Historie, teorie a praxe české činoherní kritiky 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201HKR2 | ZK | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jana CINDLEROVÁ, Jaroslav VOSTRÝ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jana CINDLEROVÁ, Jaroslav VOSTRÝ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem předmětu je vést studenty režie a dramaturgie KČD k hlubšímu pochopení vztahu divadla a diváků v kontextu dobové společenské mentality na hranici obecně kulturní a odborně divadelní reflexe. Ve výsledku jde o sledování vývoje této reflexe nikoli v rámci úzce akademického (či pseudoakademického) oddělování kritiky a dramaturgie, ale o takové pojetí obou disciplín, které odpovídá reálné situaci a které by bylo adekvátní jak reálnému vztahu divadla a jeho diváků, tak vztahu tvorby a reflexe v divadelní praxi, v níž se jednotlivé profese (režisér – dramaturg – kritik) prolínají, jak ostatně dokládají konkrétní příklady: tak je předmět významný i pro studium historie i současné praxe a perspektiv české činohry na úrovni, na které se studium historického materiálu stává součástí (o příslušné znalosti opřené!) sebeidentifikace talentu a rozvíjení jeho různých stránek.
Forma studia
Semináře, vypracování písemné práce.
Předpoklady a další požadavky
Aktivní účast na seminářích, písemné vypracování seminární práce.
Obsah kurzu
Obsah zimního semestru:
- K. H. Hilar a jeho cesta od kritiky k dramaturgii a režii: hranice kritiky a dramaturgie jako hranice reflexe a sebereflexe a další příklady vztahu kritiky a praktické dramaturgie, resp. profesionální tvorby ve vývoji představitelů české činohry; Hilar a Václav Vydra; Hilar a Šalda a Šaldův poměr k divadlu.
- Typologie, resp. genologie kritiky a její diferenciace v období 1. republiky: Jindřich Vodák, Otokar Fischer, A. M. Píša a další; František Götz jako dramaturg, teoretik a kritik, O. Fischer jako kritik, historik, dramaturg a šéf činohry.
- Frejkova A Burianova dramaturgie jako kritika a Honzlova jako programová estetika či poetika, akademická teatrologie a ideologie.
- Kritika a ideologie: od avantgardní k socialisticko-realistické dramaturgii, od kritiky k sebekritice.
- Kritika a dramaturgie cestou k 60. letům a v 60. letech u nás i ve světě a vývoj vzájemného vztahu kritiky a dramaturgie (či opačně) od tzv. normalizace k polistopadovému otevření světu i módám dneška.
Doporučená nebo povinná literatura
Z uvedených seznamů literatury s širším záběrem doporučuje pedagog ke studiu posluchačů a posluchaček přísně vybrané (a počtem i rozsahem zvládnutelné) položky podle jejich zaměření, doposud získané vědomostní báze a zájmu o možná dílčí témata ke společnému i individuálnímu využití.
6.
Hilar, K. H. Divadelní promenády, Praha 1915
Hilar, K. H. Boje proti včerejšku (1915–1925), Praha 1925
Hilar, K. H. Pražská dramaturgie, Praha 1930
K.H.Hilar (Čtvrt století české činohry), Praha 1936
Rutte, M. 20 kázání o divadle, Praha 1940: 55–90 (První až čtvrtý rozhovor s V. Vydrou)
Šalda, F. X. O naší moderní kultuře divadelně dramatické, Praha 1937
Šalda, F. X. O věcech divadelních, Praha 1987
Vydra, V. Prosím o slovo, Praha 1940
Vydra, V. Má pouť životem a uměním, Praha 1948
7.
Fischer, O. K dramatu, Praha 1919
Fischer, O. Literární studie a stati I, II, Praha 2015
Otokar Fischer a Národní divadlo, Praha 1983
Götz, F. „Česká moderní divadelní kritika“, in Nové české divadlo 1918–1926, Praha 1926: 65–74
Götz, F. Zrada dramatiků, Praha 1931
Götz, F. Boj o český divadelní sloh, Praha 1934
Píša, A. M. Stopami dramatu a divadla, Praha 1967
Píša, A. M. Divadelní avantgarda, Praha 1978
Rutte, M. 20 kázání o divadle, Praha 1940
+ časopis Jeviště 1918–1922, Nová scéna 1930, sborníky Nové české divadlo 1918–1926, 1927,1928–1929, 1930–1932 ad.
8.
Burian, E.F. Zameťte jeviště, Praha 1936
Burian, E.F. Pražská dramaturgie 1937, Praha 1938
Burian, E.F. Pojďte, lidé, na divadla, s železnýma kladivama, Praha 1940
Frejka, J. Živé divadlo (Sešit poznámek), Praha 1936
Frejka, J. O divadlo vskutku národní, Praha 1939
Frejka, J. Smích a divadelní maska, Praha 1942
Frejka, J. Železná doba divadla, Praha 1945
Frejka, J. Režie jako projev průbojného ducha [výbor uspořádaný J. Hájkem], Praha 1980
Honzl, J. K novému významu umění, P raha 1956 (články psané do roku 1945)
Honzl, J. Divadelní a literární podobizny, Praha 1959
Honzl, J. Základy a praxe moderního divadla, Praha 1963
9.
Burian, E.F. Zahajujeme, Praha 1945
Burian, E.F. Divadlo za našich dnů [výbor uspořádaný J. Kopeckým], Praha 1962
Honzl, J. K novému významu umění, Praha 1956 (články psané po roce 1945)
Kočová, Z. Kronika Armádního uměleckého divadla, Praha 1955
Sílová, Z. / Bár, P. Frejkovy Schovávané na schodech, Praha 2014
Vostrý, J. „Jiří Frejka a divadelní revoluce“, in Vostrý, J. / Sílová, Z. / Bár, P. Divadelním ředitelem 1945–1950 (Jiří Frejka na Vinohradech), Praha 2016
+ časopisy Divadelní zápisník, Otázky divadla a filmu, Divadlo ad.
10.
Císař, J. Česká divadelní tradice, Praha 2011: 83–147 (II. Klasika a interpretace) a další články z čas. Disk (2002–2012)
Divadla studiového typu, Praha 1981
Grossman, J. Analýzy, Praha 1991
Hořínek, Z. Divadlo mezi modernou a postmodernou, Praha 1998
Hyvnar, J. „Od pojetí herectví ve studiových divadlech k dnešním otázkám“, in (týž) O českém dramatickém herectví 20. století, Praha 2008: 264–294, pův. Disk 22 (prosinec 2007)
Kraus, „Pro divadlo dramatu“, in Divadlo ve službách dramatu, Praha 2001: 158–178
Machonin, S. Šance divadla, Praha 2005
O současné české režii 1, Praha 1981
O současné české režii 2, Praha 1983
Suchařípa, L. Pravidla hry, Praha 1998
Vostrý, J. Drama a dnešek, Praha 1990
Vostrý, J. Činoherní klub 1965–1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996
+ časopisy Divadlo, Divadelní revue, Svět a divadlo s články J. Černého, Z. Hořínka, V. Justa, M. Lukeše ad.
Hodnoticí metody a kritéria
Klasifikace na základě předložené písemné seminární práce na zadané téma.
Poznámka
Možné náměty seminárních prací:
- Václav Tille a František Zavřel,
- Režisér vs. herec vs. kritik: Vydrova kritika Hilara ve světle Rutteho kritiky,
- Josef Träger a Jiří Frejka,
- Hra a její inscenace, jak ji vidí dramaturg a kritik, resp. historik na příkladu interpretací Topolova Konce masopustu z hlediska různých posuzovatelů a doby,
- Dramatikovo dílo, jak je vidí dramaturg a kritik.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 11:00–12:30 | Jana CINDLEROVÁ Jaroslav VOSTRÝ |
Pracovna pedagogů Karlova 26, Praha 1 |
přednášková par. 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (povinný předmět, volitelný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (M.A.) (volitelný předmět)