Hudební teorie - systematika 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTS3 | Z | 6 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice. Základní okruhy: úvod do hudební teorie, hudebně teoretická systematika a analýza, aplikovaná hudební teorie, vědecká hudební teorie systematická a analytická. Cílem je připravit profesionálně vybavené odborníky oboru Hudební teorie s perspektivou uplatnění na poli muzikologickém i pedagogickém.
Forma studia
Kontaktní výuka. přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice, kritické srovnávání textů s aplikací analýzy vybraných příkladů hudební struktury
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity:
absolvování předmětu Hudební teorie - systematika 2
Korekvizity - studijní předměty:
Hudební teorie - specializovaná problematika 3
Analýza hudebně teoretického textu 3
Dějiny skladebých stylů a druhů 1
Seminář hudební teorie 3
Teorie skladby 3
Studium skladeb 3
Základy skladebné techniky 3
Dějiny hudby 3
Historicky poučená interpretace 1
Etnomuzikologie 2
Uvedené korekvizity nejsou požadovány v případě, zvolí-li si student předmět Hudební teorie - systematika 3 v rámci svého studijního plánu jako volitelný předmět.
Obsah kurzu
Polyfonie
- Vymezení pojmu polyfonie
- Struktura a základní problematika tradičních nauk o polyfonii
- Polyfonie a harmonie
- Polyfonie vokální, instrumentální a moderní
- Imitace a imitační technika
- Kontrapunkt převratný (transpoziční)
- Kánon a jeho problematika
- Kontrapunktické formy
- Tonální plán v barokní polyfonní větě, jeho tektonická funkce
- Kontrapunktické techniky v hudbě 20. století
- Významné práce o polyfonii
Úvod do hudební analýzy
- Cíl a metody hudební analýzy
- Strukturální analýza hudby
- Analýza hudební řeči
- Melodická analýza
- Harmonická analýza
- Tektonická analýza
- Úvod do schenkerovské analýzy
- Významné práce z oboru praktické hudební analýzy
Doporučená nebo povinná literatura
Literatura:
Bokůvková, Vlasta: K harmonickým rozborům skladeb v hodinách harmonie na konzervatoři. In: Sborník referátů z HT semináře „K metodě a praxi výuky hudebně teoretických disciplin“. SČSKU, Praha 198O.
Ganter, Claus: Kontrapunkt für Musiker. Verlag E. Katrzbichler, München - Salzburg 1994.
Hudební formy v analytickém pohledu. Sborník referátů z HT semináře SČSKU, konaného ve dnech 2O.-21. 4. 1978 v Praze.
Hudební věda 1988, č. I.-III. (kolektiv autorů za vědecké redakce V. Lébla a I. Poledňáka k problematice hudební analýzy).
Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu I. Vokální polyfonie. SNKLHU, Praha 1958, II. Instrumentální polyfonie. SHV Praha 1965.
Janeček, Karel: Harmonie rozborem. SHV Praha l963.
Janeček, Karel: Smetanův kvartet Z mého života, tektonický rozbor. Živá hudba 1968, SPN, Praha 1968.
Janeček, Karel: Smetanův básnivý experiment. Pokus o aktivizovaný rozbor taneční věty Smetanova Druhého kvartetu. Živá hudba V, SPN, Praha 1973.
Jeppesen, Knud: Kontrapunkt. Breitkopf u. Härtel, Leipzig 1956.
Jiránek, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. SPN, Praha 1991.
Ludvová, Jitka: Matematické metody v hudební analýze. Supraphon, Praha 1975.
Ludvová, Jitka: The aplication af Analytical Methods of Information Theory to Tonal Music. De Musica disputationes Pragenses II., Academia, Praha 1974.
Risinger, Karel: Variace v Ariettě z op. 111 L. van Beethovena. In: Sborník referátů z HT semináře „Hudební formy v analytickém pohledu“. SČSKU, Praha 1978.
Risinger, Karel: Nauka o kontrapunktu XX. století.
Risinger, Karel: Metodika výuky evropského kontrapunktu XX. století. Živá hudba 1976.
Taneev, Sergej: Die Lehre vom Kanon. Übersetzt von Andreas Wehrmeyer. Verlag E. Kuhn, Berlin 1994.
Tichý, Vladimír: Místo nauky o kontrapunktu v soustavě hudebně teoretických disciplin. In: K aktuálním otázkám hudební teorie. Hudebně teoretické texty k diskusi o stavu a perspektivách oboru a jeho výuky. AMU, Praha 2000. S. 93-102.
Tichý, Vladimír: Tektonická úloha kinetiky v Českých tancích Bedřicha Smetany. Hudební věda 1996/1, str. 4O-5O.
Tichý, Vladimír: Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference. Univerzita Palackého, Olomouc 2000.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na seminářích a zpracování a prezentace seminární práce k zadanému tématu přednášky
aktivity na přednáškách a seminářích
vypracování a prezentace semestrální práce
Poznámka
Přednáška se tematicky komplementárně doplňuje se Seminářem hudební teorie.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 12:00–13:30 | Miroslav PUDLÁK | Učebna 4033 (HAMU-Tržiště 18) Tržiště 18, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět hlavní)