Postmoderní dramaturgie 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201PDR2 | ZK | 3 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem cyklu přednášek a rozborových seminářů je částečně orientovat studenty v problematice „módní divadelní postmoderny“, která přehlcuje současný divadelnický diskurs, a poskytnout jim pro reflexi děl základní analytické nástroje umožňující kritický přístup a dovolující odlišit tvůrčí originál od projevů zkonvencionalizovaného „alternativního“ eklekticismu.
Problémové okruhy:
- Dramatická objektivita a postdramatický subjektivismus.
- Zborcený chronotopos posdramatického díla.
- Lyotardovská krize vyprávění a postmoderní skepse vůči příběhu.
- Krize dramatické postavy: od inter - subjektivního předvádění k intra - subjektivnímu sebeprožívání.
- Nedůvěra ke kauzálnímu nexu, synchronicita a teorie chaosu.
- Logos a obraz. Krize textu. Mnohovýznamnost obrazu. Performance a instalace.
- Příběh a čas.
Základní díla:
- August Stridberg: Hra snů, Eugene Ionesco: Král umírá, Roland Schimmelpfenig: Arabská noc, Sarah Kane: Psychoza 4.48, Tadeusz Kantor: Wielopole, wielopole,
- Andrej Tarkovskij: Zrcadlo, Christoph Marthaler: Murx Europaener!
Forma studia
Přednášky, semináře, písemná reflexe a její obhajoba, ústní zkouška.
Předpoklady a další požadavky
Předmět je určen studentům režie a dramaturgie na Katedře činoherního divadla. Podmínkou je absolvování předmětů Divadelní pojmosloví, Divadlo v historii západní kultury, Divadlo v historii české kultury (nebo cyklu přednášek Dějiny českého divadla a Dějiny světového divadla I. a II.).
Obsah kurzu
Studenti se seznámí s některými aspekty fenoménu označovaného jako postdramatické divadlo formou přednášek věnovaných dílčím problémům kompozice a struktury významných děl k tomuto divadelnímu směřování přiřazovaných. S těmito díly se studenti seznámí jednak samostudiem, jednak jejich projekcí a rozborem během přednášek. Pro studenty kreativních oborů by, kromě inspirace, mělo být přínosem přednášky uvědomění si nového vymezení a odpovědnosti tvůrčích složek divadelního díla, zejména dramaturgie, režie a scénografie.
Doporučená nebo povinná literatura
Základní literatura:
- Aristoteles: Poetika, překlad M. Mráz, Praha 2008
- Zich, Otakar: Estetika dramatického umění, Praha 1968
- Fischer-Lichte, Erika: Estetika performativity, Mníšek pod Brdy 2011
- Petříček, Miroslav: Myšlení obrazem, Praha 2009
- Lehmann, Hans Thies: Postdramatické divadlo, Bratislava 2007
- Knopová, Elena: Svet kontroverznej drámy, Bratislava 2011
- Lyotard, Jean Francois: O postmodernismu, Praha 1993
- Prigogine, Ilja, Stengerssova, Isabella: Řád z chaosu, Praha 2001
- Syřišťová, Eva: Puklý čas, Praha 2005
Hodnoticí metody a kritéria
80% docházka, aktivní účast na hodině, písemná práce a ústní zkouška.
Poznámka
Konkrétní úkoly budou pedagogem zadávány při výuce.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (volitelný předmět)
- Teorie a kritika (M.A.) (volitelný předmět)