Moderní a současný tanec 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KMST1 Z 4 20SS česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem předmětu je osvojení si dovedností jak využívat možnosti pohybového zkoumání na konkrétní pohybové téma k získání fyzické zkušenosti, kterou je následně možné přenášet a aplikovat do pohybových forem napříč technikami moderního a současného tance. Předmět tím nabízí přípravu a následně i podporu pro výuku tradičních moderních tanečních technik a technik současného tance.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity – Pedagogický proseminář, Základy pohybové průpravy

Obsah kurzu

Výuka předmětu Moderní a současný tanec 1 je koncipována jako praktická taneční hodina, která je úvodem do moderních a současných tanečních technik. Nastoluje problematiku pohybového zkoumání a aplikaci získaných pohybových zkušeností do pohybových forem. Řeší propojení obsahu pohybu z pohledu jeho funkčnosti s formou pohybu.

Vychází z pohybového zkoumání konkrétních témat a nabízí prostor a možnosti, jak tímto způsobem získané pohybové zkušenosti využívat v jednoduchých či složitějších pohybových formách. Konkrétními tématy pro zkoumání jsou funkční postavení těla; obecné principy fungování těla v časoprostoru a téma přechodu od vědomého vnímání k pohybové akci. Jako forma pro pohybové zkoumání se využívá tematické improvizace, pohybové hry, či různé dotykové techniky.

Předmět úzce souvisí s obsahem výuky předmětů Pedagogický proseminář a Základy pohybové průpravy. Je vyučován dvousemestrálně.

Cílem předmětu je osvojení si dovedností jak využívat možnosti pohybového zkoumání na konkrétní pohybové téma k získání fyzické zkušenosti, kterou je následně možné přenášet a aplikovat do pohybových forem napříč technikami moderního a současného tance. Předmět tím nabízí přípravu a následně i podporu pro výuku tradičních moderních tanečních technik a technik současného tance.

Východiskem pro výuku předmětu Moderní a současný tanec je funkční postavění těla a obecní principy fungování a vědomého vnímání těla v časoprostoru.

Obsah předmětu tvoří:

-funkční postavení (vyvažování) těla v klidu a v pohybu,

-vědomé vnímání svého těla a jeho pohybu,

-osy a roviny těla,

-centrum těla a periferie,

-těžiště těla a jeho pohyb v prostoru,

-osy a roviny prostoru,

-vědomé vnímání prostoru, partnera a skupiny skrze vnímání svého těla,

-přechod z vědomého vnímání a pozorování do akce.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

KOLÁŘ, Pavel a Miloš MÁČEK. Základy klinické rehabilitace. Praha: Galén, 2015. ISBN 978-80-7492-219-0.

SEDLAČKOVÁ, Anna. Vývin pohybu v systéme Body-Mind Centering: (základné neurologické vzorce a ich využitie v procese tanečného vzdelávania). 1. vyd. Bratislava: Vysoká škola múzických umení v Bratislave, 2013. 166 s. ISBN 978-80-89439-50-8.

Doporučená literatura:

COHEN, Bonnie Bainbridge, Sensing, Feeling and Action: The Experiental Anatomy of Body-Mind Centering®. Contact Editions 2008. ISBN: 0-937645-10-9.

FRANKLIN, Eric N., Dynamic aligment through imagery. 2nd edition, Champaign, Human Kinetics, c2012,ISBN 978-0736067898.

FRANKLIN, Eric N. Dance imagery for technique and performance. Champaign, IL: Human Kinetics, c1996. ISBN 9780873229432.

GRUBINGER, Lenore, Neurodevelopmental Movement Patterns and The Central Nervous System, Chart and User Guide, 2001.

+ vybrané VŠKP absolventů Pedagogiky tance:

ŠIMKOVÁ, Veronika. Práce s představou v taneční pedagogice. Bakalářská práce. Praha: AMU, Hudební fakulta, katedra tance, 2005.

Pavel Kolář: Posturální funkce a jejich význam ve sportu

https://www.youtube.com/watch?v=Ziz_CdqbEvg&t=766s

Pavel Kolář: Testování a rozvoj ideomotorických funkcí ve sportu

https://www.youtube.com/watch?v=bYh28a2pBdE

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočet je udělen na základě aktivní docházky, ústní i praktické prověrky porozumění obsahu předmětu, úrovně fyzického zvládnutí obsahu předmětu a prezentace tří vlastních technických cvičení, pohybových či tanečních her a vedené improvizace dle určené věkové kategorie na tři zadaná témata týkající se obsahu předmětu.

Student si rovněž k jednomu z nich nastuduje a nasbírá odborný materiál, který bude základem pro písemný referát v rozsahu 2 NS, který je součástí jeho portfolia spolu s rešeršemi o odborné literatuře a internetových zdrojích.

Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce.

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 80 hodin distančně,

20 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

moodle atd.)

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-seznámení se základní odbornou literaturou a internetovými zdroji, vypracování stručných rešerší (součást portfolia) a ústního referování o nich v rámci kontaktní výuky studentům a pedagogovi

-výběru jednoho tématu, které bude zkoumat pohybově a zpracuje ho do technického cvičení, pohybové či taneční hry, tematické improvizace pro konkrétní věkovou kategorii

-aplikace tématu do své pedagogické praxe, kterou konzultuje s pedagogem předmětu

-ze shromáždění a nastudování odborné literatury k danému vybranému tématu

-vypracování písemného referátu v rozsahu 2 NS, který zároveň obsahuje popis vlastní pohybové a pedagogické zkušenosti s prací se zvoleným tématem.

Student si pro svoji samostatnou práci vybere z těchto vybraných tematických okruhů.

Dialog mezi vědomím a nevědomím

Vnímání doteku

Dialog mezi dotekem a pohybem

Bránice a pánvové dno

Smyslové vnímání a propriocepce jako podpora pro akci

Těžiště těla a jeho pohyb v prostoru

Co to je hra

Součástí studia je sledování taneční platformy v ČR a v zahraničí a sledování videopřednášek v oboru Spirální dynamika® a DNS prof. Koláře, popřípadě návštěva odborných seminářů z těchto oborů.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů