Technika pohybu 3

Zobrazit rozvrh

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
109TP3 Z 2 2T česky zimní

Garant předmětu

Veronika KNYTLOVÁ, Věra ONDRAŠÍKOVÁ

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Veronika KNYTLOVÁ, Věra ONDRAŠÍKOVÁ

Výsledky učení dané vzdělávací složky

A.

Cílem je zvládnutí základních poznatků řemesla, tedy osvojení si pevných základů techniky, fyzické kondice, teoretických znalostí a v neposlední řadě i etiky profese.

Výuka je zaměřena na rozvíjení osobitého talentu a stylu, který je herci blízký a který může využít napříč uměleckými obory a žánry.

B.

Taneční a kontaktní improvizace

Technika taneční a kontaktní improvizace je ve stručnosti pohyb tanečníka v prostoru bez jeho předchozí racionální přípravy pohybu spolu s partnerem či skupinou dalších tanečníků či herců, mimů..

Cíle studia v zimním semestru:

1)Osvojit si pohyb v sólové taneční improvizaci bez toho, že bychom jej v mozku předem připravovali. Pouze sledujeme a všímáme si, jak se naše tělo pohybuje-tančí v prostoru bez naší racionální účasti. Necháme se překvapovat tím co se děje, novými tvary těla, novými pohyby, objevováním nových možností pohybu do prostoru. Je to technika podobná dialogickému jednání, s větším důrazem na pohyb do prostoru a pohyb s partenrem ci skupinou aktérů. Konáme a reagujeme na své konání, sledujeme a všímáme si, co naše tělo koná v prostoru.

2)Procvičování pohybových principů taneční a kontaktní improvizace pomáhá lépe poznat lidské tělo a jeho možnosti pohybu, učíme se estetickému vnímání pohybu, vnímáme lidské tělo jako nástroj pohybu. Při tanci kontaktní improvizace se pracuje s vědomým i nevědomým rozhodováním tanečníka, pracujeme s tělem, emocemi, dotyky kontaktem, pohybem.

3)Práce s tělem v divadelním prostoru povzbuzuje jeho uvědomování. Práce s centrem těla a s pánví hraje zásadní roli. Improvizace napomáhá osobité bezprostřednosti, provází akceptování sebe samého, spontánnost a autentickou expresi. Skrz tanec a pohyb můžeme řešit i vnitřní konflikty, vyprávět příběhy, sledovat připravený scénář.

Cíle studia v letním semestru:

1)v letním semestru začínáme pracovat s partnerem. Osvojujeme si základní techniky předávání váhy těla na tělo partnera. Učíme

2)Učíme se komunikovat s partnerem ?tělesně?, nonverbálně, učíme se reagovat na pohyb partnera. Vytváříme pohybové variace pro duet s partnerem, které fixujeme v pevné choreografii. Do hry vstupují příběhy a témata.

3)Pracujeme se skupinou a rozvíjíme techniky skupinové improvizace. Učíme se osvojit si pohybové variace různých partnerů, dále s nimi pracujeme a fixujeme choreografii skupiny do pevného tvaru.

Forma studia

A.

Praktická cvičení rozvíjející předpoklady k herectví, improvizace na zadaná témata, nácvik a interpretace převzatých etud, vytváření vlastních etud a pohybových studií, čtení odborné literatury, analýza klasické i současné tvorby zaznamenané na médiích, sledování současné divadelní tvorby.

B.

Zimní semestr:

Partnerem pro tanečníkovo tělo je zatím jen podlaha. Sólová improvizace zahrnuje technická cvičení jako např. reaching, resisting, rolování, kolaps, směrování, korálek, kulatý pohyb,up-side-down, přenos váhy v těžišti na jednu nohu a další. Tanečník provádí tato cvičení zároveň s důrazem na uvolnění váhy těla do podlahy, s důrazem na sledování počátku (příčina) a pokračování (následek) pohybu a ukládá si tyto techniky do tzv.? svalové paměti?.

Tvorba choreografie na základě sólové improvizace:

Fixujeme pohybové variace do pevné choreografie z důvodu procvičování paměti, vnímání pohybových detailů a osvojení přesnosti pohybu.

Letní semestr:

  1. Duet: Dva tanečníci procvičují techniky:kopírování pohybu partnera, pohybový opak, těžení pohybu, oční kontakt s partnerem v pohybu,výměna pohybových rolí s partnerem, rolování s partnerem, předání váhy těla na tělo partnera s důrazem na postavení těžiště obou partnerů, supporting places, spoons, skying, vedení partnera v zápěstí (tai-chi), zavěšení mimo osu s partnerem, předávaní impulzů na tělo partnera atd.

Tyto techniky opět tanečníci ukládají do svalové paměti, aby je později mohli použít jako pohybový způsob improvizace s partnerem.

