Pedagogický seminář lidového tance 6

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107PSL6 Z 3 1T česky letní

Garant předmětu

Marie FRIČOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Marie FRIČOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Předmět navazuje na Pedagogický seminář 5. Zabývá se oblastí Západních Čech a Hané. Posluchači vytváří pohybovou přípravu pro vybranou oblast.

Forma studia

Sledování filmových materiálů, záznamů tanců jednotlivých oblastí a praktické osvojetí vybraných tanců, v praktickém semináři na sále.

Předpoklady a další požadavky

Samostatná činnost studentů, zaměřená na získání informací o daném regionu, jejich zpracování a využití při výuce lidových tanců.

Obsah kurzu

Tance ze Západních Čech: Tato oblast nezapře společnou kulturní souvislost s obecným vývojem středoevropské kultury. Znovuoživení místních tradic, je v současnosti dílem novodobých venkovských skupin a souborů lidových tanců, které pokusily rekonstruovat podobu vžitého tanečního repertoáru.

a)Horní Chodsko: Postřekov ,Dívčí chození dokola před zahájením tance, Do kolečka, forma párová a forma kola, Zelený kúsek: Hopsasa hyjsasa, Šotyš, Tajče

b) Dolní Chodsko: Do kolečka ve 3/4 a 2/4 rytmu, Zelené kúsky ? Brumlák, Salát, Martin, Manžestr, Štajdyš

c)Klatovsko: Latovák se špačíčkovým úvodem, Mateník Talián, Hulán 3/4 z Bolešin,

d)Plzeňsko jižní oblast: Vivatek z Kotrčova, Hulán á la hopla valčík, Štajryš

Plzeňsko západní oblast: Sulislavské párové kolečko, Lendlery,

Plzeňsko severní oblast: Plaské dívčí a smíšené kolečko, Pantofel z Dolní Bělé

e)Chebsko, Plánsko, Mariánsko-lázeňsko a Karlovarsko: Roia z Chebska, Dívčí a

zábavní kola a reje z Chebska a Karlovarska, Krajcpolka z Karlovarska a Chebska,

Schleifer (klouzák) z Ašska,

Tance z Hané: Haná je rozsáhlou úrodnou rovinnou oblastí ve středu Moravy. Je bohatým kulturním dědictvím a s dlouhodobě tradicí udržovaným a pěstovaným povědomím o vlastní kulturní a národopisné svébytnosti.

a)Střední Haná: Cófavá z Annína, z Prostějova a Olomouce, z Tovačova, z Plumlova, Svatební Kot z Prostějovska, Hanácké cifrování, Šáteček z Tovarová, Kalamajka z Tovarová, Tetka ? trhová z Konopic, Valaška z Opocan, Maďara z Annína, Sósedská (šóstavá) z Annína, Zahradnická z Konopic, Trojke z Tovačova

b)Jižní Haná: Cófavá z Kojetína, Menuet z Nezamyslic, Kolo a had z Bojanovic, Křížová polka z Nezamyslic, Šátečková, Kalamajka z Kojetína, Hos a Hosar z Drysic, Holuběnka, Huláň, Maďarka, Řetězová šotyška a Vařečková z Kojetína, Hořela lipka

c)Severní Haná: Cófavá z Droždína, hovadí (kalup) z Čech pod Kosířem, Mazurka z Loučan, Hópák z Rudy, Mazurka babka z Rudy, Otevřené valčík z Moravičan, Špacírpolka z Jedlí

Doporučená nebo povinná literatura

Laudová, Hannah: Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska, díl I. Západní Čechy, Ústav lidové kultury Strážnice 1994.

Bláha, Z.: Tance z Postřekova, Chodská muzika a lidová píseň, Praha 1958.

Jindřich, Jindřich: Chodský zpěvník, Praha 1955.

Zíbrt, Čeněk: Jak se kdy v Čechách tancovalo, Praha 1960.

Vycpálek, Josef: České lidové tance, Praha 1921.

Jelínková, Zdenka: Lidové tance z Čech, Moravy a Slezska, díl VI. Haná, Ústav lidové kultury Strážnice 1997.

Bartoš, František: Národní písně moravské, Brno 1889.

Mátlová-Uhrová, L.:Hanácké tance z Tovačovska, Praha 1954.

Sušil, František: Moravské národní písně, Brno 1840.

Hodnoticí metody a kritéria

Požadována je praktická účast na semináři, příprava alespoň jedné pohybově-taneční variace k probírané folklorní oblasti (technitká příprava taneční dovednosti dané oblasti).

Poznámka

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů