Divadlo v historii západní kultury 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201DVS1 | ZK | 2 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je poskytnout studentům 1. ročníku herectví, režie a dramaturgie KČD a scénografie KS obraz základních tendencí divadla západní kultury v kontextu příběhu, ve kterém by měli nalézt i oni/y své místo; to současně předpokládá představení jednotlivých tendencí a jejich zápasů jako otevřeného dění, kde stejně důležitá jako fakta jsou otázky, které z nich vyplývají.
Výsledkem by měla být základní orientace v probíraných tendencích divadla západní kultury, kdy při výkladech nejde o historiografický postup od jednoho tématu totožného s příslušným historickým obdobím, ale o vhled do „celkového“ vývoje při probírání každého tématu. S tím souvisí zásadní vědomí spojitosti vývoje divadla s vývojem obrazu světa a obrazu člověka v západní kultuře a z jejího vědomí pramenící vědomí aktivní úlohy divadla a jeho možností. Úhel pohledu - s vědomím odpovědnosti k základnímu poslání výuky uměleckých oborů na KČD a KS – není teatrologický, ale dramaturgický.
Forma studia
Přednáška spojená s proseminářem.
Předpoklady a další požadavky
Úspěšně vykonaná přijímací zkouška.
Obsah kurzu
Předmět kombinující přednášku s proseminářem vychází ze základního předpokladu sepětí historie a teorie divadla s jeho „praktickým“ poznáváním, k němuž dochází i v dalších (především hlavních uměleckých) předmětech. Nejde tedy o přehled dat a jmen, ale především o studium konkrétních předloh či námětů odpovídajících různým tendencím západní činohry, k nimž zvolená témata poskytují základní orientaci:
- Zdroje a povaha západní kultury v perspektivě vzniku a podob divadla.
- Antická kultura a vznik divadla jako kulturní instituce: mezi rituálem a divadlem, mezi řeckými dionýsiemi a římským mimem, mezi náboženským prožitkem a zábavou.
- Staré Řecko a vznik dramatu.
- Křesťanství a západní divadlo mezi ikonoklasmem a slavností, vážností a smíchem, poučením a zábavou.
- Od středověkého blázna k Shakespearovu šaškovi a jeho dědicům.
- Shakespeare a obraz člověka v evropské kultuře.
- Italský vynález scénografie a směry novodobého evropského divadla.
- Barokní divadlo mezi scéničností a scénovaností.
- Komedie dell’arte a evropské divadlo mezi hereckou improvizací a psaným textem.
- Molière a cesta od mimu k novodobé komedii a od typu k charakteru.
- Zápas mimu s divadlem dramatu a osudy deklamačního divadla: Od francouzského klasicismu k osvícenství a od preromantismu k výmarskému klasicismu.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
- Brockett, O. Dějiny divadla, Praha: Lidové noviny 1999, 2. vyd. 2008 (příslušné kapitoly)
- Kotte, A. Divadelní věda. Úvod, Praha: KANT 2010 (vybrané kapitoly)
- + případně podle vlastního uvážení další literatura, zadávaná průběžně při přednáškách (viz seznam k jednotlivým tématům).
Hry:
- Sofokles: Král Oidipus, Antigona
- Plautus: Lišák Pseudolus
- William Shakespeare: Romeo a Julie, Othello, Hamlet nebo Král Lear, Richard III. nebo Macbeth; Večer tříkrálový nebo Sen noci svatojanské
- Calderón de la Barca: Život je sen
- Pierre Corneille: Cid
- Jean Racine: Faidra
- Molière: Tartuffe
- Goldoni: Sluha dvou pánů
- + případně podle vlastního zájmu další hry zmiňované při přednáškách (viz následující přehled).