  1. Skupinová improvizace zahrnuje cvičení: chůze i jiný pohyb skupiny tanečníků ve velkém-malém prostoru, chůze a jiný pohyb skupiny tanečníků po obvodu kruhu, ve středovém kruhu, v úplném středu, vedení skupiny jedním tanečníkem v chůzi i v jiném pohybu do prostoru, skupinová improvizace, která vychází ze sólové a párové improvizace s důrazem na vnímavost k situaci postavení a pohybu skupiny, která se stále mění, vstupování a vystupování ze skupinové improvizace dle chuti a pocitu jednotlivých tanečníků.
  2. Tvorba choreografie

Pohyb v duetu nebo ve skupině můžeme fixovat do pevné choreografie na základě stejných principů a z podobných důvodů jako v případě tvorby choreografie na základě sólové improvizace v zimním semestru

V kontaktní improvizaci pracujeme na ticho nebo používáme hudbu:

1.jako kulisu, 2. jako partnera pro tanečníky. Hudbou se mohou inspirovat a na ni reagovat. Na závěr každé lekce nechám postupně tanečníky improvizovat na zadané téma, zatímco jiní se dívají. Potom hovoříme o výsledku, jak se jeví divákům i aktérům, kteří improvizovali.

Předpoklady a další požadavky

1.talentové předpoklady - složení talentové zkoušky z hereckých předpokladů na umělecké škole

2.pohybové a zdravotní dispozice

3.základní orientace v divadelním a kulturním dění

Obsah kurzu

Technika pohybu seznamuje studenty se správnou technikou tělesného cvičení prostřednictvím dodržování zákonitostí anatomických předpokladů pohybového aparátu lidského těla.

Výuka techniky pohybu se dělí na dvě části - viz body A a B:

A.Osnova výuky tělesného mimu (Le Mime Corporel Dramatique)

  1. Základní cvičení

základní znalosti techniky takzvané ?les facultés radical?

  1. Figury - les figures
  1. Improvizace - des improvisationes
  1. Divadelní hry - les repertoires

B.

V zimním semestru se věnujeme sólové improvizaci a tvorbě sólové choreografie.

V letním semestru pracují tanečníci s partnerem v duetu, dále vyučuji skupinovou improvizaci a tvorbu choreografie na základě improvizace v duetu nebo ve skupině.

Doporučená nebo povinná literatura

Bochenek, Valérie: Marcel, Marceau: Le Mime Marcel Marceau - entretiens et regards avec Valérie Bochenek, Somogy éditions d´art, Paris 1996.

Craig, Edward Gordon: O divadelním umění, Praha 2006.

Český taneční slovník, tanec, balet, pantomima, Praha 2001.

Decroux, Etienne: Parole sur le mime, Éditions Gallimard, Paris II 1963.

Diderot, Denis: Herecký paradox, ed. Malá dílna, Votobia, Olomouc 1997.

Encyklopedie antiky, Praha 1973.

Fialka, Ladislav: Pantomima, Vybrané statě (skripta), Praha 1988.

Gschwend Hanspeter: Dimitri, Le Clown en moi, Suisse 2004.

Hyvnar, Jan:Herec v moderním divadle, Praha 2000.

Lecoq, Jacques; Lallias, Jean-Claude; Carasso, Jean-Gabriel: The Moving Body: Teaching Creativ Theatre, New York 2001.

Mistrík, Miloš: Herecké techniky 20. storočia, Bratislava 2003, SAV.

Mistrík, Miloš: Jacques Copeau a jeho Starý holubník, Bratislava 2006.

Pavlovský, Petr a kol: Základní pojmy divadla, Praha 2004.

Petišková, Ladislava: Česká pantomima a její tradice, Dramatické umění, 1981 č.12.

Poesio, Paolo Emilio: Jean Louis Barrault, Praha 1969.

Rutte, Miroslav: O umění hereckém, Praha 1946

Sochor, Martin: Výchova k herectví a mimickému divadlu, disertační práce HAMU 2009.

Veber, Václav: Příběh pantomimy, Praha 2006.

Vinař, Josef: Elementy herectví, Praha 2002.

Vostrý, Jaroslav: O hercích a herectví, Praha 1998.

www.angefou.co.uk

www.ecole?jacqueslecoq.com

www.marceaufoundation.org

www.mimecentrum.de

www.mime.info

www.planetemime.com

www.scuolateatrodimitri.ch

www.budil.cz

Hodnoticí metody a kritéria

A.

Udělení zápočtu a zkoušek na základě:

  1. splnění zadaných úkolů v daném semestru v odpovídajícím rozsahu a kvalitě
  2. aktivita na cvičeních a v individuální přípravě
  3. prezentace

Během semestru se očekává aktivní účast na výuce, zdokonalování se v probraných technikách, samostatná příprava na zadaných úkolech, profesionální odpovědnost ke kolektivu v případě přípravy úkolů ve skupinové tvorbě, intelektuální aktivita vedoucí k tříbení autorského myšlení a hledání individuálních možností v autorském projevu na základě syntézy vyučovaných žánrů.

B.

1)100% docházka na seminář 2 h týdně i na týdenní workshop pořádaný ve zkouškovém období

2)Absolvování klauzur na konci semestru pro získání ohodnocení ve formě zkoušky.

Poznámka

Bez údaje.

Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Rozvrh na letní semestr 2019/2020:

Rozvrh zatím není připraven

Předmět je součástí následujících studijních plánů