History of Audiovisual Theory 1

Subject is not scheduled Not scheduled

Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
373DFT1 ZK 3 2T Czech winter

Subject guarantor

Name of lecturer(s)

Learning outcomes of the course unit

Familiarization with the main theory currents of film.

Mode of study

Lectures through two course in which there is discussion over theory texts. There are several lecturers (Jan Bernard, Helena Bendová, Tomáš Pospiszyl, Michal Bregant).

Prerequisites and co-requisites

These lectures are intended for 1st year Bachelor Audio-visual studies students but is also open to interested students from other depts.

Course contents

Dějiny filmových teorií jsou pojaty jako souhrnná přehledová přednáška pro studenty především bakalářského studia mapující nejvýznačnější teoretické směry a koncepce filmové vědy od 10. let minulého století, a to se zohledněním interdisciplinárního i historického kontextu, v němž se tyto teorie objevily. Přednášku je proložena dvěma semináři, v nichž jsou diskutovány vybrané texty charakterizující jednotlivé probírané teoretické proudy (texty na seminář z předcházejících přednášek - označené jako „literatura k semináři“ - je třeba mít přečtené vždy na ten který seminář; texty dostanou studenti k dispozici v elektronické podobě).

  1. <b>3.10. Počátky filmové esejistiky ve Francii (přibl. léta 1907-1919) a dalších zemích</b>

tématické okruhy: vztah mezi tradičními uměními a filmem jako ?šestým? či ?sedmým? uměním, přemýšlení o pozici diváka (elitistická x demokratická pozice), film jako narativní umění nebo umění obrazu osvobozeného od příběhu, utopická uvažování o globalizační roli filmu ? pojem festivalu, atd.

literatura k semináři:

Canudo, Riccioto: The Birth of Sixth Art (1911)

Delluc, Louis: The Crowd (1918)

doporučená četba:

Abel, Richard: French Film Theory and Criticism, Vol. I., 1907-29 (část1a2), futuristické manifesty na http://www.futurism.org.uk/.

  1. <b>10.10. Rozvoj francouzské teorie filmu v letech 1919-29</b>

tématické okruhy: především v zacílení na následující pojmy ? cinégraphie, photogénie, lyrosophie, zárodečné teze ?politique des auteurs?, impressionism, simultanéism, cinéma pur

literatura k semináři:

Delluc, Louis: Fotogenie (1919)

Epstein, Jean: Dobrý den, filme (1921)

doporučená četba:

Epstein, Jean. Poetika obrazů.

Abel, Richard. French Film Theory and Criticism, Vol. I., 1907-29 (část 3a4).

  1. <b>17.10. První systematické filmové teorie (Jan Bernard)</b>

V.Lindsay, H. Münstenberg

tematické okruhy: film jako společenský fenomén, vize jeho sociálních rolí, psychologie filmu a diváckého zážitku, estetika filmu ve srovnání s ostatními uměními

literatura k semináři: Lindsay, Vachel: The Art of the Moving Picture (1916) ? kapitola 1 a 14; Münsterberg, Hugo: The Photoplay: A Psychological Study (1916) ? kapitola 3

doporučená četba: dtto

  1. <b>24.10. Filmová montáž v sovětské filmové teorii; Ruští formalisté a vztah jejich teorií k filmu (Jan Bernard)</b>

S.M. Ejzenštejn, L. Kulešov, V. Pudovkin, D. Vertov

B. Ejchenbaum, V. Šklovskij, J. Tyňanov,

tematické okruhy: montáž jako nástroj vytváření filmového prostoru, času a ideologické manipulace, montáž jako prostředek pojmové abstrakce obrazu. Vliv futurismu na koncepci obrazu člověka. Teorie ozvláštnění. Syžet a fabule. Film a lingvistika.

literatura k semináři:

Vertov, Dziga: My, Rada tří. In: Navrátil, A: Dziga Vertov, ČsFÚ Praha, 1974.

