Showrunners
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
305SR | ZK | 2 | 14S | English, Czech | summer |
Subject guarantor
Name of lecturer(s)
Learning outcomes of the course unit
Posluchači se budou postupně seznamovat s různými praktickými i teoretickými modely showrunnerství, obecnými postupy při výrobě seriálů v zahraničí i v ČR, fungování scenáristického týmu (writers roomu) a historickým vývojem na poli televizní i internetové seriálové tvorby. V praktické rovině si studenti vyzkouší vývoj vlastního seriálu, od námětu až po prezentaci seriálu před vysílatelem.
Mode of study
Přednáška
Prerequisites and co-requisites
-
Course contents
Anotace předmětu :
Showrunner je termín, který vznikl na začátku 21 století v Americe pro nový typ profese, který se etabloval současně se vznikem tzv. druhého zlatého věku televize. Sloučením role scenáristů, producentů a dramaturgů vznikla role, která byla konečným arbitrem všech kreativních rozhodnutí, tedy pozice kterou při vzniku audiovizuálního díla mívá obvykle režisér.
Role showrunnera, jakožto specifické profese na pomezí producetsví, scenáristiky a režie není v České republice zatím zavedená. Ačkoliv se v televizním prostředí s takovým titulem nesetkáte a ani v akademické sféře se této otázce nevěnuje větší pozornost, showrunneři v českém prostředí reálně existují. Většinově jedná o tzv. kreativní producenty zaměstnaných v televizích nebo soukromých firmách, či v osobách autorských scenaristických a režijních tvůrců. Úlohou předmětu je realitu současného showrunnerství zadefinovat, představit a také si ji vyzkoušet v praxi.
Popis jednotlivých bloků
1.Úvod – terminologie, historický vývoj. Seznámení se s výraznými osobnostmi v oboru. V praktické rovině budeme analyzovat úvodní scény pilotních dílů seriálů, ukážeme si zákonnistosti expozice, nastavení seriálového světa a jeho představitelů.
2.Seriálová narace a nové vypravěčské postupy, seriál jako román a jeho společenská funkce. Inovace v seriálovém vyprávění v tzv. zlatém věku televize.
3.Od myšlenky k treatmentu – jakým způsobem vznká treatment, jeho zákonnitosti, interní a externí využití. Definice základní struktury seriálu, o čem seriál vypovídá, pro koho je určený, jaká je jeho základní premisa a charaktery. Sestavení tvůrčího týmu a definice rolí.
4.Pilot – jakým způsobem vzniká pilot, příklady a analýza úspěšných pilotů. Reálné způsoby, kterým se tato fáze vývoje financuje (v ČR analýza development prostředků ze strany vysílatelů a také veřejných zdrojů – např. Creative Europe).
5.Další práce na pilotu – dramaturgie, poznámky, konflikty, postup při kreativních rozhodováních a konfliktech.
6.Seriálový oblouk – práce na synopsi a scénářích dalších dílů. Jakým způsobem se seriál vyvíjí v rámci jedné sezóny a jakou roli může hrát více sezón? Praktické příklady ze seriálového světa, analýza vypravěčských rozdílů minisérií a seriálů (například True Detective vs. Breaking Bad).
7.Prezentace seriálu pro televizi – autorský treatment, moodboard, pitch. Způsob kterým televize do vývoje zasahují, development rozpočty a vyjednávání.
8.Praktické výrobní problémy – rozpočet, počet natáčecích dní, způsob natáčení (chronologicky či podle motivů). Jakým způsobem na seriálu pracuje režisér a jaká je jeho role? Otázky konfliktů mezi režisérem, vysílatelem a scenáristickým týmem.
9.Preprodukce – jednání s televizí o základních otázkách – honoráře, producentské fee, funkce a označení v titulcích. Rezíbírání konfliktů, především v otázkách finančích a kreativní kontroly nad projektem. Základní právní principy, které se v těchto jednáních řeší.
10.Seriálová výroba – praktické otázky a problémy spojené s natáčením, kreativní změny v produkci.
11.Postprodukce – dokončovací práce na seriálu, marketingové postupy a seriálová distribuce.
12.Závěr – dokončení praktické části přednášek – hotový pilot (v podrobném treatmentu), rozpočet a prezentace seriálu pro televizi. Základní Evropské a světové workshopy a trhy, distribuce a prodej práv.
Recommended or required reading
1.Bennet, Tara : Showrunners, the The Art of Running a TV Show book. Titan Books, Sep 5, 2014
2.Douglas, Pam : Writing the TV Drama Series: How to Succeed As a Professional Writer in TV, Michael Wiese Productions 2014
3.Keating, Gina : Netflixed : The Epic Battle for America’s Eyeballs.
4.Gary Edgerton, The Columbia History of American Television
5.Sepinwall, Alan : The Revolution Was Televised : The Cops, Crooks, Sligners, and Slayers Who Changed TV Drama Forever
6.Wolk, Alan : Over The Top: How The Internet Is (Slowly But Surely) Changing The Television Industry, Published June 14th 2015
7.Shapiro, Seth :Television: Innovation, Disruption and the World's Most Powerful Medium Volume, Published July 5th 2016 by New Amsterdam Media LLC
8.Strunk, William : The Elements of Style
Důležité odkazy –
https://www.youtube.com/channel/UCJkMlOu7faDgqh4PfzbpLdg
https://www.youtube.com/channel/UCErSSa3CaP_GJxmFpdjG9Jw
http://www.flyingwrestler.com/2011/04/what-makes-a-good-tv-series-idea/
Assessment methods and criteria
Přednášky budou na konci hodnocené zkouškou. Zkouška se sestává z hodnocení praktické části práce (hodocení A,B,C,D,E a nedostatečné) a ústního pohovoru.
Note
.
Schedule for winter semester 2018/2019:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Mon |
|
Tue |
|
Wed |
|
Thu |
|
Fri |
|
Date | Day | Time | Tutor | Location | Notes | No. of paralel |
---|---|---|---|---|---|---|
Mon | 17:20–18:55 | Tomáš HRUBÝ | Room No. 1 Lažanský palác |
lecture parallel1 |
The subject is a part of the following study plans
- Scriptwriting and Dramaturgy - Bachelor-1819 (optional subject)
- Scriptwriting and Dramaturgy - Master-1819 (optional subject)
- Scriptwriting and Dramaturgy - Master-1819 (optional subject)
- Production - Bachelor-1819 (optional subject)
- Production - Master-1819 (optional subject)
- Production - Master-1819 (optional subject)