Hra na pozoun 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
106PO2 | ZK | 9 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
1.Cvičení na rozvoj krásy tónu a práce na jeho charakteristickém zabarvení.
2.Dechová cvičení, seznámení se s velkým množstvím materiálů věnovaným této problematice.
3.Velmi jemné nasazení tónu v extrémně nízkých dynamikách.
4.Měkký začátek tónu ve velkých silných dynamikách.
5.Volba přednesové literatury podle schopností studenta.
Forma studia
Průběžná účast studentů v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.
Předpoklady a další požadavky
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
Obsah kurzu
Předmět se systematicky soustředí na rozvoj tónu za pomoci častých analýz konkrétního stavu věci. Odstraňování zbytečných tenzí ať už fyzických, tak především psychických, které úzce souvisejí s ovládáním dechového aparátu. Ten rozvíjíme a jeho práci zkvalitňujeme studiem teoretických prací věnovaných této problematice (Jacobs, Ušák, Kleinhammer, Adam). Také je třeba se zaměřit na zvládnutí tzv. soft attack ? velmi jemného počátku tónu ve velmi slabé dynamice a také si osvojit jeho ekvivalent v dynamice nejsilnější. Je to totiž nedílnou součástí letité české tradice ve hře na pozoun, kterou je nutno dále pěstovat, protože je všeobecně ceněna například i celou řadou světových celebrit v oboru. V přednesové literatuře již zařazujeme skladby náročnější po technické stránce co se týká rozsahu a především hudebně (Sachse, Larsson, Domažlický,
Mc Kay).
Doporučená nebo povinná literatura
A. Jacobs:Song and Wind
J. Ušák:Škola
E. Kleinhammer:Art of the Trombone Playing
A.S. Adam:5 Minut´s a Day
C. Gordon:Systematic Approach to Daily Practise
E.Sachse:Koncert
G. Finger:Sonata
Anonymus:Sonata
F. Domažlický:Koncert
F. Mc Kay:Sonata
Hodnoticí metody a kritéria
Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.
Webová stránka předmětu
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka
Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Pozoun (Bc) (povinný předmět hlavní)