Ejzenštejn, Sergej: Nápodoba jako ovládnutí. Iluminace 2000, č. 3.

Ejzenštejn, Sergej: O zábere. (In: Umenie mizanscény II,DÚ Bratislava, 1999)

doporučená četba: Ejzenštejn, Sergej M.: O stavbě uměleckého díla (Čs. spisovatel Praha, 1963); Montáž atrakcií, Montáž 1938, Vertikálna montáž (Umenie mizanscény II, DÚ Bratislava 1999); Dickens, Griffith a my (Kamerou, tužkou, perem. Orbis Praha, 1969); Mihálik, Peter (ed.): Sovietska filmová teória dvadsiatych rokov. (SFÚ Bratislava, 1986); Pudovkin, Vsevolod: Film, scenár, réžia, herec. (Tatran Bratislava, 1983); Tomaševskij, Boris: Poetika (Smena Bratislava, 1971); Šklovskij, Viktor: Theorie prózy (Melantrich Praha, 1948); Tyňanov, Jurij: O podstatě filmu (Poetika, rytmus, verš. Svět sovětů Praha, 1968), Ejchenbaum, Boris: Problémy filmové stylistiky (Panorama 1969, č, 2, též P.Mihálik, ed: Sovietska filmová teória dvadsiatych rokov. SFÚ Bratislava 1986)

  1. <b>31.10. Psychologie, uměnověda a film ve 20. a 30. letech (Jan Bernard)</b>

B. Balázs, R. Arnheim, E. Panoffsky, event. R. Musil, J. Mukařovský, A. Hošek

tematické okruhy: materiál umění jako základ jejich specifiky (Mukařovský), film a exprese, teorie hereckého výrazu, vliv Lebensphilosophie a Gestaltpsychologie na uvažování o filmu, vztah filmu k teoriím perspektivní malby, synestézie apod.

literatura k semináři (dle výběru): B. Balázs: Podstata filmu (Film je umění,Orbis Praha, 1963); R. Arnheim: Film a skutečnost(Film je umění), Nový Laokoon;

doporučená četba: Arnheim, Rudolf: Dnešní umění a film (Iluminace 1993, č. 4); Musil, Robert: Počátky nové estetiky (Iluminace 1994, č. 3); Hošek, Arne: Poznámky k estetice filmu (Iluminace 2003,č.4); Ejzenštejn S.M.: Grundprobleme nebo Ivanov, Vjačeslav V.: Analýza hlubinných struktur sémiotických systémů umění (Tartuská škola, NFA Praha, 1995); E. Panoffsky: Styl a médium ve filmu; J. Mukařovský: K estetice filmu, Pokus o strukturní rozbor hereckého zjevu

  1. <b>7.11. seminář (Helena Bendová)</b>
  2. <b>14.11. Výmarská teorie. Kracauer, Benjamin (Jan Bernard)</b>

tematické okruhy:

rané teorie modernity; film a moderní zkušenost; film a moderní společnost; otázka ?masové? kultury, ?masové? společnosti, ?masových? médií; film a tradiční ?auratická? média; recepce nových médií a problém ?rozptýlenosti?; sociální a kulturní dějiny filmu

literatura k semináři:

Walter Benjamin, ?Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti? Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon 1979, s. 17-47.

doporučená četba:

Walter Benjamin, Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon 1979.

Walter Benjamin, Agesilaus Santander. Praha: Herrmann & synové 1998.

Walter Benjamin, Iluminácie. Bratislava: Kalligram 1999.

Siegfried Kracauer, Dějiny německého filmu: od Caligariho k Hitlerovi. Praha: SPN 1958.

Siegfried Kracauer, Teorie filmu. Studijní materiály dramaturgie II. Praha: SPN 1968.

Susan Buck-Morss, The Dialectics of Seeing. Walter Benjamin and the Arcades Project. Cambridge ? London: The MIT Press 1989.