Přehled doporučené literatury k jednotlivým tématům zimního semestru 2019/2020:
I. Zdroje a povaha západní kultury v perspektivě vzniku a podob divadla
Hry: Sofokles, Král Oidipus / Brecht, Matka Kuráž
Studie:
- Auerbach, E. Mimesis, Praha 1968: 8–26
- Brecht, B. „Zcizující efekty v čínském hereckém umění“, in (týž) Myšlenky, Praha 1958: 39–49
- Vostrý, J. „Nic nového pod sluncem“, Disk 7, resp. in Vojtěchovský, M. / Vostrý, J. Obraz a příběh, Praha 2008: 179–198 (Scéna a kultura)
- Vostrý, J. O hercích a herectví, Praha 2014 (2., rozš. vyd.): 107–110 (z kap. 4. Maska a tvář) a 176–178 (úvod kap. 7.)
- Vostrý, J. „Reálný projev a jevištní konvence“, in (týž) Režie je umění, Praha 2009 (2. vyd.): 125–127
II. Antická kultura a vznik divadla jako kulturní instituce: mezi rituálem a divadlem, mezi řeckými dionýsiemi a římským mimem, mezi náboženským prožitkem a zábavou
Hry: Euripides, Bakchantky (už 1. lekce Král Oidipus)
Encyklopedie:
- Encyklopedie antiky, Praha 1973
- Stehlíková, E. Antické divadlo, Praha 2005 [encyklopedie]; viz i její Římské divadlo z roku 1993
Studie:
- Gombrich, E. H. Příběh umění, Praha 1997: 75–97 (Velké probuzení: Řecko 7.–5. století př. Kr.), 100–115 (Království krásy: Řecko a řecký svět od 4. století př. Kr. do 1. století po Kr.)
- Brockett, O. A. Dějiny divadla, Praha 1999: 22–99 (2/ Divadlo a drama v antickém Řecku; 3/ Římské a byzantské divadlo a drama)
- Kotte, A. Divadelní věda (Úvod), Praha 2010: 54–60 (2.3.1. Mimus, pantomimus; 2.3.2. Mimové, histrioni, jokulátoři; 2.3.3. Commedia italiana)
- Vostrý, J. Scénologie dramatu, Praha 2010: 88–111 (5 Mezi mimem a dramatem)
- Vostrý, J. Scénování v době všeobecné scénovanosti, Praha 2012: 5–28 (Úvod)
III. Staré Řecko a vznik dramatu
Hry:
- Sofokles, Antigona (pozor: překlady!)
- Plautus, Lišák Pseudolus + Pešek, L. Tvář bez masky, 2 vydání (z kap. „Léta válečná“ pasáže o studiu Pseudola)
Encyklopedie: Encyklopedie antiky, Praha 1973; Stehlíková, E. Antické divadlo, Praha 2005 (pozor: data!)
Studie:
- Thomson, G. Aischylos a Athény, Praha 1952 (část 3. a 4.)
- Vojtěchovský, M. / Vostrý, J. Obraz a příběh, Praha 2008: 19–30 (Úvod: pojmy a problémy)
- Vostrý, J. Scénologie dramatu, Praha 2010: 39–62 (3 Drama a příběh)
- Vostrý, J. / Sílová, Z. Je dnes ještě možné herecké umění? Praha 2009: 25–48 (Jak hrát antiku) a 186–192 (Dramatická osoba, herecká postava a herec: Herecká tvorba a text)
IV. Křesťanství a západní divadlo mezi ikonoklasmem a slavností, vážností a smíchem, poučením a zábavou
Z her: Shakespeare: Romeo a Julie
Studie:
- Auerbach, E. Mimesis, Praha 1968: 128–154 (VII Adam a Eva)
- Bachtin, M. François Rabelais a lidová smíchová kultura středověku a renesance, Praha 1975, resp. 2007
- Bernard, J. [Kopecký, J.] Co je divadlo, Praha 1983: 82–95 (IX. Cestami vývoje a proměn divadla. Divadlo evropského středověku)
- Brockett, O. G. Dějiny divadla, Praha 1999: 100–148 (4 Evropské divadlo a drama ve středověku)
