Didaktika a metodika KT 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KMKT4 | ZK | 4 | 28SS | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledek učení: Je požadována praktická i teoretická znalost metodiky klasického tance základní etapy výuky (4. - 5. ročník).
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Korekvizita: Pedagogický seminář KT
Obsah kurzu
Předmět obsahuje detailní rozbor prvků techniky klasického tance střední etapy výuky - 4. a 5. ročníku podle osnov osmileté Taneční konzervatoře.
Předmět je úzce propojen s Pedagogickým seminářem KT.
Východiskem k výuce je ucelený a osvědčený systém A. Vaganovové, který systematicky rozvíjí výuku prvků klasického tance od té nejjednodušší formy až k mistrovskému zvládnutí techniky KT.
Vedle toho je kladen důraz na hledání nových cest a možností ve výuce KT, stejně tak na znalost fungování těla, navazování na poznatky a znalosti z předmětu Taneční medicína a Kineziologie.
Cílem je rozvoj metodického myšlení, pochopení a porozumění principům techniky klasického tance, dovednost logicky řadit a kombinovat prvky dané etapy výuky, následně vytvářet odpovídající enchaînements.
Smyslem navazujícího procvičování na předchozí ročník a analyzování jednotlivých prvků je poznání, fixování a rozvíjení pedagogických přístupů v souladu se schopností vytvářet patřičnou tvůrčí a komunikační atmosféru.
Tematické okruhy - rozbor nových prvků allegra – především „střední“ skoky, začátek výuky „velkých“ skoků. Základní prvky techniky sur le pointes (orientační seznam):
allegro:
- všechny základní skoky se obohacují o battu: échappé, assemblé, petit jeté, ballonné, entrechat: royal, quatre, trois, cinque, základní brisé vpřed a vzad, petit i grand assemblé s postupem z místa, grand sissonne ouverte na místě i s postupem, grand sissonne fermé, fondu, grand sissonne tombé, grand temps lié sauté, petit i grand emboité, pas ballotté, pas failli, pas jeté fermé, pas jeté fondu, rond de jambe en l´air sauté- simple i double, pas chassée, skoky prováděné en tournant: échappé, changement - tour en l´air, sissonne simple i ouverte, petit jeté, pas emboité, grand pas jeté do různých póz
sur les pointes:
- relevé, échappé, sissonne simple, sissonne ouverte, soutenu, pas glissade, petit pas jeté, všechny druhy pas de bourré, grand sissonne ouverte, pas jeté do velkých póz, pas ballonné, rond de jambe en l´ air
Výsledek učení: Je požadována praktická i teoretická znalost metodiky klasického tance základní etapy výuky (4. - 5. ročník).
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Abeceda klasického tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
BAZAROVA, Nadežda Pavlovna. Klasický tanec. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985.
TARASOV, Nikolaj Ivanovič. Klasický tanec: škola mužské interpretace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983.
VAGANOVA, Agrippina Jakovlevna. Základy klasického tance. Praha: SPN, 1980.
Doporučená literatura:
JANEČEK, Václav. Metodika klasického tance v umělecké škole. Praha: O.K.O, 1993.
KOSTROVICKAJA, V. 100 urokov klassičeskogo tanca (s 1 po 8 klass). Leningrad: Iskusstvo, 1972.
KOSTROVICKAJA, V. Škola klassičeskogo tanca. Leningrad: Iskusstvo, 1968.
SCHORER, Suki. Suki Schorer on Balanchine Technique. Florida: University Press of Florida, 2006. ISBN 978-0813029771.
WARREN, Gretchen Ward. Classical Ballet Technique. Florida: University of South Florida Press, 1989.
WARREN, Gretchen Ward. The Art of Teaching Ballet. Florida: University Press of Florida, 1996. ISBN 978-0813017112.
E-learning: https://www.moodle.amu.cz
YOU TUBE – odkazy k daným tématům
Bakalářské a magisterské diplomové práce
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška z praktické i teoretické znalosti metodiky klasického tance základní etapy výuky (1. - 3. ročník).
aktivity mimo kontaktní výuku – studium literatury, hospitace včetně písemných reflexí, vyhledávání zdrojů na YouTube, prezentace vlastní pedagogické praxe.
Další požadavky: Docházka 100%, aktivita ve výuce
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:3, tj. 72 hodin distančně,
28 hodin prezenčně za semestr.
Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
- telefonicky, emailem, videohovory
- prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace,
moodle atd.)
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky:
- Příprava seminární práce (rozsah min. 5 NS)
- Studium literatury:
Nastudování vybrané literatury patří k základním úkolům samostudia, studentům budou zadávána určená témata k prostudování na základě různých zdrojů. V rámci kontaktní výuky budou studenti analyzovat, srovnávat a aplikovat ve výuce získané vědomosti, které podrobí vlastnímu kritickému myšlení.
Témata budou vybírána v návaznosti na probíranou látku v metodice klasického tance probírané etapy výuky.
Příklady témat:
- druhy a dráhy pohybu
- pokročilý alignment
- procítěné a vědomé vnímání pohybu, vlastní prožitek a vnímání pohybu „vnitřním“ pohledem
- Internetové zdroje:
K dalšímu získávání informací budou používány internetové zdroje, především YouTube, kdy studenti opět k daným tématům budou vyhledávat patřičné odkazy (minimálně čtyři k jednomu tématu), které si vzájemně budou předávat a získané informace a poznatky aplikují v rámci kontaktní praktické výuky.
- Hospitace:
Studenti minimálně dvakrát za semestr navštíví některou z profesionálních tanečních škol – konzervatoří a některou školu – studio zabývající se výukou klasického tance pro amatéry a zpracují písemnou reflexi z navštívené lekce v rozsahu minimálně tří stránek A4. Konkrétní místo a pedagog-lektor bude určen během konzultací na kontaktní výuce, ve výběru bude přihlíženo na fakt, aby návštěva školních zařízení byla pro studenty co nejschůdnější.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět hlavní)