Pedagogický seminář LT 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107KSLT1 Z 4 10SS česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem studia je poznávání jednotlivých regionů a etnografických oblastí naší republiky. Kultura vybrané oblasti, taneční specifika, zvyky, kroje, obřadnost, která je nedílnou součástí studia lidového tance.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Korekvizity: Didaktika a metodika LT

Obsah kurzu

Cílem studia je poznávání jednotlivých regionů a etnografických oblastí naší republiky. Kultura vybrané oblasti, taneční specifika, zvyky, kroje, obřadnost, která je nedílnou součástí studia lidového tance.

Předmět doplňuje Didaktiku a metodiku LT, rozvíjí látku v důrazu na praktickou aplikaci poznatků ve výuce.

Obsah předmětu

Tance z Východních Čech: Jako široký region lidové hudebně taneční tradice zaujímají Východní Čechy v českém kulturním životě důležité místo. Rychle se na tomto území rozšířily typy starších českých tanců, zaznamenané v nejstarších pramenech.

Tance z Moravského Horácka: Moravské Horácko se rozprostírá podél hranice česko-moravské. Tato oblast je velmi rozsáhlá a není oblastí jednolitou, což se odráží v projevech lidové kultury (lidový kroj, architektura) a nejvíce v lidovém tanci a hudbě.

Tematické okruhy:

  1. Jižní Horácko - Podhorácko: Kola z Březníku, Řeznická z Březníku, Obcházení stárků a zavádění o hodech ve Vémyslicých. Střední Horácko: Groš z Kojetína, Tkalcovská ze Zlatkova, Švec z Pivonic, Židovská z Borače, Kohótek z Kozárova, Manžestr a Mysliveček z Velkomeziříčska, Menueto (minet) ze západní Moravy
  2. Severní Horácko: Hulán z Ubušína, Motovidlo, směsek z Olešnice, Slepice, směsek z Unčína, Šotyš z Blatin, Minet z Velkomeziříčska, Kalamajka z Krásného, Křižák z Blatin, Plácavá ze Žďárska. Západní Horácko: Kola ze Sumrakova, Furiant, mateník z Nové Říše, Podolák z Růžené, Řezanka z Býkovce, Třasák na tři a na čtyři, Tajč.

Tance ze Slovácka - Dolňácko: V Pomoraví od napajedel až k Hodonínu leží rozsáhlá oblast Dolňácka. Po taneční, hudební a pěvecké stránce je Slovácko charakterizováno především starými párovými tanci osobité pohybové dikce i skladby.

  1. Uherskobrodsko: Sedlcké z Dolního němčí, z Kopytné, z Uherského brodu, Zbojnická z Nivnice, Verbuňk z Uherskobrodska, Strážnicko: Danaj ze Strážnice, Kosé z Radějova, Verbuňk ze Strážnice,

Kyjovsko: Skočná z Nětčic, z Boršova, z Ježova, Slovenská z Milotic, Vrťák ze Svatobořic, Verbuňk ze severního Kyjovska.

  1. Východní Čechy - Jičínsko a Hořicko: Chrasták ze Suchorad, Bednář z Hořicka, Holubička ze Zámezí, Sousedská z Hořicka, Zouvák z Cerekvice

Královahradecko a Pardubicko: Dupák z Královeh., Furiant z Královeh., Vrták z Jaroměře, Kotek,

Čáslavsko: Břitva a Hulán z Havlíčkobrodska, Sil sem proso na souvrati

Chrudimsko a Nasavrcko: Ráček ze Střítěže, Cikánka z Chrudimi, Kradená, mateník z Nové Vsi u Chrudimi, Latovák z Lipky, Košíček, mazurka z Nové Vsi, Směsek z Velké Stříteže.

  1. Pacovsko a Pelhřimovsko: Přibíračka, zpáteční z Pelhřimovska, Pšenička z Pacovska,

Hlinecko: Husa černá, kejbavá a polka z Holetína, Zpáteční z Vojtěchova, Minet z Hlinecka

Poličsko: Holka neznámá, Salát, Svitavská, Taliján, směsek z Nedvězí, Bajdyš, Hrách, z Nedvězí, Oklepák z Pusté Rybné, Šotyš z Nedvězí

  1. Podorlicko: Houser, mateník z Uřínovic, Pardubačka, mateník z Přímu, Parduvák, mateník z Rychnova n/Kn., Břitva z Újezdu, Na půl skoku z Merklova, Rejdovák a Rejdovačka z Lipovky, Točená polka z Černíkovic

Podkrkonoší: Cibulářská z Podkrkonoší, Moták, Dvoukročák ? hopkovaná, mateník z Podkrkonoší, Tkadlec ze Štěpanic, Kalcouský z Mreklova, Kovářský ze Štěpnic, Mlynářský z Horní Branné, Švec z Jestřabí, Šotyš nakračovaný ? kominík z Podkrkonoší, Vosika z okolí Vrchlabí.