Dagmar Barnouw, Critical Realism. History, Photography, and the Work of Siegfried Kracauer. Baltimore ? London: The Johns Hopkins University Press 1994.

Leo Charney ? Vanessa R. Schwartz (eds.), Cinema and the Invention of Modern Life. Berkeley: University of California Press 1995.

John Willett, Art & Politics in the Weimar Period. The New Sobriety 1917-1933. New York: Pantheon Books 1978.

  1. <b>21.11. Film a realita: ontologie filmového obrazu (Michal Bregant)</b>

Kracauer, Bazin, Barthes

tématické okruhy:

literatura k semináři:

doporučená četba: André Bazin: Co je to film?; Siegfried Kracauer: Fotografie. Iluminace; Siegfried Kracauer: Teorie filmu;

  1. <b>28.11. Filmologie (Helena Bendová)</b>

E. Morin, E. Souriau, G. Cohen-Séat, H. Wallon, G. Friedmann, J.-L. Schefer ad.

tématické okruhy: institucionalizace filmové vědy; snahy o vytvoření vlastních odborných termínů (diegeze, filmický/profilmický atd.); psychologie, sociologie, filosofie aj. ve vztahu k filmu; empirické výzkumy; pokračování filmologie v Itálii v 60. letech

literatura k semináři: Edgar Morin: Imaginární člověk filmu. In: Film a divák. Čtyři studie ze sociologie a psychologie filmu. Praha 1967.

doporučená četba:

Revue internationale de filmologie

Film a divák. Čtyři studie ze sociologie a psychologie filmu. Praha 1967.

Lowry, Edward Brian: The Filmology Movement and Film Study in France. Ann Arbor: UMI Research Press, 1985. (1 kapitola viz:

http://www.kcl.ac.uk/humanities/cch/filmstudies/courses/moderntheory/readings/Cohen-Seat.html)

Morin, Edgar: Le cinéma ou l´homme imaginaire. Minuit 1956.

Cohen-Séat, Gilbert: Essai sur les principes d'une philosophie du cinéma

dva texty Jeana Depruna, Cinema and identification a Cinema and transference pův. vydané 1947, viz: http://www.latrobe.edu.au/screeningthepast/classics/cl0499/hmclintro.htm

Schefer, Jean Louis: L´homme ordinaire du cinéma. Cahiers du cinéma/Gallimard 1980. (část z knihy česky viz: Schefer, J. L.: Zločinecký život. Iluminace 2003, č. 3.)

  1. <b>5.12. Sémiotika, strukturalismus a film (Jan Bernard)</b>

F. de Saussure, Ch. S. Peirce, R. Jakobson, R. Barthes, Ch. Metz, U. Eco, P.P. Pasolini, G. Bettetini, P. Wollen, J. Lotman, J. Zvěřina aj.

tematické okruhy: teorie znaku a procesu označování, produkce významu v lingvistice, filosofii jazyka a v kybernetice, denotace a konotace, význam a smysl. Sémiose ve filmu. Povaha analogového a ikonického. Otázka filmového jazyka a řeči. Povaha záběru. Filmové dílo jako strukturovaný superznak a jako text.

literatura k semináři (dle aktuálního výběru): Moles, Abraham: Kybernetika a teorie informace v estetice, pedagogice a estetice (Kybernetika ve společenských vědách, ČSAV Praha, 1965), Eco, Umberto: O artikulacích filmového kódu.( Film a doba 1968, č. 1), Metz, Christian: Úvahy o sémantických prvcích ve filmu.( Film a doba 1967,č.1)

doporučená četba: Jakobson, Roman: Úpadek filmu? (Poetická funkce, H a H Jinočany, 1995), Palek, Bohumil (ed): Sémiotika (Karolinum Praha, 1997), Saussure, Ferdinand de: Kurs obecné lingvistiky (Odeon Praha, 1989), Lotman, Jurij M.: Sémiotika filmu a problémy filmovej estetiky ( SFÚ Bratislava, 1975, též VŠMU Bratislava, 1984),Bernard ,Jan (ed.): Tartuská škola (NFA Praha 1995), Bernard, Jan: Jazyk, kinematografie, komunikace (NFA Praha, 1995),Doubravová, Jarmila: Sémiotika v teorii a v praxi (Portál Praha, 2002),Cassirer, Ernst: Filosofie symbolických forem I (OIKÚMENÉ Praha, 1996),

