jeviště: Úvahy o novém divadle. Praha: Odeon, 1925. 182 s.

HOŘÍNEK, Zdeněk. Divadlo jako hra. Brno: Blok, 1970. 152 s.

Assessment methods and criteria

Regular class participation (max. 20% absence), paper. Grading will originate in student class participation as well as the final exam which confirms the ability to comprehend the covered material and formulate general conclusions.

Schedule for winter semester 2018/2019:

The schedule has not yet been prepared

Schedule for summer semester 2018/2019:

06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
room S410
Učebna S410 (DAMU)

(Karlova 26, Praha 1)
NEZNAL V.
11:30–13:00
(parallel1)
Wed
Thu
Fri
Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel
Tue 11:30–13:00 Vít NEZNAL Učebna S410 (DAMU)
Karlova 26, Praha 1
parallel1

The subject is a part of the following study plans