- Kotte, A, Divadelní věda (Úvod), Praha 2010: 23–27 (o rytířských turnajích)
- Panofsky, E. „Suger, opat ze St.-Denis“, in (týž) Význam ve výtvarném umění, Praha 1981: 93–121
- Rousseau, J.-J. Dopis d’Alembertovi, Praha 2008
- Veltruská, J. Posvátné a světské, Praha 2006: 68–96 („Postava mastičkáře ve středověkém náboženském divadle“ a „Staročeský mastičkář jako klaun i symbol“
V. Od středověkého blázna k Shakespearovu šaškovi a jeho dědicům
Z (Shakespearových) her: Hamlet, Král Lear, Večer tříkrálový
Studie:
- Bejblík, A. Shakespearův svět, Praha 1979 (k danému tématu viz kap. „Skvostní pobudové“ na s. 126–166)
- Hilský, M. Shakespeare a jeviště svět, Praha 2010
- Lukeš, M. „Alžbětinské divadlo“, in Bejblík, A. / Hornát, J. / Lukeš, M. Shakespearovi předchůdci, Praha 1978: 9–56
- Kotte, A. Theatergeschichte, Köln/Wiemar/Wien 2013: 99–108 (2.3 Der Narr und die Verkehrung)
- Werich, J. „Klauni“, in (týž) Úsměv klauna, Praha 1984: 133–172
VI. Shakespeare a obraz člověka v evropské kultuře
Z (Shakespearových) her: Othello a další podle vlastního výběru
Studie:
- Bejblík, A. „Ekonomické a společenské pozadí alžbětinského dramatu“, in Bejblík, A. / Hornát, J. / Lukeš, M. Shakespearovi současníci, Praha 1980: 9–58
- Bejblík, A. „Nárys specifických znaků řeči a syžetu alžbětinského dramatu“, in Bejblík, A. / Hornát, J. / Lukeš, M. Drama po Shakespearovi, Praha 1985: 24–40
- Greenová, G. Shakespeare, Praha 1996
- Hornát , J. „Zrcadlo života a božský dar“, in Bejblík, A. / Hornát, J. / Lukeš, M. Shakespearovi předchůdci, Praha 1978: 118–134
- Lukeš, M. „Literatura na divadle“, in Bejblík, A. / Hornát, J. / Lukeš, M. Drama po Shakespearovi, Praha 1985: 9–23
- Vostrý, J. Scénologie dramatu, Praha 2010: 63–87 (4 Drama a rétorika)
VII. Italský vynález scénografie a směry novodobého evropského divadla
- Braun, K. Divadelní prostor, Praha (AMU) 2001
- Vojtěchovský, M. / Vostrý, J. Obraz a příběh (Scéničnost ve výtvarném a dramatickém umění), Praha 2008: 61–65 /Z ulice do pokoje/,
- Vostrý, J. „Od podívané k obrazu (Italský vynález scénografie a směry evropského divadla)“, Disk 2 (prosinec 2002): 17-38 + Disk 3 (březen 2003): 21-44
VIII. Barokní divadlo mezi scéničností a scénovaností
Hra: Calderón: Život je sen
Studie:
- Brockett, O. G. Dějiny divadla, Praha 1999: 149–184 (Italské divadlo a drama v letech 1400–1700), 185–227 (Anglické divadlo od středověku do roku 1642), 228–251 (Španělské divadlo do roku 1700), 269–274 [Triumf a naturalizace italského ideálu ve Francii]
- Gombrich, E. H. Příběh umění, Praha 1997 (2. revidované a rozšířené vydání): 361–445 [16.–17. století]
- Mikeš, V. Divadlo španělského Zlatého věku, Praha 2012 (2. upravené vydání)
- Mikeš, V. Divadlo francouzského baroka, Praha 2001
- Stříbrný, Z. Dějiny anglické literatury, Praha 1987: 158–165 (Christopher Marlowe: drama renesančního titanismu), 214–221 (Ben Jonson a jeho „kmen“), 221–234 (Shakespearovi a Jonsonovi současníci i následovníci v dramatu)
