Metodika klasického tance 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107MEK1 | Z | 4 | 1+1/T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Znalost metodiky a metodických postupů při výuce klasické taneční techniky v rovině základního (začátečního) stupně etapy výuky podle běžných osnov v systému vyučování a studia na tanečních konzervatořích, ale také v jiných typech institucí (např. ZUŠ, soukromé školy, zájmová studia, kurzy?). Metodický rozbor a nácvik jednotlivých prvků, tvorba jednoduchých enchaînements.
Forma studia
Předmět je určen pro studenty pedagogiky klasického tance. Obsahuje detailní rozbor prvků klasické taneční techniky 2. ročníku podle osnov osmileté Taneční konzervatoře. Východiskem výuky je systém Agrippiny Vaganovové, který je ucelenou metodou, umožňující rozvoj fyzických dispozic a základních znalostí pohybového slovníku klasického tance.
Předpoklady a další požadavky
Základní postavení těla, základy exercices a la barre a au milieu v kontextu se začátečním stupněm výuky. Solidní úroveň vysvětlení, zadání a opravení chyb vybraných prvků klasického tance a jejich kombinace v jednoduchých vazbách.
Obsah kurzu
Východiskem výuky je systém Agrippiny Vaganovové, který je ucelenou metodou, umožňující rozvoj fyzických dispozic a základních znalostí pohybového slovníku klasického tance. Umožňuje totiž osvojení si všech znalostí o řazení a kombinacích každého prvku podle metodických pravidel. V díle A. Vaganovové nacházíme hlavní předlohu metodiky klasické taneční techniky.
Výukový program všech cvičení počítá s výukou pedagogických principů rozvoje žádaných fyzických dispozic, přesně dávkovaným režimem zátěže, systémem stereotypního opakování, maximální psychickou koncentrací a pochopení látky u budoucích tanečníků. Posluchači se učí detailní a efektivní explikaci každého prvku a jak zabránit chybám v jeho provedení.
a la barre: Velké a malé pózy: Croisée, effacée, écartée vpřed a vzad, 2. arabesque špičkou do podlahy na propnuté stojné noze i v demi- plié, Battement tendus, Battements jetés: a/ balancoir b/ ve všech malých i velkých pózách, Demi- rond de jambe na 45 en dehors a en dedans, na celém chodidle i na pološpičce, Rond de jambe na 45 en dehors a en dedans na celém chodidle, Battements fondus, Battement soutenu, Battement frappé všemi směry na pološpičce, Battement double frappé všemi směry a na pološpičce, Petits battements sur le cou- de- pied na pološpičce, Flic vpřed a vzad na celém chodidle a s vyzvednutím na pološpičku, Pas tombé na místě, Pas coupé na celé chodidlo a na pološpičku, Rond de jambe en l´air en dehors a en dedans na pološpičce, Temps relevé na 45 en dehors a en dedans, Battements relevés lent na 90 a battements développés, Demi- rond de jambe a grand rond de jambe na 90, Grands battements jetés, Relevés na pološpičkách, Obrat k tyči a od tyče, Obrat fouetté en dehors a en dedans, Soutenu en tournant en dehors a en dedans, Půlobraty na jedné noze.
au millieu: Cviky se procvičují en face a v épaulement na celém chodidle - velké i malé pózy a další cvičení postupně přenášená z cvičení u tyče.
Doporučená nebo povinná literatura
Vaganovová A.: Základy klasického tance, 1981
Tarasov N. I.: Klasický tanec, 1983
Kostrovická V. ? Pisarev A.: Klasický tanec, 1968
Kostrovická V.: 100 hodin klasického tance, 1981
W. Warrenová W.: Klasická baletní technika,1989
Messerer A.: Lekce klasického tance
Janeček V.: Metodika klasického tance v uměl. škole (Cecchettiho metoda), 1993
Beaumont - Idzikovský: A Manual of the Theory and Practice of Classical Theatrical
Dancing - Cecchetti method, 1940
Lifar S.: Traité de Danse Academique, 1952
Kensley L., Sinclair J.: A Dictionary of Ballet Terms, 1977
Ždychincová. V. ? Pásková O.: Metodické poznámky ke klasickému tanci I. a II., 1978
Bazarovová.N., Mejová V.: Abeceda klasického tance, 1980
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivity na cvičeních, seminářích
vypracování semestrální práce
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 60% z hodnocení aktivity na seminářích, 20% z písemné části zkoušky a 20% z ústní části zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování a prezentace seminární práce.
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 17:45–19:15 | Tereza KRUPIČKOVÁ | černý sál Hartigovský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět hlavní)
- Obor Pedagogika tance (Bc) - klasický tanec (povinný předmět hlavní)