Teorie skladby 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
186TS3 | Z | 2 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Poznání základních teoretických děl minulosti a hlavně současnosti týkající se analýzy hudebních děl a hudební kompozice.
Forma studia
Přednášky a analýzy donesených spisů. Samostudium studentů dle dispozic pedagoga.
Předpoklady a další požadavky
Pravidelná účast ve výuce a aktivní podíl na diskusích. Prostudování zadané studijní literatury k závěrečnému testu.
Obsah kurzu
Zlatý řez, Fibonacciho řada.
Osová symetrie, cykly.
Tónové skupiny, jejich třídění a práce s nimi.
Disonantní charakteristiky, akordické kombinace.
Imaginární tón.
Základní pojmy kinetiky.
Doporučená nebo povinná literatura
Forte, Allen. The structure of atonal music. London: Yale University Press, 1973.
Fraser, J. T. Time and Time Again: Reports From a Boundary of the Universe. Leiden : Brill, 2007.
Grisey, G. Tempus ex Machina: A composer's reflections on musical time. Contemporary Music Review, 1987, vol 2:1, s. 239 — 275.
Hasty, Ch. F. Meter as rhythm. New York : Oxford University Press, 1997.
Janeček, Karel. Základy moderní harmonie. Praha: Československá akademie věd, 1965.
Krebs, H. Fantasy pieces : metrical dissonance in the music of Robert Schumann. New York : Oxford University Press, 1999.
Lendvai, Ernő. Béla Bartók : an Analysis of his Music. London : Kahn & Averill, 1971, ISBN: 1-871082-75-7
London, J. Hearing in Time : Psychological Aspects of Musical Meter. Oxford : Oxford University Press, 2004.
Pearsall, Edward. Twentieth-century music theory and practice. New York : Routledge 2012
Piňos, Alois. Co je ve hře? : otázky uspořádání hudebního materiálu v soudobé skladbě. Brno : Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2008.
Piňos, Alois. Tónové skupiny. Praha : Supraphon, 1971.
Tichý, V. Úvod do studia hudební kinetiky. Praha: HAMU, 1992.
Snyder, B. Music and Memory: An Introduction. Cambridge : MIT Press, 2000.
Susanni, Paolo, Antokoletz, Elliott. Music and twentieth-century tonality : harmonic progression based on modality and the interval cycles. New York : Routledge 2012. ISBN: 978-1-138-79350-7
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě absolvování závěrečného testu.
Poznámka
Nejsou.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
St | 13:40–15:10 | Iva OPLIŠTILOVÁ | Učebna 2057 (HAMU) Lichenštejnský palác |
přednášková par. 1 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Obor Skladba (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Dirigování (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Operní režie (Bc) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební režie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)
- Obor Hudební teorie (Bc) od 2016/17 (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)