Divadlo v historii západní kultury 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
201DVS1 ZK 2 2T česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem předmětu je poskytnout studentům 1. ročníku herectví, režie a dramaturgie KČD a scénografie KS obraz základních tendencí divadla západní kultury v kontextu příběhu, ve kterém by měli nalézt i oni/y své místo; to současně předpokládá představení jednotlivých tendencí a jejich zápasů jako otevřeného dění, kde stejně důležitá jako fakta jsou otázky, které z nich vyplývají.

Výsledkem by měla být základní orientace v probíraných tendencích divadla západní kultury, kdy při výkladech nejde o historiografický postup od jednoho tématu totožného s příslušným historickým obdobím, ale o vhled do „celkového“ vývoje při probírání každého tématu. S tím souvisí zásadní vědomí spojitosti vývoje divadla s vývojem obrazu světa a obrazu člověka v západní kultuře a z jejího vědomí pramenící vědomí aktivní úlohy divadla a jeho možností. Úhel pohledu - s vědomím odpovědnosti k základnímu poslání výuky uměleckých oborů na KČD a KS – není teatrologický, ale dramaturgický.

Forma studia

Přednáška spojená s proseminářem.

Předpoklady a další požadavky

Úspěšně vykonaná přijímací zkouška.

Obsah kurzu

Předmět kombinující přednášku s proseminářem vychází ze základního předpokladu sepětí historie a teorie divadla s jeho „praktickým“ poznáváním, k němuž dochází i v dalších (především hlavních uměleckých) předmětech. Nejde tedy o přehled dat a jmen, ale především o studium konkrétních předloh či námětů odpovídajících různým tendencím západní činohry, k nimž zvolená témata poskytují základní orientaci:

  1. Zdroje a povaha západní kultury v perspektivě vzniku a podob divadla.
  2. Antická kultura a vznik divadla jako kulturní instituce: mezi rituálem a divadlem, mezi řeckými dionýsiemi a římským mimem, mezi náboženským prožitkem a zábavou.
  3. Staré Řecko a vznik dramatu.
  4. Křesťanství a západní divadlo mezi ikonoklasmem a slavností, vážností a smíchem, poučením a zábavou.
  5. Od středověkého blázna k Shakespearovu šaškovi a jeho dědicům.
  6. Shakespeare a obraz člověka v evropské kultuře.
  7. Italský vynález scénografie a směry novodobého evropského divadla.
  8. Barokní divadlo mezi scéničností a scénovaností.
  9. Komedie dell’arte a evropské divadlo mezi hereckou improvizací a psaným textem.
  10. Molière a cesta od mimu k novodobé komedii a od typu k charakteru.
  11. Zápas mimu s divadlem dramatu a osudy deklamačního divadla: Od francouzského klasicismu k osvícenství a od preromantismu k výmarskému klasicismu.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

Hry:

Přehled doporučené literatury k jednotlivým tématům zimního semestru 2019/2020:

I. Zdroje a povaha západní kultury v perspektivě vzniku a podob divadla

Hry: Sofokles, Král Oidipus / Brecht, Matka Kuráž

Studie:

II. Antická kultura a vznik divadla jako kulturní instituce: mezi rituálem a divadlem, mezi řeckými dionýsiemi a římským mimem, mezi náboženským prožitkem a zábavou

Hry: Euripides, Bakchantky (už 1. lekce Král Oidipus)

Encyklopedie:

Studie:

III. Staré Řecko a vznik dramatu

Hry:

Encyklopedie: Encyklopedie antiky, Praha 1973; Stehlíková, E. Antické divadlo, Praha 2005 (pozor: data!)

Studie:

IV. Křesťanství a západní divadlo mezi ikonoklasmem a slavností, vážností a smíchem, poučením a zábavou

Z her: Shakespeare: Romeo a Julie

Studie:

V. Od středověkého blázna k Shakespearovu šaškovi a jeho dědicům

Z (Shakespearových) her: Hamlet, Král Lear, Večer tříkrálový

Studie:

VI. Shakespeare a obraz člověka v evropské kultuře

Z (Shakespearových) her: Othello a další podle vlastního výběru

Studie:

VII. Italský vynález scénografie a směry novodobého evropského divadla

VIII. Barokní divadlo mezi scéničností a scénovaností

Hra: Calderón: Život je sen

Studie:

IX. Komedie dell’arte a evropské divadlo mezi hereckou improvizací a psaným textem

Hry: ukázky scénářů in Kratochvíl, K. Komedie dell’arte doma i za hranicemi, Praha 1973; Goldoni: Sluha dvou pánů, Mirandolina / Poprask na laguně; Gozzi: Král jelenem

Studie:

X. Molière a cesta od mimu k novodobé komedii a od typu k charakteru

Hry: Molière: Tartuffe a Don Juan, Beaumarchais: Figarova svatba a další podle vlastního výběru (Marivaux)

Studie:

XI. Zápas mimu s divadlem dramatu a osudy deklamačního divadla: Od francouzského klasicismu k osvícenství a od preromantismu k výmarskému klasicismu

Z her: Corneille: Cid, Schiller: Úklady a láska, Marie Stuartovna nebo Panna Orleánská (Schiller)

Studie:

Hodnoticí metody a kritéria

Zkouška se skládá:

  1. z písemné seminární práce na námět či téma, které si sami vyberete (epocha, pojem, problém, událost, oblast, autor, hra…) v rozsahu 3,5–5 ns (6000–9000 znaků), kterou odevzdáte nejpozději tři dny před ústní zkouškou,
  2. z ústního pohovoru – rozpravy nad písemnou prací a doplňujících otázek, zkoumajících znalost povinné literatury.

K ústní zkoušce dodejte i seznam doporučené literatury, kterou jste prostudovali (znalost povinné literatury se předpokládá).

Poznámka

Předmět vycházející z potřeb posluchačů a posluchaček s hlavním zájmem o činohru může sloužit i dalším katedrám, např. katedře scénografie, pokud o něj projeví zájem – možná právě proto, že zásadní úhel pohledu – i v tradici někdejších tak úspěšných přednášek prof. F. Götze – není teatrologický, ale dramaturgický.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů