Pedagogický seminář TaV 4
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107KSTV4 | Z | 4 | 14SS | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem studia předmětu je
-rozvoj samostatného pedagogického myšlení a tvůrčího potenciálu a uplatnění získaných znalostí formou tvorby zadání nebo tvorby her, rozvíjejících tvořivý potenciál a přirozený pohyb dítěte s přihlédnutím k věkové kategorii.
-praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (ZUŠ), nebo v soukromých tanečních studiích.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita – Pedagogický seminář TaV 1, 2
Korekvizita – Didaktika a metodika TaV
Obsah kurzu
Obsah výuky předmětu Pedagogický seminář TaV 4 je zaměřen především na rozvíjení samostatné pedagogické praxe, v níž student uplatní a fakticky si ověří získané znalosti a dovednosti z hodin Metodiky a didaktiky TaV, na jejichž látku navazuje a rozvíjí ji směrem k podchycení a rozvoji tvořivého potenciálu dětí.
Předmět je úzce propojen s obsahem výuky předměty Didaktika a metodika TaV. Je vyučován čtyř semestrálně.
Cílem studia předmětu je
-rozvoj samostatného pedagogického myšlení a tvůrčího potenciálu a uplatnění získaných znalostí formou tvorby zadání nebo tvorby her, rozvíjejících tvořivý potenciál a přirozený pohyb dítěte s přihlédnutím k věkové kategorii.
-praktický rozvoj samostatné pedagogické práce, uvědomění si úlohy a role pedagoga, formování individuálního pedagogického stylu a přímá konfrontace s reálnými situacemi formou výuky na vybraných státních institucích (ZUŠ), nebo v soukromých tanečních studiích.
Student si prakticky ověří získané informace a dovednosti, týkající se systematické a logické výstavby hodiny.
Dokáže pracovat s širokou škálou imaginace, umí vyváženě zařadit průpravná cvičení, podpořit dětskou tvořivost a dát
prostor jejich improvizaci.
Tematické okruhy
-práce se zvukem – využití hudebních i nehudebních zdrojů
-práce s hudbou – vlastní doprovod, využití nástrojů (např. Orffových), formování hudebního vkusu
-práce s hlasem a textem – zvučení pohybu, písničky, říkadla, básničky, vlastní text
-tvorba pohybových a tanečních her – vlastní témata
-inspirační zdroje a jejich využití pro různé věkové skupiny – hudba, výtvarno, text, rekvizita, lidová kultura, přírodní témata, experiment, vztahy mezi lidmi a ve společnosti
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004. Texty pro distanční studium. ISBN 80-7290-166-4.
ELIÁŠOVÁ, Bohumíra. Improvizační postupy v současném tanci. 1. vyd. Praha: NAMU, 2013. 95 stran. ISBN 978-80-7331-269-5.
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 163 s. ISBN 80-7068-181-0.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec: taneční tvorba. Praha: IPOS ARTAMA, 2002. Pohyb. ISBN 80-7068-106-3.
LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: deset lekcí pro začínající pedagogy. 2. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, útvar Artama, 2012. Pohyb. ISBN 978-80-7068-266-1.
POLÁKOVÁ, Marta. Sloboda objavovať tanec. 1. vyd. Bratislava: Divadelný ústav, 2010. 165 s. ISBN 978-80-89369-23-2.
POLÁKOVÁ, Marta, Pucová Markéta. Kreatívny tanec, Bratislava, Byť v pohybe 2016, ISBN 978-80-971177-1-9.
PLICKA, Karel. Český rok v pohádkách, písních, hrách a tancích, říkadlech a hádankách, Léto. Vyd. 2., v Odeonu 1. Praha: Odeon, 1979. 423 s.
RELLICHOVÁ, Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. 1. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 67 s. ISBN 978-80-7068-237-1.
ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. 2. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 93 s. ISBN 978-80-7068-234-0.
ŠVANDOVÁ, Lenka a Edgar MOJDL. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem: 17 + 1 tvořivých her pro děti nižšího školního věku. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, útvar Artama, 2011. Pohyb. ISBN 978-80-7068-261-6.
Doporučená literatura:
TUFNELL, Miranda, CRICKMAY, Chris. Body Space Image, Notes Towards Improvisation and Performance. London: 1990. ISBN 978-1-85273-041-3.
E-learning: https://moodle.amu.cz
Hodnoticí metody a kritéria
Zápočet je udělen na základě praktické účasti na semináři. Student na videozáznamu doloží proces a výsledek vlastní tvorby pro konkrétní věkovou skupinu dětí v podobě pohybové a taneční hry nebo choreografie.
Další požadavky: orientace v problematice tematických okruhů obou semestrů, tvorba portfolia (reflexe doporučené oborové přehlídky nebo festivalu), docházka 100%.
Poznámka
Informace ke kombinované formě:
Předmět probíhá kombinovanou formou kontaktní i bezkontaktní výuky v poměru cca 1:4, tj. 40 hodin distančně, 10 hodin prezenčně za semestr.
Součástí výuky v letním semestru je intenzivní soustředěná bloková výuka hlavních předmětů.
Výuka kombinuje vyučovací metody monologické, aplikační, interaktivní, podporuje samostudium v rámci bezkontaktní výuky a kritické myšlení studenta. Student je veden k tvorbě vlastního portfolia na základě získávání vlastních zkušeností a dovedností.
Kontakt v distanční formě bude zajištěn:
telefonicky, emailem, videohovory
prostřednictvím skupinové platformy pro komunikaci mezi studenty (sociální sítě, internet, aplikace, moodle atd.
Samostatná práce studenta v rámci bezkontaktní výuky sestává z:
-systematického praktického ověřování si probraných témat ve své pedagogické praxi a následné konzultace
s pedagogem daného předmětu
-nastudování zadané literatury k daným tématům
-vyhledávání a shromažďování odborných informací, které se týkají probíraných témat čtvrtého semestru, sdílení těchto poznatků a jejich konfrontace s pedagogem a s ostatními studenty v rámci kontaktní výuky
-vytvoření videozáznamu, na kterém doloží proces a výsledek vlastní tvorby pro konkrétní věkovou skupinu dětí v podobě pohybové a taneční hry nebo choreografie.
Tematické okruhy
-práce se zvukem – využití hudebních i nehudebních zdrojů
-práce s hudbou – vlastní doprovod, využití nástrojů (např. Orffových), formování hudebního vkusu
-práce s hlasem a textem – zvučení pohybu, písničky, říkadla, básničky, vlastní text
-tvorba pohybových a tanečních her – vlastní témata
-inspirační zdroje a jejich využití pro různé věkové skupiny – hudba, výtvarno, text, rekvizita, lidová kultura, přírodní témata, experiment, vztahy mezi lidmi a ve společnosti
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Pedagogika tance (Bc. - kombinované) Taneční výchova (povinný předmět hlavní)