- Vostrý, J. „Od podívané k obrazu (Italský vynález scénografie a směry evropského divadla)“, Disk 2 (prosinec 2002): 17–38 + Disk 3 (březen 2003): 21–44
IX. Komedie dell’arte a evropské divadlo mezi hereckou improvizací a psaným textem
Hry: ukázky scénářů in Kratochvíl, K. Komedie dell’arte doma i za hranicemi, Praha 1973; Goldoni: Sluha dvou pánů, Mirandolina / Poprask na laguně; Gozzi: Král jelenem
Studie:
- Brockett (z kap. 5, 6, 7, 10);
- Digrin, Z. Divadlo učenců a diplomatů, Praha 1995 (přísluš. pasáže z kap. XII a XIII);
- Kotte, A. Divadelní věda (Úvod), Praha 2010: 58–59 (Commedia Italiana);
- Kratochvíl, K. Komedie dell’arte doma i za hranicemi, Praha 1973;
- Bukáček, J. Carlo Goldoni, Praha 1957;
- program k inscenaci Sluha dvou pánů v ND 1994;
- Kohout, E. Divadlo aneb Snář, Praha 1975 (z kap. věnované Frejkově inscenaci Benátské maškarády /Lháře v úpravě M. Hlávky/)
X. Molière a cesta od mimu k novodobé komedii a od typu k charakteru
Hry: Molière: Tartuffe a Don Juan, Beaumarchais: Figarova svatba a další podle vlastního výběru (Marivaux)
Studie:
- Theofrastos: Povahopisy, in Čtení o antice 1978/1979, Praha 1979: 45–59;
- Auerbach, E. Mimesis, Praha 1968: 320–347 (kap. Pokrytec);
- Vostrý, J. Scénologie dramatu, Praha 2010: 115–137(Tartuffe);
- Vostrý, „Úvod do studia postavy“, Amatérská scéna 1982, č. 4–9 a 1983, č. 1–7
XI. Zápas mimu s divadlem dramatu a osudy deklamačního divadla: Od francouzského klasicismu k osvícenství a od preromantismu k výmarskému klasicismu
Z her: Corneille: Cid, Schiller: Úklady a láska, Marie Stuartovna nebo Panna Orleánská (Schiller)
Studie:
- Brockett, O. A. Dějiny divadla, Praha 1999 (příslušné kapitoly);
- Diderot, D. O umění, Praha 1983 („Herecký paradox“ a stati podle vlastního výběru), resp. Diderot o divadle, Praha 1950 („Paradox o herci“ a zvolené stati);
- Lessing, G. E. Hamburská dramaturgie. Láokoón. Stati, Praha 1980;
- Balvín, J. / Pokorný, J. /Scherl, A. (eds.) Vídeňské lidové divadlo od Stranitzkého k Nestroyovi, Praha 1990: 145–418 (vybrané pasáže z kapitol o Raimundovi a Nestroyovi)
Hodnoticí metody a kritéria
Zkouška se skládá:
- z písemné seminární práce na námět či téma, které si sami vyberete (epocha, pojem, problém, událost, oblast, autor, hra…) v rozsahu 3,5–5 ns (6000–9000 znaků), kterou odevzdáte nejpozději tři dny před ústní zkouškou,
- z ústního pohovoru – rozpravy nad písemnou prací a doplňujících otázek, zkoumajících znalost povinné literatury.
K ústní zkoušce dodejte i seznam doporučené literatury, kterou jste prostudovali (znalost povinné literatury se předpokládá).
Poznámka
Předmět vycházející z potřeb posluchačů a posluchaček s hlavním zájmem o činohru může sloužit i dalším katedrám, např. katedře scénografie, pokud o něj projeví zájem – možná právě proto, že zásadní úhel pohledu – i v tradici někdejších tak úspěšných přednášek prof. F. Götze – není teatrologický, ale dramaturgický.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (povinný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět)