Pedagogický proseminář 2

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PPR2 ZK 3 2T česky letní

Garant předmětu

Andrea OPAVSKÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Andrea OPAVSKÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Předmět vytváří podmínky pro získání praktických zkušeností se základními pohybovými kvalitami a principy současného tance a to prostřednictvím pohybových her, verbální komunikace, technického tréninku nebo tréninku jako výzkumné činnosti. Studenti jsou vedeni k osvojení si různých způsobů uvažování o těle jako struktuře a těle v pohybu a zároveň k rozvoji své vlastní kreativity, intuice a představivosti pod vedením studentů 1. a 2. ročníku magisterského stupně.

Forma studia

Výuka je uskutečněna formou praktických cvičení vycházejících z aktivního zapojení teoretických znalostí.

Předpoklady a další požadavky

Předpokladem je otevřenost k získávání nových dovedností, základních pohybových kvalit a principů současného tance, schopnost improvizace, kreativita, zájem o teoretické informace, snaha o obeznámení se s aktuálním děním současného tance na poli pedagogickém a choreografickém u nás i v zahraničí. Doporučenou složkou je aktivní účast na tanečně - vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných jinými odbornými institucemi, sledování a srovnávání výukových metod různých pedagogů, neustálé doplňování nových informací prostřednictvím internetu. Zdůrazňuje se samostudium pomocí e-learningových a studijních materiálu a doporučené odborné literatury.

Obsah kurzu

Obsahem lekcí je poznat svoje vlastní tělo, nacházet odstíny intenzity vlastní tělesnosti a přistupovat k tělu jako k nástroji komunikace tak, aby se stalo zdrojem sdělení. Kurz Pedagogického prosemináře učí objevovat důvěru ve vlastní pohyb, konkrétně k vědomému pohybu v přítomném těle i mysli. Tato bezprostřední osobní zkušenost pak vede k odstranění nadbytečné námahy a napětí, zvyšuje rychlost, pružnost, stabilitu, komunikaci.

Okruhy a témata:

I. Základní principy BMC

II. Anatomie v pohybu

III. Práce s vnitřním a intimním prostorem lidského těla, práce s vnějším prostorem

IV. Hudební doprovod, zvuky, ticho

V. Pohybová zkušenost ve dvojici a ve skupině (naslouchání druhého těla jako rozšíření pozornosti našeho vlastního těla)

Doporučená nebo povinná literatura

Bartal L., Ne´eman N.: Movement awareness and creativity. UK: Dance Books Ltd.

Belej M.: Motorické učenie. Prešov: Prešovská univezita, 2001.

Bertherat, Bernstein: The body has its reasons: self-awareness through conscious movement. UK: Dance Books Ltd., 1995.

Bloom K.: Moves: A Sourcebook of Ideas for Body Awareness and Creative Movement (Performing Arts Studies). Taylor&Francis, 1998.

Calais-Germain, B.: Anatomie der Bewegung (Technik und Funktion der Körpers). Wiesbaden, 2.Auflage, 1999.

Dowd, I.: Taking Root to Fly.USA: G&H SOHO, Inc., 1995

Feldenkrais M.: Feldenkraisova metoda. Pohybek k sebeuvědomění. Praha: Pragma, 1996.

Fitt S..: Dance Kinesiology. New York: Shirmer Books, 1988.

Franklin E.: Conditioning for Dance. Human Kinetics Publishers, 2003.

Franklin E.: Dynamic Alignement Through Imagery. USA: Human Kinetics, 1996. *

Hackney P.: Making Connections. Routledge, 2002

Hodgson J.: Mastering Movement. Routledge, 2001.

Howse J.: Dance Technique and Injury Prevention. Theater Arts Book, 2000.

Huwyler J.: The dancer´s body, a medical perspective on dance and dance training. UK: Dance Books Ltd., 2005.

Johnson, Don Hanlon: Bone, breath and gesture. UK: Dance Books Ltd., 1995.

Jowitt Deborah: Not just any body, advancing health, well-being and excellence in dance and dancers. UK: Dance Books Ltd., 2001

Koniak M., Leško, M.: Biomechanika. Bratislava: Univerzita Komenského, 1984.

Lánik V.: Kineziológia. Martin: Osveta, 1992.

Laws H.: Fit to dance 2. UK: Dance Books Ltd., 2005.

Linc, R.: Náuka o pohybe. Martin: Osveta, 1993

Masters R., Houstonová J.: Naslouchejte svému tělu. Praha: Pragma,1993.

Matt Pamela: A Kinestetic Legasy. USA: CMT Press, AZ, 1993.

Newlove J., Dalby J.: Laban for all. Routledge, 2004.

Olsen.A.: Bodstories.New York: Station Hill Press, 1991.

McFarland & Company, Inc., Publishers, 2006.

Parková G.: Umění proměny. Praha: Alternativa, 1996.

Rolf I.: Rolfing a realita těla: Pracujte s přirozenou tělesnou gravitací. Praha: Pragma, 1999

Rolland, J.: Inside Motion, An Ideokinetic Basis For Movement Education. Rolland String Research Associates, 1984, 1987.

Solomon R., Solomon J., Minton S.: Preventing Dance Inhuries. Human Kinetics Publishers, 2005.

Sweigard, L.: Human movement potential. New York: Harper&Row Publishers, 1974..

Todd M.E.: The Thinking Body. New Yourk: Dance Horizons, 1937, 1968. *

Wildman F.: Feldenkrais a jeho metoda - cvičení pro každý den. Praha: Pragma, 1999.

Internet:

www.impulstanz.com - oficiální stránka festivalu současného tance ve Vídni

www.artychaud.com - oficiální stránka tanečníka a pedagoga Freye Fausta, který rozpracovává metodický systém Axis Syllabus

www.dancebooks.co.uk

moodle.amu.cz – e-learnig

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:

a)80% aktivní účasti v hodinách

b)Písemné evaluace hodin pedagogického prosemináře

c)Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích, která je podmínkou k účasti na zkoušce.

Poznámka

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů