Taneční antropologie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107TA1 | Z | 3 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Smyslem přednášek je porozumět tanci v kulturním a sociálním kontextu. Jde o holistický přístup ke studiu tance, kdy je tento projev sledován nejen jako fyzický produkt, ale zejména jako kulturní proces a zvláštní způsob sociální aktivity. Těžištěm semináře je potom terénní výzkum zaměřený na sledování různých socio-kulturních prostředí, v jejichž kontextu má taneční projev svou nezastupitelnou roli. Zkoumán je především jeho význam v systému zájmové, sociální, etnické či jiné skupiny a pozornost je věnována jeho kognitivní a symbolické dimenzi.
Forma studia
Přednáška
Předpoklady a další požadavky
Pro předmět nejsou stanoveny specifické požadavky. Očekává se orientace v problematice lidového tance a taneční vědy.
Obsah kurzu
Výklad postupuje v následujících tematických okruzích: 1. Evolucionismus a počátky antropologického myšlení; 2. Evropské zdroje antropologických teorií kultury ? É. Durkheim, M. Mausss, teorie těla; 3. Americká kulturní antropologie ? F. Boas, konfiguracionismus R. Benediktové; 4. Funkcionalismus ? B. Malinowski, Franziska Boas ? funkce tance; 5. Strukturalismus ? C. Lévi-Strauss, lingvistické teorie a sémiotika ? F. de Saussure, N.Chomsky; tanec jako předmět sémiotického studia; 6. Interpretativní a poststrukturalistická antropologie - C. Geertz; 7. Formování disciplíny taneční antropologie ? historie, teorie, metodologie; 8. Předmět studia taneční antropologie
Doporučená nebo povinná literatura
Robert F. Murphy: Úvod do kulturní a sociální antropologie. Slon: Praha 1998. Soukup, Václav: Přehled antropologických teorií kultury. Portál: Praha 2000. Stavělová, Daniela: Jak se dnes v Čechách tancuje. Otázky taneční antropologie. Národopisná revue 13, 2003, č. 2, s. 67 ? 69. Stavělová, Daniela: Člověk tančící. O potřebě tance ve společnosti. Taneční listy 37, 2000, č. 4, s. 16 ? 17. Frazer, James George: Zlatá ratolest. Mladá fronta: Praha 1994. Mauss, Marcel: Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Sociologické nakladatelství: Praha 1999. Mauss, Marcel: Les techiques du corps. Journal de psychologie 32, 1935, č. 3 ? 4, s. 271 ? 293. Boas, Franziska: The Function of Dance in Human Society. Dance Horizons: New York 1972 Benedictová, Ruth: Kulturní vzorce. Argo: Praha 1999. Lévi-Strauss, Claude: Myšlení přírodních národů. Dauphin: Praha 1996. Geertz, Clifford: Interpretace kultur. Slon: Praha 2000.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškách
referát z prostudované literatury
Poznámka
V ak. roce 2010/2011 předmět není vyučován.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 10:45–12:15 | Daniela STAVĚLOVÁ | učebna počítačová Hartigovský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Choreografie (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Choreografie (Mg) (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - klasický tanec (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - současný tanec (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - lidový tanec (povinně volitelný předmět)
- Obor Taneční věda (Mg) (povinný předmět hlavní)