Hudební teorie - systematika 8
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186HTS8 | ZK | 14 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice. Základní okruhy: úvod do hudební teorie, hudebně teoretická systematika a analýza, aplikovaná hudební teorie, vědecká hudební teorie systematická a analytická. Cílem je připravit profesionálně vybavené odborníky oboru Hudební teorie s perspektivou uplatnění na poli muzikologickém i pedagogickém.
Forma studia
Kontaktní výuka. přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice, kritické srovnávání textů s aplikací analýzy vybraných příkladů hudební struktury
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity - studijní předměty:
Hudební teorie - systematika 7
Korekvizity - studijní předměty:
Hudební teorie - specializovaná problematika 8
Analýza hudebně teoretického textu 8
Seminář hudební teorie 8
Organologie 2
Hudební estetika 2
Seminář hudební estetiky 2
Uvedené korekvizity nejsou požadovány v případě, zvolí-li si student předmět Hudební teorie - systematika 8 v rámci svého studijního plánu jako volitelný předmět.
Obsah kurzu
Systematická hudební teorie
- Současný stav, významné práce v oblasti systematické hudební teorie, aktuální otázky a perspektivy
- Procesuální pojetí hudební struktury
- Matematické aspekty hudební teorie (hudební struktura jako exaktně formulovatelný systém)
- Princip hierarchie centrické a distanční
- Obecný princip identity a kontrastu
- Zodpovědná vazba v hudební struktuře
Analytická hudební teorie
- Metoda tzv. aktivizované analýzy
- Schenkerovská analýza - systematika, analytická praxe, pokusy o aplikaci na hudbu posttonální
- Matematické metody hudební analýzy (uplatnění teorie pravděpodobnosti, teorie informace, statistiky, matematiky velkých čísel, teorie množin)
Doporučená nebo povinná literatura
Fukač, Jiří - Poledňák, Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém. In: Studie ČSAV, 1981, č. 14. Academia, Praha 1981.
Holubec, Jiří: Příspěvky k novodobému českému hudebně teoretickému myšlení v rámci vybraných disciplín oboru. Doktorská disertace, HAMU Praha 2002.
Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. Vyd. I., SHV, Praha 196O, vyd. II., Supraphon, Praha 1972.
Hradecký, Emil: O technických prostředcích hudební mluvy Pavla Bořkovce. Živá hudba 1973, str. 89-133.
Hudební věda 1988, č. I.-III. (kolektiv autorů za vědecké redakce V. Lébla a I. Poledňáka k problematice hudební analýzy).
Hutter, Josef: Melodický princip stupnicových řad.
Hutter, Josef: Harmonický princip. Česká akademie věd a umění, Praha 1941.
Hutter, Josef: Hudební myšlení. V. Tomsa, praha 1943.
Janeček, Karel: Základy moderní harmonie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1965.
Janeček, Karel: Tektonika. Supraphon, Praha 1968.
Jiránek, Jaroslav: Teoretický odkaz Karla Janečka. Živá hudba IX, Praha 1986.
Jiránek, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. SPN, Praha 1991.
Kapr, Jan: Konstanty. Panton, Praha 1967.
Konsonance a disonance z hlediska hudby 2O. století. Sborník referátů z HT semináře SČSKU dne 17. 12. 1985 v Praze.
K systematice tektonických struktur a hudebních forem. Sborník referátů z HT semináře SČSKU dne 21. 1O. 1982 v Praze.
Kresánek, Jozef: Úvod do systematiky hudobnej vedy. Bratislava 198O.
Kuna, Milan - Bláha, Miloš: Čas a hudba. K dramaturgii časových prostředků v hudebně interpretačním výkonu. In: Studie ČSAV, 1982, č. 18. Academia, Praha 1982.
Lébl, Vladimír: Nástin typologie zvukového materiálu. In: Hudební věda č. 3, Praha 1969
Lébl, Vladimír: Příspěvek k morfologii zvukové struktury. Hudební věda 1971, č. 1.
Ludvová, Jitka: Matematické metody v hudební analýze. Supraphon, Praha 1975.
Ludvová, Jitka: The aplication af Analytical Methods of Information Theory to Tonal Music. De Musica disputationes Pragenses II., Academia, Praha 1974.
Risinger, Karel: Nástin obecného hudebního funkčního systému rozšířené tonality. Knižnice Hudebních rozhledů, Praha 1957.
Risinger, Karel: Vůdčí osobnosti české moderní hudební teorie. Knižnice Hudební rozpravy, SHV, Praha 1963.
Risinger, Karel: Hierarchie hudebních celků v novodobé evropské hudbě. Panton, Praha 1969.
Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha 1994, 2. vydání 2002
Tichý, Vladimír: Systematika hudební kinetiky jako součást teorie skladby. In: Musica Nova. JAMU, Brno 1997
Tichý, Vladimír: Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference. Univerzita Palackého, Olomouc 2000.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
obhájení semestrální práce v odborné rozpravě
ústní zkoušky z přednesených témat
znalostí literatury, uložené ke studiu
praktických dovedností, vyplývajících z přednesených témat
Klasifikace odráží kvalitu prezentovaných znalostí a dovedností i schopnost samostatně a argumentovaně vystupovat v rozpravě.
Poznámka
Přednáška se tematicky komplementárně doplňuje se Seminářem hudební teorie.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 13:40–15:10 | Miroslav PUDLÁK | Učebna 4033 (HAMU-Tržiště 18) Tržiště 18, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Hudební teorie (Mg) od 2016/17 (povinný předmět hlavní)