Film and Life
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
308FZ | Z | 1 | 14S | Czech | winter and summer |
Subject guarantor
Name of lecturer(s)
Learning outcomes of the course unit
Historie filmové hudby sahá k počátkům filmu a nekryje se úplně s historií zvukového filmu. V momentě nástupu zvukového filmu tak zde již existovala určitá zvyklost užití hudby ve filmu, která spoluformovala jak tvůrčí postupy, tak očekávání publika. Tato prvotní zvyklost, jakkoli prchavá a proto jen těžko uchopitelná, vytvořila estetické předpoklady pro nástup filmové hudby.
Hudba ve filmu byla ve svých počátcích předmětem mnoha experimentů, z nichž se budeme zabývat zejména Pudovkinem, Langem a Clairem. Některé z těchto různých stylů filmové hudby se navzdory své teoretické přitažlivosti neujaly jako standard pro užití ve filmu. Rovněž se budeme věnovat počátkům tzv. klasického hollywoodského stylu, který se posléze stal nejvlivnějším a nejobvyklejším způsobem užití hudby ve filmu. Poté budeme alespoň v obrysech zkoumat vývoj těchto raných typů filmové hudby, jejich zapadání a znovuzrozování. Součástí kurzu bude množství příkladů ilustrujících jednotlivé tendence a estetické principy.
Mode of study
Prerequisites and co-requisites
Course contents
- Style and aesthetic requirement of film music. Survey and presentation of narrative music approaches with an emphasis on the romantic current of program music and older traditions of music forms.
- Music in the silent film period
- Beginnings of sound film I. Germany, Lang (M. Das Testament des Dr. Mabuse), Pabst (The Three Penny Opera).
- Beginnings of sound film II. France
- Beginnings of sound film III. The Soviet Union
- Beginnings of sound film IV. USA
- Classic Hollywood style I
- Classic Hollywood style II.
Recommended or required reading
Assessment methods and criteria
Further information
This course is an elective for all students of this school
Schedule for winter semester 2018/2019:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2018/2019:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Mon |
|
Tue |
|
Wed |
|
Thu |
|
Fri |
|
Date | Day | Time | Tutor | Location | Notes | No. of paralel |
---|---|---|---|---|---|---|
Mon | 14:00–15:35 | Jakub KUDLÁČ | Room No. 5 Lažanský palác |
lecture parallel1 |
The subject is a part of the following study plans
- Scriptwriting and Dramaturgy - Bachelor-1819 (optional subject)
- Scriptwriting and Dramaturgy - Master-1819 (optional subject)
- Scriptwriting and Dramaturgy - Master-1819 (optional subject)
- Film Directing_Bachelor-1718 (optional subject)
- Film Directing - Master-1718 (optional subject)
- Film Directing - Master-1718 (optional subject)
- Documentary Film - Bachelor - 1819 (optional subject)
- Documentary Film - Master - 1819 (optional subject)
- Documentary Film - Master - 1819 (optional subject)
- Cinematography - Bachelor - 1819 (optional subject)
- Cinematography - Master-1819 (optional subject)
- Cinematography - Master-1819 (optional subject)
- Production - Bachelor-1819 (optional subject)
- Production - Master-1819 (optional subject)
- Production - Master-1819 (optional subject)
- Editing - Bachelor-1819 (optional subject)
- Editing - Master-1819 (optional subject)
- Editing - Master-1819 (optional subject)
- Photography CZ - Bachelor - 1819 (optional subject)
- Photography CZ - Master - 1819 (optional subject)
- Photography CZ - Master - 1819 (optional subject)
- Restoring of Photogrphy (optional subject)
- Sound Design - Bachelor-1819 (optional subject)
- Sound Design - Master-1819 (optional subject)
- Sound Design - Master-1819 (optional subject)
- Animation - Bachelor - 1718 (optional subject)
- Animation - Master - 1718 (optional subject)
- Animation - Master - 1718 (optional subject)
- Audiovisual Studies - Bachelor - 1819 (optional subject)
- Audiovisual Studies - Master - 1819 (optional subject)
- Audiovisual Studies - Master - 1819 (optional subject)