Analýza hudebně teoretického textu 7
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186AHT7 | Z | 2 | 1T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Návaznost na předmět Analýza hudebně teoretického textu 6. Studium literatury středního a většího rozsahu i předmětné složitosti s konkrétním zaměřením na spisy analytické, přehledové i syntetické. Paralelní studium náročnějších textů klasiků hudební teorie a textů naukových a popularizačních. Možnost publikování zdařilých kratších textů v odborných periodikách. Od semestrální práce se vyžaduje výraznější podíl samostatného řešení a kritického hodnocení dotyčné problematiky.
Forma studia
Seminář s výstupy jednotlivých posluchačů a následnou diskusí.
Předpoklady a další požadavky
Absolvování předmětu Analýza hudebně teoretického textu 6. Další požadavky nejsou.
Obsah kurzu
Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v zimním semestru 1.ročníku navazujícího magisterského stupně studia. Návaznost na přednášku Hudební teorie, dějiny a systematika. Studium hudebně teoretických textů středního rozsahu a předmětné složitosti se zaměřením na hudbu 20. století, konkrétně na nové tónové a kompozičně technické systémy a na nový hudební a zvukový materiál (mikrointervaly, zvuky nehudební povahy). Paralelní studium prací klasiků hudební teorie. Příprava projektu magisterské diplomní práce.
Doporučená nebo povinná literatura
Dahlhaus, Carl: Analyse und Verurteil. - Mainz /etc./, Schott 1970
Dahlhaus, Carl: Die Idee der absoluten Musik. - Kassel, Bärenreiter 1978
Doubravová, Jarmila: Sémantické gesto (soubor studií a statí). - Praha, Karolinum
2001
Eggebrecht, Hans Heinrich: Musikalisches Denken. - Archiv für Musikwissenschaft
XXXII, 1975, s.228 nn.
Fischer, Kurt von: Das Zeitproblem in der Musik. - in: Das Zeitproblem im 20.
Jahrhundert. Ed. R.W. Meyer, Bern 1964, s. 296 nn.
Georgiades, Thrasybulos: Sakral und Profan in der Musik. - München 1960
Georgiades,Thrasybulos: Musik und Schrift. - München 1962, 21964
Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil. - Mainz, B. Schotts
Söhne 1937, 2 1940 (rozšířené vydání), angl. překl. 1942, rev. 21948
Janáček, Leoš: Hudebně teoretické dílo I. Praha, Supraphon 1968.
Janáček, Leoš: Hudebně teoretické dílo II. Praha, Supraphon 1974.
Jiránek, Jaroslav: Asafjevova teorie intonace, její geneze a význam. Praha, Academia
1967.
Jiránek, Jaroslav: Muzikologické etudy. Praha, Panton 1981.
Jiránek, Jaroslav: Problém systémového uchopení hudby jako jevu sociálně historicky
rozrůzněného. in: Živá hudba VIII, Praha 1983.
Jiránek, Jaroslav: Janáčkovo dílo jako stylový mikrokosmos české hudby XX. století. -
Hudební věda VI, 1969, č. 2, s. 150-171
Jiránek, Jaroslav: Perspektivy dalšího rozvoje Asafjevova učení o intonaci. - Hudební
věda II, 1965, č.3, s. 341-371
John Cage. Musik-Konzepte, Sonderband (sborník), ed. Heinz-Klaus Metzger und
Rainer Riehn. - München, April 1978
Jůzl, Miloš: Hudební systém jako specifický nositel uměleckých informací. - Sborník
JAMU, ročník VII, Brno-Praha 1980 (SPN), s. 73-87
Karbusický, Vladimír: Tvar a význam v hudbě. - Hudební věda XXX, 1993, č.4,
s.299-329
Karbusický, Vladimír: Smysl a význam v hudbě.- Hudební věda XXXI, 1994, č.1, s.25-
84
Kresánek, Jozef: Hudba a človek. Hudobné myslenie. Sociálna funkcia hudby.
Hudobná psychológia. - Bratislava, Hudobné centrum 2000
Matematika a hudba (sborník). Ed:. Roman Berger a Beloslav Riečan. - Bratislava
1997
Parsch, Arnošt-Piňos, Alois-Šťastný, Jaroslav: Transference hudebních elmentů
v kompozicích současných skladatelů. - Brno, JAMU 2003
Seifert, Uwe: Systematische Musiktheorie und Kognitionswissenschaft. - Bonn, Verlag
für systematische Musikwissenschaft 1993
Volek, Jaroslav: Struktura a osobnosti hudby. - Praha, Panton 1988
Zouhar, Vít: Postmoderní hudba. Německá diskuse na sklonku 20. století. - Olomouc,
Univerzita Palackého 2004
Hodnoticí metody a kritéria
Aktivní účast v semináři se zadanými referáty, aktivní účast v diskusi. Vypracování semestrální písemné práce. Zápočet.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 17:00–17:45 | Iva OPLIŠTILOVÁ | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební teorie (Mg) od 2016/17 (povinný předmět hlavní)