Rytmický ansámbl 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
174RA2 | ZK | 4 | 2CT | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
V PŘÍPRAVĚ
Forma studia
cvičení
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity: Hra na nástroj 1, Ansámblová hra 1, Rytmický ansámbl 1, Improvizace jazzových nástrojů 1, Jazzová teorie 1, Sluchový trénink 1
Korekvizity: Hra na nástroj 2, Ansámblová hra 2, Improvizace jazzových nástrojů 2, Jazzová teorie 2, Sluchový trénink 2
Obsah kurzu
Rytmický ansámbl 2 je společný předmět všech bakalářských ročníků, který se zaměřuje na výuku rytmů, a to především s pomocí principů, které vycházejí z tradiční západoafrické hudby. Právě z tohoto hudebního odvětví totiž pochází základní rytmický materiál, který se posléze v rámci otrokářských cest dostal v různých formách jak do Severní, tak i do Jižní Ameriky a jeho následný rozvoj dal vznik různým dalším žánrům, které jsou dnes nutnou součástí výrazového slovníku jazzového hudebníka.
Studenti se v průběhu studia snaží ztotožnit s různými hudebními styly, které vycházejí z orální tradice a kde se může stát, že taktová čára, stejně jako první doba, nehraje důležitou roli, existuje-li vůbec. Všichni si během studia zahrají na různé tradiční perkuse a naučí se vnímat nepravidelné rytmické patterny (tzv. clave), do kterých poté musí napasovat svůj vlastní improvizační jazyk. Tyto rytmické dovednosti vyžadují několikaleté úsilí, které lze dále rozvíjet po celý život. Výuka tohoto předmětu klade důraz na hudební praxi, jelikož staví na hudebních tradicích, kde se nachází minimum teorie a teoretických materiálů. Studenti se většinu hudby učí po sluchu a jsou vedeni k tomu, aby byli schopni sami přepisovat rytmické, melodické i harmonické složky předložených nahrávek.
Tematické okruhy:
Ghana a její hudební tradice
a)seznámení se se základními rytmickými frázemi pro žánry jako Highlife, Agbadja a Fume Fume a jejich aplikace uvnitř hudebního ansámblu
b)rytmická nezávislost uvnitř clave – práce na schopnosti provádět rytmické vrstvy na bázi výchozího clave
c)swing – ohýbání nejmenších rytmických hodnot pro vytvoření správného pocitu pro daný žánr, schopnost frázovat v daném swingu
d)spacing – umísťování hudebních frází ve volných prostorech, schopnost začít frázi v různých místech taktu apod.
Doporučená nebo povinná literatura
COLEMAN, Steve. Resistance Is Futile: Law of Balance [zvukový záznam na CD]. France: Label Bleu, 2006.
HAMMOND, Doug. A Real Deal: Singing Smiles / Miss Cat / Perspicuity [zvukový záznam na CD]. Paris: Heavenly Sweetness, 2007.
HANCOCK, Herbie. Possibilities: Sister Moon [zvukový záznam na CD]. New York: Vector/Hear Music, 2005.
HOLLAND, Dave. Prime Directive: Looking Up [zvukový záznam na CD]. München: ECM Records, 2000.
LOUEKE, Lionel. Gilfema: Tin Min [zvukový záznam na CD]. New York: ObliqueSound, 2005.
Hodnoticí metody a kritéria
Studenti prezentují repertoár, kterému se během prvního roku studia věnovali, na závěrečném koncertě.
aktivní účast na cvičeních
Další požadavky: docházka minimálně 70%
Poznámka
nejsou
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Jazzová hudba (bakalářský studijní program) (povinný předmět hlavní)