Dějiny taneční hudby 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DHT1 | Z | 2 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Předmět rozvíjí poznatky z dějin hudby, zabývá se specifiky taneční hudby, její povahy a historického vývoje v evropském kontextu.
Forma studia
výklad, poslech hudebních ukázek, studium hudebně tanečních záznamů, srovnání notových a linetografických záznamů
Předpoklady a další požadavky
Předmět předpokládá absolvování předmětů Dějiny a teorie hudby a Rozbor partitur, nutná je schopnost číst v partituře, výhodou je hudební vzdělání a praktická hudební zkušenost.
Obsah kurzu
Výklad dějin taneční hudby je vymezen v oblasti lidového tance, společenských tanců a divadelního tance, pozornost je věnována jejich specifickým charakteristikám, vyplývajícícm z konkrétních účelů a funkcí hudby v těchto druzích tance. Teoretický výklad je doplněn poslechem hudebních ukázek a rpzbprem notového materiálu.
Chronologický výklad začíná v období evropské antiky, dále věnuje se období středověké hudby a prvním dochovaným hudebním záznamům tanců estampida a saltarello, tanečním písním a kultuře trubadúrů, otázce doprovodných hudebních nástrojů; přitom je jako informační zdroj využívána také ikonografie.
V období renesance se výklad soustřeďuje na hudební charakteristiku jednotlivých tanečních forem, které se v tomto období utvářely; zvláštní pozornost je věnována některým skladatelským osobnostem (M. Praetorius,J. Dowland) a konkrétním hudebním sbírkám (Terpsichore); studována je hudba vybraných představení ballet de cour (Ballet comique de la reine)
V období baroka pokračuje výklad podle jednotlivých hudebně-tanečních forem, zvláštní pozornost je věnována barokní suitě a problematice taneční hudby určené skutečně k tanci a koncertně zpracovaných tanečních forem; podrobně je studováno dílo J.B. Lullyho a dalších skladatelů z okruhu ballet de cour.
Doporučená nebo povinná literatura
Sachs, Curt: The Rise of Music in the Ancient World, New York 1943.
Marrocco, W. Thomas: Inventory of Fifteenth-Century Bassedanze, Balli, and Balletti in Italian Dance Manuals, New York 1981.
Salmen, Walter: Der fahrende Musiker im europäischen Mittelalter, Kassel 1960.
Sparti, Barbara: The Fifteenth-Century Balli Tunes: A New Look. In Early Music 14.3 (1986): 346-357.
Woira, W.; Salmen,W.: Die Tanzmusik im deutschen Mittelalter. In Zeitschrift für Volkskunde 50 (1953): 164-187.
Mersenne, Marin: Harmonie universelle, reprint Paris 1963.
Heyer, John ed.: Jean-Baptiste Lully and the Music of the French Baroque, New York 1989.
Hilton, Wendy: Dance of court and Theatre: The French Noble Style, New Jersey 1981.
Nettl, Paul: The Story of Dance Music, New York 1947.
Otterbach, Friedemann: Die Geschichte der europäischen Tanzmusik, Wilhelmshafen 1980.
Taubert, Karl-Heinz: Höfische Tänze, Mainz 1968.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškách
studia zadané litaratury a poslechu nahrávek
Během semestru se vyžaduje četba zadané literatury, samostatný poslech hudebních nahrávek.
Hodnocení se děje na základě aktivní účasti na přednáškách.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast při přednáškách, samostatné studium.
Poznámka
Nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven