Taneční estetika 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107TE1 | Z | 3 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student prokáže schopnost výstavby myšlení a chápání probíraných pojmů z estetiky, umí vysvětlit pojmy estetiky, zvolené postupy práce a rozvažování, obsahové a formální znaky probíraných témat, dovednost formou veřejné obhajoby, během diskuze kultivovaným způsobem sebevědomě a přesvědčivě představit výsledky svého myšlení a řešení daného zadání.
Forma studia
Vyučovací metody:
- Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Metody písemných akcí
- Individuální výuka
- Instruktáž
- Řízené studium
- Kritické myšlení
Předpoklady a další požadavky
Povinná literatura:
ARISTOTELÉS. Poetika. Praha: Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5.
Encyklopedie estetiky. Praha: Victoria Publishing, 1994. 939 s. ISBN 80-85605-8-X.
HENCKMANN, Wolfhart a Konrad LOTTER. Estetický slovník. Praha: Svoboda, 1995. ISBN 80-205-0478-8.
CHALUPECKÝ, Jindřich. Evropa a umění. Praha: Torst, 2005. ISBN 80-7215-264-5.
JANEČEK, Václav. Tělo a tanec. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 1997. 103 s. ISBN 80-85883-23-6.
LENDEROVÁ, Milena. Dějiny těla: prameny, koncepty, historiografie. 1, vydání. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2013. 261 stran. ISBN 978-80-7465-068-0.
Základní pojmy divadla: teatrologický slovník. 1. vyd. Praha: Libri Národní divadlo, 2004. 348 s. ISBN 80-7277-194-9.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: teoretická dramaturgie. Praha: Melantrich, 1931. 408 s.
ZUSKA, Vlastimil. Estetika: úvod do současnosti tradiční disciplíny. Vyd. 1. Praha: Triton, 2001. 132 s. ISBN 80-7254-194-3.
Doporučená literatura:
Royce Peterson, A.: The Antropology of Dance Vyd. 1. Indiana University Press 1977.
Obsah kurzu
Předmět obsahuje problematiku obecné estetiky aplikované do speciální taneční estetiky. Studenti poznávají některé estetické kategorie a pojmy týkající se pohybu a těla (v tanci).
Předmět navazuje a rozšiřuje předmět Dějiny umění pro taneční obory, který je vyučován v předchozím semestru.
Výuka je založena na schopnosti výstavby myšlení a chápaní pojmů, které jsou konzultovány s vyučujícím. Tyto průběžné konzultace vedou studenta k sebereflexi a napomáhají k efektivitě řešení zadaných úkolů. Odborné vedení zajišťuje kvalitu chápání problematiky estetiky a osvojení si odborného diskurzu, v němž student využívá nabytých znalostí a dovedností oboru a prokazuje schopnost aplikovat je osobitým způsobem.
Cílem studia je osvojení si znalosti o estetických jevech, vztazích, dále teorii vnímání, pozorování a poznávání. Studenti se seznamují s estetickou funkcí, principem tvorby úsudku, estetickým zážitkem a pojetím krásy těla a krásy pohybu.
Témata přednášek
-Smysl pohybu a jeho „zjevování“
-Úvahy o fenoménu a estetice těla a tělesnosti
-Krása lidského těla a krása pohybu (adorace, provokace…)
-Vkus, vznešeno, estetické vzdělání, postoj a názor
-Estetická tvořivost
-Mimoumělecké a umělecké estetično a kýč
-Apollinský a Dionýský princip
-Estetická hodnotovost tance
Výstupem znalostí a dovedností jsou:
-orientace v teorii určující profil tanečního oboru
-znalost postupů chápání a zpracování vlastních postupů v praktické a duchovní rovině
-přehled o způsobech a možnostech profesních uměleckých dovedností adekvátní estetickému chápání světa
-znalosti z dějin estetiky dovede student chápat v kontextu s ostatními zadanými semestrálními úkoly
-chápání dobové i nadčasové hodnoty uměleckého díla
-dosažení znalosti a dovednosti, umí aplikovat v prezentaci svojí pedagogické a umělecké působnosti
-schopnost samostatně rozvíjet vlastní kreativní myšlení
-ovládání schopnosti rozvíjet své komunikační, interakční, pedagogické a tvůrčí kompetence
-umění vysvětlit a popsat svůj pedagogický přístup nebo umělecký záměr díla po stránce koncepční
-dovednost pracovat se základní a rozšiřující literaturou
-veřejně prezentovat svou práci
-mít schopnosti, potřebné k dokumentaci vlastní tvůrčí práce a dovede vytvořit a archivovat materiály pro tvorbu uměleckého portfolia s důrazem na systémovost
Výsledky učení: Student prokáže schopnost výstavby myšlení a chápání probíraných pojmů z estetiky, umí vysvětlit pojmy estetiky, zvolené postupy práce a rozvažování, obsahové a formální znaky probíraných témat, dovednost formou veřejné obhajoby, během diskuze kultivovaným způsobem sebevědomě a přesvědčivě představit výsledky svého myšlení a řešení daného zadání.
Doporučená nebo povinná literatura
Mukařovský, Jan: Studie z estetiky. Odeon Praha 1966
Dorfles, Gillo: Proměny umění. Odeon Praha 1976
Novák, Mirko: Od skutečnosti k umění. NČVÚ Praha 1965
Chvatík, Květoslav: Strukturální estetika. Host Brno 2001
Ovsjanikov, M. F. a kol.: Marxisticko-leninská estetika. Svoboda Praha 1977
Váross, Marian: Estetično, umenie a člověk. Tatran Bratislava 1969
Volek, Jaroslav: Otázky taxonomie umění. Étos a afekt. In: Estetika, č. 3-4,1970 a č. 1-2, 1971
Volek, Jaroslav: Kapitoly z dějin estetiky I. Panton Praha 1985
Schumacher, Ernst a kol.: Darsteller und Darstellungskunst, Berlin 1981
Jůzl, Miloš.-Prokop,Dušan:Úvod do estetiky. Panorama Praha 1969
Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, prověření znalostí a schopností, písemná práce (2-3NS)
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Choreografie (Mg) (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - klasický tanec (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - současný tanec (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) - lidový tanec (povinně volitelný předmět, volitelný předmět)
- Obor Taneční věda (Mg) (povinný předmět hlavní)