Pedagogická psychologie 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KPP2 | ZK | 3 | 10PS | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Výsledky učení: Student by měl být schopen popsat, analyzovat, revidovat a kriticky nahlédnout zvolenou pedagogickou didaktiku, metodiku vedení výuky, měl by vysvětlit použité nástroje pedagogické diagnostiky a zvoleného hodnocení a měl by být schopen komparace popsaných proměnných s všeobecně vědecky uznanými daty a zjištěnými daty pedagogického výzkumu.
Forma studia
přednáška
Předpoklady a další požadavky
Korekvizita: Úvod do taneční pedagogiky
Obsah kurzu
Předmět Pedagogická psychologie je předmět, jehož přijetí, výuka a zvládnutí může významně ovlivnit kvalitu výuky. Svými tématy, která budou v připravovaném kursu preferována, se dotýká otázek, které způsobují časté problémy u učitele i žáka - studenta.
Cílem je zaměřit se na klíčová témata pedagogické psychologie, jejichž zvládnutí mohou v novém pojetí významně ovlivnit kvalitu výuky. Výběr témat byl učiněn nejen s ohledem na jejich význam pro výchovně vzdělávací proces, ale rovněž s ohledem na danou časovou dotaci. Čtyřmi vymezenými tématy se téma pedagogické psychologie nikterak neredukuje – naopak se posiluje možnost řešení častých problémů mezi žákem a učitelem.
Samozřejmě nevyčerpávají pedagogickou psychologii ve svém komplexu, ale zdůrazňují ty okruhy, které mají ve výchovně vzdělávacím procesu (zejména umělecky zaměřeném) klíčovou úlohu.
Témata:
A. Pedagogicko psychologická diagnostika
Jde o přístup, který není ve školním prostředí příliš užíván. Učiteli, pokud ho bude ovládat, by pomohl vyřešit mnoho problémů (kupř. vztah žák – učitel, žák – žák, žák a jeho sebepojetí.
Výchozím pojmem tohoto přístupu je pojem „úkolová situace“. Jedná se o pojem, který by měl stát na pořadí jakékoli úvahy o tom, co žáci budou dělat (osvojovat si něco nového, jaké jsou jejich dosavadní znalosti a zkušenosti, zda budou pouze presentovat svoji představu….)
Návrh třístupňového diagnostického postupu předpokládá:
1.PRE. Diagnostiku úkolové situace před jejím zadáním (představa, jak má být zvládnuta, příp . korekce žákovy představy s ohledem na emoční, sociální, výkonové dispozice studenta.
2.PAST THROUGH. Na této úrovni jde o diagnostiku toho, jak se daří naplnit primární představu, příp. korekce v průběhu činnosti, nácviku….
3.POST
Závěrečné hodnocení
Tento diagnostický koncept je ovlivněn teorií R. Feuersteina, jeho pojetím instrumentálního učení, fenoménem autoregulace, sebereflexe
B. Aktuální problémy současnosti
Jde o problémy, které jsou nové, vznikly společenským vývojem, školním nařízením. Jejich nezvládnutí přináší problémy, které mají dlouhodobé následky. Kupř. Internet, počítače a počítače ve výuce, multikulturní výchova…, také osobnostní problémy jedince, jeho nepřipravenost, snížená odolnost, sklon k frustraci a stresu. (V minulosti se pozornost soustředila na pedagogicko-psychologický problém – příčinám školní neúspěšnosti. Výsledky na leccos poukázaly – problematika je složitější.
Výsledky učení: Student by měl být schopen popsat, analyzovat, revidovat a kriticky nahlédnout zvolenou pedagogickou didaktiku, metodiku vedení výuky, měl by vysvětlit použité nástroje pedagogické diagnostiky a zvoleného hodnocení a měl by být schopen komparace popsaných proměnných s všeobecně vědecky uznanými daty a zjištěnými daty pedagogického výzkumu.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
HELUS, Zdeněk. Úvod do psychologie: učebnice pro střední školy a bakalářská studia na VŠ. Praha: Grada, 2011. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3037-0.
KRYKORKOVÁ, Hana a Růžena VÁŇOVÁ. Učitel v současné škole. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada, 2009. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2685-4.
E-learning:
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška probraných témat a znalostí, diskuze na základě předložené kauzaistické seminární práce (10NS)
Další požadavky: Docházka 100%, aktivita v hodinách, plnění dílčích zadaných úkolů
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Výuka předmětu probíhá kombinovanou formou kontaktní a bezkontaktní výuky:
Prezenční forma 10 h. Přednášky – 5x za semestr (2 vyučovací hodiny), teoretický výklad včetně témat, která jsou aplikacemi uvedených problémů. Např. Pozornost zvyšování koncentrace, příčiny stresu u učitele, syndrom vyhoření. Osobnostní rozvoj v humanistickém kontextu.
Distanční forma cca 65 hodin (ověřována bude v hodinách a dále v seminárních pracích, jejichž témata budou studentům zadána). Skupinové a individuální konzultace podle domluvy.
Výuka podporuje samostatnou schopnost přípravy pedagogického vedení žáků po stránce didaktické, metodické, diagnostické, evaluační, osobnostně-rozvojové (sebereflexivní), technické a taxonomické (taxonomie výchovně-vzdělávacích cílů).
Kontakt bude zajištěn
- pravidelnými telefonickými rozhovory s vyučujícím, emailem a videorozhovory a revizí vypracovaných úkolů (semestrální práce, kazuistická práce),
- záznamů z pedagogické činnosti, práce s teoretickými koncepty, aplikace metodiky, použití
- hodnocení pedag. cílů na základě taxonomie výchovně-vzdělávacího procesu hodiny a plánu výuky dle vlastního pedagogického plánu studenta, s respektem k observacím a hospitacím a v rámci propojení na předmět Úvod do taneční pedagogiky.
Samostatná práce studenta bezkontaktní výuky obsahuje:
- nastudování povinné literatury z oblasti pedagogické psychologie, psychologie osobnosti, vývojové psychologie a rozvoje osobnosti.
- observace a komparace stylů výuky tanečních pedagogů s reflexí k jednotlivým metodologiím (dle poznatků ze specializačních předmětů)
- aplikace vědeckých nástrojů, vědeckých dat, získané rešerše z odborné pedagogické, resp. tanečně pedagogické literatury, práce s impaktovanými zdroji, z ověřených internetových zdrojů a odborných publikací vztahujících se k tématu umělecké pedagogiky, obecné pedagogiky, pedagogické psychologie, teorie osobnosti a vývojové psychologie
- evaulace a komparace výukových systémů z hlediska teorie a praxe pedagogické psychologie a inter-individuálních zvláštností, vč. porozumění sociálně psychologickým aspektům chování skupiny, týmu, uměleckého tělesa, školní třídy
Tematické okruhy:
1/ Pedagogicko-psychologické proměnné v třídním kolektivu, individuální přístup a kolektivní výuka
2/ Vývojové zákonitosti v návaznosti na pedagogickou psychologii
3/ Evaluace žáka a třídního kolektivu, nástroje hodnocení a psychologický význam evaluace
4/ Přehled základních teorií osobnosti, výchovně-vzdělávací proces jako kulturně-hodnotová proměnná v 21. století
5/ Využití nových technologií pro výuku, práce s ověřenými zdroji, pedagogický výzkum pro taneční pedagogy, empirické sondy, kvalitativní a kvantitativní nástroje hodnocení školního výkonu dítěte
6/ Osobnost učitele, sebereflexe, celoživotní vzdělávání, supervize, mentoring
7/ Aktuální otázky a problémy pedagogické psychologie v rychle se měnícím světě 21. století, kulturní bridging, evropský rámec kulturních hodnot pedagogického odkazu významných osobností ČR a EU, vybrané světové koncepty, kritická analýza
Jako výstup z druhého semestru studenti zpracovávají kazuistickou práci z přímé práce se studenty, buď na základě hospitací a observace jiného pedagoga či při vedení vlastní třídy.
Kazuistická práce by měla v rozsahu cca 10 NS mapovat použitou didaktiku, zachycení a revizi sociální interakce pedagog-žák, analýzu zvolených metod a technik pro výuku tance v návaznosti na kurikulum oboru. Práce by měla navázat na předešlou semestrální práci a měla by dokázat přímou a reflektivní aplikaci teoretických konceptů do tvůrčí pedagogické činnosti.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Klasický tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Lidový tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Moderní a současný tanec (povinný předmět hlavní)
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět hlavní)