Doporučená nebo povinná literatura

Doporučená literatura:

BARTOŠ, František. Národní písně moravské: v nově nasbírané [hudebnina]. Brno: Matice moravská, 1889. 653 stran. DUFEK, Josef. Naše Horácko jindy a nyní: s dvanácti lit. tabulemi výšivek a půdorysy. Velké Meziříčí: nákladem vlastním, 1893. 373 s., [13] tab.

JELÍNKOVÁ, Zdenka: výběr z široké řady publikací

SUŠIL, František, ed. Moravské národní písně [hudebnina]. 4. vyd. Praha: Vyšehrad, 1951. 797 s.

KOS, Bohumil, ed. a STRUSKA, František, ed. Mužské lidové tance: instruktážní brožura pro nácvik lidových tanců ve vojenských souborech. 1. vyd. Praha: Naše vojsko, 1953. 207 s. Armádní soutěž tvořivosti; Sv. 14.

ADÁMEK, Karel Václav. Bibliografie kraje chrudimského (okresu hlineckého, holického, chrudimského, lanškrounského, litomyšlského, nasavršského, pardubického, polického, přeloučského, skutečského, ústeckého a vysokomýtského. Řada IV-VI. Chrudim: Prům. mus. pro vých. Čechy, 1901-1905. s. XLV-CVI.

HOLAS, Čeněk, ed. České národní písně a tance [hudebnina]. Praha: B. Kočí, 1908-1910. 5 sv. (218, 199, 308, 259, 292 s.).

NERUDA, Jan. České národní tance. Praha: Nová osvěta, 1946. 17 s.

Český zpěvník: 500 lidových písní českých, moravských a slezských. Praha: Vydavatelstvo Družstevní práce, 1940. 385, [II] s. Nesmrtelní; [sv.] 26.

ZEMÁNEK, Josef, ed. Lidové písně z Chrudimska: op. 40 [hudebnina]. Praha: Mojmír Urbánek, 1909. 1 partitura (82 stran). Edition M. U.; No. 669, No. 669a.

DVD/VHS: LAUDOVÁ, Hannah. Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska: popisy tanců ke stejnojmenné videokazetě. 3. část, Východní Čechy. 1. vyd. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1997. 174 s.

JELÍNKOVÁ, Zdena. Slovácko. Část 1, Moravské Kopanice, Horňácko a Luhačovické Zálesí: popisy tanců ke stejnojmenné videokazetě. Strážnice: Ústav lidové kultury, 1996. 218 s. Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska. díl VII., část 1.

E-learning: https://moodle.amu.cz/course/view.php?id=310

Hodnoticí metody a kritéria

Zápočty jsou uděleny na základě aktivní účasti v hodinách a předvedení vlastních variací obsahujících probranou látku s cílem osvojit si pohybové zvláštnosti daného regionu.

Další požadavky: docházka 100%, aktivita ve výuce

Poznámka

Informace ke kombinované formě:

Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:9 tj. 90 hodin distančně,

10 hodin prezenčně za semestr.

Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.

Kontakt v distanční formě bude zajištěn:

moodle atd.)

Samostatná činnost studentů je zaměřená na získání informací o daném regionu, jejich zpracování a využití při výuce lidových tanců, při zpracování podkladů pro výuku lidového tance i tvorbu vystoupení pro žáky uměleckých škol, amatérských i profesionálních souborů.

Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:

-nastudování vybrané literatury k daným tématům, v literatuře vyhledá zásadní informace o probírané oblasti

-vyhledávání informací v internetových zdrojích

-návštěvy alespoň jednoho folklórního festivalu s odevzdáním písemné reflexe

Posluchač si po každé probrané oblasti připraví technickou průpravu a vyhledá tanec v literatuře týkající se dané oblasti.

Vyhledá ukázku tance na Youtube nebo DVD Strážnice, zhodnotí pohybově-taneční materiál, analyzuje pohybový slovník dané oblasti a připraví si krátkou vazbu

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů