Didaktika/Vyučovatelská praxe hudební teorie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186DPHT1 | Z | 1 | 1T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Samostatný a tvůrčí přístup k metodice výuky hlavních hudebně teoretických disciplin.
- problematika výuky harmonie
- problematika výuky hudebních forem
- problematika výuky kontrapunktu a rozboru skladeb
Forma studia
řízený dialog
Předpoklady a další požadavky
- Znalost nauky o harmonii na úrovni konzervatoře
2 Znalost nauky o hudebních formách na úrovni konzervatoře
- Znalost nauky o kontrapunktu a rozboru skladeb na úrovni konzervatoře
Obsah kurzu
Didaktika se váže na všechny výukové postupy včetně specifikace metodických výstupů a kvality výstupů interpretačních oborů. Seznámení s hlavními didaktickými zásadami a specifikou výuky teoretických předmětů na hudebních středních školách. Metodika hlavních disciplin, náslechy a samostatné pedagogické výstupy.
- Didaktické zásady, typy činností při výuce hudební teorie, písemné přípravy na výuku.
- Metodika nauky o harmonii
- Metodika nauky o kontrapunktu
- Metodika nauky o hudebních formách
- Metodika rozboru skladeb a nauky o hudebních nástrojích
Doporučená nebo povinná literatura
Literatura:
Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. Vyd. I., SHV, Praha 196O, vyd. II., Supraphon, Praha 1972
Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu I. Vokální polyfonie. SNKLHU, Praha 1958, II. Instrumentální polyfonie. SHV Praha 1965
Janeček, Karel: Hudební formy. SNKLHU, Praha 1955.
Janeček, Karel: Harmonie rozborem. SHV Praha l963.
Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1965.
Janeček, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.
Kohoutek, Ctirad: Hudební styly z hlediska skladatele. Panton, Praha 1966
Risinger, Karel: Metodika výuky evropského kontrapunktu XX. století. Živá hudba 1976.
Šín, Otakar: Úplná nauka o harmonii na základě melodie a rytmu, vyd. II. HMUB, Praha 1933
Tichý, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet. HAMU, Praha 1996.
Zenkl, Luděk: ABC hudebních forem.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | – | Miloš HONS | Učebna 2026 (HAMU) Lichenštejnský palác |
BLOK - výuka ve vypsaných termínech na základě dohody s vyučujícím | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební teorie (Mg) od 2016/17 (volitelný předmět)