Eco, Umberto: Teorie sémiotiky. (JAMU Brno, 2004)

Metz, Christian: Imaginární signifikant. (ČsFÚ Praha, 1991)

Metz, Christian: Metodické návrhy na analýzu filmu. Filmová montáž a fabule. (in P. Mihálik, ed.: Antológia súčasnej filmovej teórie, SFÚ Bratislava, 1980), Nuska, Bohumil: Symbolonové hodnoty analogie a modelu (Model a analogie ve vědě, umění a filozofii. Filosofia Praha, 1994); Metz, Christian: K problematice analogie a zobrazení, Essais sur la signification au cinéma. ( Éditions Klinsieck Paris, 1972 ), Lotman, Jurij:Text v textu (Tartuská škola, NFA Praha, 1995), Wollen, Peter: Sémiologie filmu (Film jako znakový systém, ČsFÚ Praha,1971) , Michalovič Peter, Zuska Vlastimil: Znaky, obrazy a stíny slov (AMU Praha 2009).

  1. <b>12.12. Film mezi médii: od varieté k počítači (Tomáš Pospiszyl)</b>

tematické okruhy:

problém hranic média (filmu); ?zrození? a ?smrt? filmu; hybridní povaha médií; intermedialita, multimedialita, remediace; vztah filmu a jiných médií (fotografie, televize, video, elektronická média)

literatura k semináři:

David Jay Bolter ? Richard Grusin, ?Imediace, hypermediace, remediace? Teorie vědy. 2005/2.

Thomas Elsaesser, ?Historie rané kinematografie a multimédia: Archeologie možných budoucností? in Petr Szczepanik (ed.), Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Herrmann & synové, s. 113-131.

doporučená četba:

David Jay Bolter ? Richard Grusin, Remediation. Understanding New Media. Cambridge ? London: The MIT Press 1999.

Christopher Williams (ed.), Cinema: The Beginnings and the Future. London: University of Westminster Press 1996.

Martin Rieser ? Andrea Zapp (eds.), New Screen Media. Cinema/Art/Narrative. London: BFI 2002.

Jeffrey Shaw ? Peter Weibel (eds.), Future Cinema. The Cinematic Imaginary after Film. Cambridge ? London: The MIT Press & Karlsruhe: ZKM 2003.

  1. <b>19.12. seminář (Helena Bendová)</b>

Recommended or required reading

Casetti, Francesco: Filmové teorie 1945-1995. NAMU, Praha 2009. (jen část týkající se látky přednášené v rámci tohoto semestru)

Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press 2002.

+ doporučená literatura:

Abel, Richard: French Film Theory and Criticism. Volume I.: 1907-1929. Princeton University Press 1988.

Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An Introduction. Oxford University Press 1976.

Aumont, Jacques ? Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin 2005.

Braudy, Leo ? Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Oxford University Press 1998.

Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. I. University of California Press 1976.

Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. II. University of California Press 1985.

Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology. Columbia University Press 1986.

Gledhill, Christine ? Williams, Linda: Reinventing Film Studies. Edward Arnold 2000.

Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000.

Assessment methods and criteria

Oral exam based on the range on the course syllabus.

Course web page

http://cas.famu.cz/?p=105

Note

This course takes place once every two years. It is set for the 2011-2012 school year.

Further information

No schedule has been prepared for this course

The subject is a part of the following study plans