Fundraising
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
110FU | ZK | 2 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Získat teoretické vědomosti a praktické dovednosti v oblasti fundraisingu v kulturní sféře.
Forma studia
přednáška, řízený dialog, prezentace projektu a vyplnění grantové žádosti
Předpoklady a další požadavky
nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu
Obsah kurzu
- úvod do předmětu - vymezení předmětu přednášky, vymezení základních pojmů - fundraising, marketing, grant, mecenášství, filantropie, sponzoring, privátní zdroje, veřejné zdroje, příspěvková organizace, neziskový sektor, soukromo-právní sektor
- fundraising - činnost fundraisera, plánování fundraisingu
- hlavní skupiny dárců - jejich charakteristika, dárcovství - získávání prostředků, charakter žádosti, osobní přístup a pohnutky dárce a žadatele
- nadace a nadační fondy, firemní nadace - charakteristika, fungování
- neziskové organizace - pojem, typy, příspěvkové a rozpočtové organizace
- dar, darování - typy, základní typy smluv, daňové zvýhodnění
- marketing - vysvětlení pojmu, marketingový plán a jeho součásti
- sponzoring, SWOT analýza
- finanční zdroje EU - Norské fondy, strukturální fondy (operační programy), komunitární programy - základní přehled
- dotační programy a granty - MK ČR, Magistrát HMP, městské části
- grantové programy MŠMT, Grantová agentura ČR, firemní nadace - základní přehled
Doporučená nebo povinná literatura
Přednášky a doporučené texty v průběhu přednášek.
a) Státní kulturní politika na léta 2015-2020, https://www.mkcr.cz/statni-kulturni-politika
b) Grantová politika HM Prahy v oblasti kultury a umění (Usnesení Rady HMP / červen 2006)
c) Koncepce kulturní politiky HM Prahy (Usnesení Rady HMP / 2009)
d) Martin Cikánek: Mistři výkonnostních ukazatelů II (in HIS Voice 5/2006)
Johnová Radka. Marketing kulturního dědictví a umění. Grada, 2008.
Kaiser M. Michael. Strategické plánování v umění: praktický průvodce. Institu umění - Divadelní ústav v Praze, 2009.
Ledvinová Jana. Základy fundraisingu, České centrum fundraisingu, 2002.
Müllerová Magdalena. Podpora kultury z Evropské unie do roku 2020. Institut umění-Divadelní ústav, 1. vydání. ISBN 978-80-7008-370-3
Tauer Vladimír, Zemánková Helena, Šubrtová Jana. Získejte dotace z fondů EU. Computer Press, 2009.
Významné české skladatelské instituce. Institut Bohuslava Martinů, 2010.
Cultural Mobility Funding Guide – Czech Republic
http://www.culturenet.cz/en/news/cultural-mobility-funding-guide-czech-republic/n:25198/
www.fundraising.cz
www.forumdarcu.cz
www.programculture.cz
www.neziskovky.cz
www.sponzoring.cz
www.strukturalni-fondy.cz
www.norskefondy.cz
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity na přednáškách a zpracování a prezentace zadaného projektu.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba a příprava prezentace na zadané téma. Celkové hodnocení se skládá z 20% aktivity na přednáškách, 40% z písemné části zkoušky a 40% z ústní části zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: základní znalosti oblasti, zpracování a prezentace projektu
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební produkce (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)